SylabUZ

Generate PDF for this page

Psychology of individual differences - course description

General information
Course name Psychology of individual differences
Course ID 14.4-WP-PSChM-PRI-W-S14_pNadGenB9DJK
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology / Psychologia edukacyjna i wychowawcza
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 7
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Anna Mróz
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 18 1,2 Exam
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze sposobem przejawiania się różnic indywidualnych w obszarach funkcjonowania psychicznego człowieka oraz z metodami pomiaru różnic indywidualnych.

Prerequisites

Brak.

Scope

Historia badań nad różnicami indywidualnymi. Współczesne koncepcje opisu różnic indywidualnych. Jednostki opisu różnic indywidualnych.

Różnice indywidualne w zakresie temperamentu.

Style i strategie radzenia sobie ze stresem.

Inteligencja jako przedmiot badań w psychologii różnic indywidualnych. Teorie inteligencji. Znaczenie inteligencji w funkcjonowaniu jednostki. Zdolności i uzdolnienia. Style poznawcze. Twórczość jako przejaw różnic indywidualnych. Uzdolnienia specjalne i ich uwarunkowania.

Czynnikowy model osobowości. Badania nad osobowością.

Psychologia wartości.

Metody badania różnic indywidualnych. Wprowadzenie do badania różnic indywidualnych. Wybrane metody pomiaru inteligencji. Metody badania temperamentu. Metody badania zdolności specjalnych. Metody badania uzdolnień twórczych. Metody badania hierarchii wartości.

Teaching methods

Wykład: wykład konwencjonalny, analiza przypadków.

Ćwiczenia: dyskusja, praca w grupach, pomiar, prezentacje multimedialne, studium przypadku.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady: pozytywna ocena z egzaminu pisemnego. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń. Ćwiczenia: raport z badania wybraną metodą, aktywność na zajęciach. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i z egzaminu.

Recommended reading

  • Marszał-Wiśniewska M., Uwikłany temperament: osobowość, temperament, środowisko, Warszawa 2011.

  • Marszał-Wiśniewska M., Łukaszewski W., Wytrwałość w działaniu: wyznaczniki sytuacyjne i osobowościowe, Gdańsk 2006.

  • Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańsk 2001,

  • Strelau J., Psychologia różnic indywidualnych, Warszawa 2002,

Further reading

  • Konrad S, Hendl C., Inteligencja emocjonalna: podręcznik z zestawem ćwiczeń, Katowice 2000.

  • Strelau J., Psychologia. Podręcznik akademicki, Gdańsk 2000.

Notes


Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 15-07-2016 23:33)