SylabUZ
Course name | Intelligence tests |
Course ID | 14.4-WP-PSChM-TI-L-S14_pNadGenS63YE |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Psychology / Psychologia edukacyjna i wychowawcza |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2016/2017 |
Semester | 5 |
ECTS credits to win | 4 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Laboratory | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Credit with grade |
Celem kursu jest zapoznanie studentów ze współczesnymi metodami diagnozowania inteligencji. Student pozna i zastosuje w praktyce testy inteligencji płynnej i skrystalizowanej oraz zapozna się z metodami pomiaru powiązanych umiejętności (testy zdolności poznawczych oraz kreatywności).
Wiedza z zakresu psychologii poznawczej i psychologii różnic indywidualnych
Przedstawienie metod diagnozy inteligencji i zdolności poznawczych. Omówienie specyfiki testowania inteligencji: wybór testu (grupowy vs indywidualny, dobór odpowiednio do mierzonej zdolności), czasu, miejsca i innych czynników potencjalnie wpływających na wynik. Omówienie wyników surowych, miar porównawczych i interpretacji wyniku. Omówienie wybranych technik mierzenia inteligencji u dorosłych i dzieci np. Skale Ravena Skala Dojrzałości Umysłowej Columbia, Diagnoza Możliwości Intelektualnych, APIS-P(R) WISC-R - Skala Inteligencji Wechslera dla Dzieci - Wersja Zmodyfikowana, analiza wyniku pod kątem klinicznym. Omówienie wybranych testów zdolności specjalnych i funkcji poznawczych.
Pogadanka, demonstracja, metoda przypadków, symulacja, pomiar, praca z książką, metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Podstawą zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z pracy zaliczeniowej, obejmującej obszerną diagnozę inteligencji dorosłej osoby na skali inteligencji płynnej i skrystalizowanej, opisaną zarówno w formie wyników surowych, jak i stenowych, ocenę funkcjonowania inteligencji na tle grupy porównawczej (zgodnie z normami) oraz propozycję przekazania wyniku osobie badanej.
Aleksandra Jaworowska, Anna Matczak (2002). OMNIBUS - Test Inteligencji. Podręcznik
Podręczniki do testów Pracowni Testów Psychologicznych PTP, o ile nie wskazano inaczej:
Anna Matczak, Aleksandra Jaworowska, Katarzyna Martowska. TRS-S, TRS-Z Test Rozumienia Słów – Wersja Standard i Wersja dla Zaawansowanych3
Jerzy Brzeziński, Marek Gaul, Elżbieta Hornowska, Aleksandra Jaworowska, Andrzej Machowski, Marzenna Zakrzewska (2004). WAIS-R (PL) - Skala Inteligencji Wechslera dla Dorosłych - Wersja Zrewidowana.
Anna Matczak, Anna Piotrowska, Wanda Ciarkowska (2008). WISC-R - Skala Inteligencji Wechslera dla Dzieci - Wersja Zmodyfikowana
Aleksandra Jaworowska, Teresa Szustrowa (2000). TMS-K - Test Matryc Ravena w Wersji Standard
Jan Strelau (1997). Inteligencja człowieka. Wydawnictwo "Żak", rozdziały: 7, 8 i 9.
Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 16-07-2016 00:12)