SylabUZ
Course name | Personality tests |
Course ID | 14.4-WP-PSChM-TOsb-L-S14_pNadGenPWNRJ |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Psychology / Psychologia edukacyjna i wychowawcza |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2016/2017 |
Semester | 5 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Laboratory | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wykorzystaniem testów osobowości i temperamentu. Zajęcie koncentrują się na praktycznym zastosowaniu testów w praktyce: odpowiedniemu doborowi testu, właściwemu przeprowadzeniu badania, analizie wyników oraz przekazywaniu informacji o wynikach osobie badanej lub wykorzystaniu ich w badaniach naukowych. Poruszony jest również wątek etyki badań testowych wraz z analizą społecznych wymiarów testowania.
Brak.
Wprowadzenie do testów osobowości i temperamentu: przegląd technik standaryzowanych. Zagadnienia rzetelności i trafności. Dobór testu do badań klinicznych, naukowych i diagnozy jednostki. Problemy etyczne związane z testowaniem i wykorzystaniem wyników. Zapoznanie z wybranymi testami osobowości, np. : Kwestionariusz Osobowości Eysencka EPQ-R i EPQ-R(S), Minnesocki Wielowymiarowy Inwentarz Osobowości®-2 – MMPI®-2 , Inwentarz Osobowości NEO-FFI , FCZ-KT - Formalna Charakterystyka Zachowania - Kwestionariusz Temperamentu Kwestionariusz Temperamentu EAS Bussa i Plomina - wersja dziecięca i dorosła.
Dyskusja panelowa, pogadanka, demonstracja, praca z książką, metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Podstawą zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z pracy zaliczeniowej, obejmującej diagnozę osobowości dorosłej osoby na wybranych skalach (do uzgodnienia z prowadzącym zajęcia) oraz propozycję informacji zwrotna dla osoby badanej.
Urszula Brzezińska, Marta Koć-Januchta, Joanna Stańczak. MMPI®-2 - Minnesocki Wielowymiarowy Inwentarz Osobowości®-2. Pracownia Testów Psychologicznych PTP
Jaworowska, A., Kwestionariusze Osobowości Eysencka EPQ-R oraz EPQ-R(S). Pracownia Testów Psychologicznych PTP 2001,
Bogdan Zawadzki, Jan Strelau, Piotr Szczepaniak, Magdalena Śliwińska. Inwentarz Osobowości NEO-FFI P. T. Costa, R. R. McCrae. Pracownia Testów Psychologicznych PTP 1998.
Bogdan Zawadzki, Jan Strelau. Formalna Charakterystyka Zachowania - Kwestionariusz Temperamentu - FCZ-KT. Pracownia Testów Psychologicznych PTP 1997.
Włodzimierz Oniszczenko (1997). . Kwestionariusz Temperamentu EAS Bussa i Plomina. Wersja dla dorosłych i dla dzieci. Pracownia Testów Psychologicznych PTP
Hornowska, E., Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa 2010.
Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 16-07-2016 00:17)