SylabUZ
Course name | Methodology of psychological research and statistics II |
Course ID | 14.0-WP-PSChM-MBPzS2-W-S14_pNadGen3NDYY |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Psychology / Psychologia edukacyjna i wychowawcza |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2016/2017 |
Semester | 4 |
ECTS credits to win | 7 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Exam |
Laboratory | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Credit with grade |
Wzbogacenie wiedzy studentów z zakresu terminologii i pojęć stosowanych w metodologii i statystyce badań społecznych. Rozwiniecie umiejętności formułowania problemów i hipotez, projektowania i przeprowadzania badań, analizowania materiału empirycznego, opracowywania raportów z badań, a także prezentowania wyników. Doskonalenie umiejętności stosowania programu SPSS. Wyrobienie gotowości do podejmowania konstruktywnych działań badawczych – indywidualnie i w pracy zespołowej.
Specyfika podejścia ilościowego i jakościowego w badaniach rodziny: różnice i wynikające stąd konsekwencje odnośnie wyboru metod badania i sposobu opracowania projektu badawczego. Formułowanie problemu badawczego w oparciu o znajomość aktualnego stanu wiedzy w danej dziedzinie. Dobór adekwatnych metod badawczych. Możliwości statystycznego opracowania danych w zależności od charakteru analizowanych zmiennych. Zaawansowane umiejętności związane z realizacją projektu badawczego oraz krytycznego czytania artykułów i opracowań dotyczących badań rodziny. Metody poszukiwania informacji naukowej, posługiwania się internetem jako źródłem informacji i jako formą nawiązywania kontaktów z innymi badaczami. Zasady etyczne obowiązujące badacza w jego kontaktach z osobami uczestniczącymi w naukowym badaniu rodziny.
Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, prezentacje multimedialne, praca w grupach, ćwiczenia laboratoryjne, praca z książką, praca z dokumentem źródłowym.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Oceny na podstawie egzaminu pisemnego, kolokwiów w postaci testów sprawdzających wiedzę, kompetencje oraz umiejętności, a także samodzielnej pracy studenta i pracy zaliczeniowej: przygotowanie projektu badawczego, przeprowadzenie badań i prezentacji wyników badań (pisemna i ustna). Podstawę do uzyskania zaliczenia z przedmiotu stanowić będzie również test praktyczny – wykonanie zadań statystycznych przy pomocy programu statystycznego.
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2006.
Bedyńska S., Statystyczny drogowskaz, Warszawa 2007.
Brzeziński J., Metodologia badań naukowych i diagnostycznych. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Podstawy psychologii. Gdańsk 2000.
Brzeziński J., Problemy etyczne badań naukowych i diagnostycznych. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Podstawy psychologii, Gdańsk 2000.
Ferguson G. A., Takai Y., Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, Warszawa 2003
Górniak J., Wachnicki J., Pierwsze kroki w analizie danych SPSS Polska, Kraków 2000.
Guiford J.P. Podstawowe metody statystyczne w psychologii i pedagogice.
Malarska A., Statystyczna analiza danych wspomagana programem SPSS, Kraków 2005.
Sadowska W. Statystyka na co dzień, Warszawa 1999.
Sobczak M., Statystka, Warszawa 2000.
Góralski A., Metody opisu i wnioskowania statystycznego w psychologii i pedagogice,
Szymczak W., Podstawy statystyki dla psychologów. Podręcznik Akademicki. Warszawa 2008.
Kwiatkowska G.E., Stasiuk K., (red.), SPSS w praktyce psychologicznej. Lublin 2008.
Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 15-07-2016 21:23)