SylabUZ

Generate PDF for this page

Monographic seminar I A - Psychology of addiction - course description

General information
Course name Monographic seminar I A - Psychology of addiction
Course ID 14.4-WP-PSChM-SMPU1A-S-S14_pNadGenT7KND
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology / Psychologia edukacyjna i wychowawcza
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Seminar 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Celem nauczania przedmiotu jest wyposażenie studentów w podstawową wiedzę teoretyczną i praktyczną dotyczącą funkcjonowania osób uzależnionych od środków psychoaktywnych, osób współuzależnionych oraz rodzin z problemem uzależnienia oraz rozwijanie umiejętności diagnozowania uzależnienia, etapu jego rozwoju oraz deficytów i zasobów związanych z rozwojem uzależnienia w obrębie jednostki i systemu.

Prerequisites

Brak.

Scope

Geneza i mechanizm uzależnienia psychicznego i fizycznego od środków psychoaktywnych. Uzależnienia niesubstancjonalne: kleptomania, piromania, uzależnienie od seksu zakupów, Internetu, telefonu komórkowego. Geneza i mechanizmy uzależnienia psychicznego w podmiotowych i transgeneracyjnych koncepcjach psychologicznych. Przebieg choroby alkoholowej. Psychologiczne mechanizmy uzależnienia. Czynniki ryzyka choroby alkoholowej. Specyfika funkcjonowania małżeństw i rodzin z problemem uzależnienia od środków psychoaktywnych. Problem współuzależnienia. Dziecko w rodzinie z problemem alkoholowym. Konsekwencje dorastania w rodzinie alkoholowej.

Teaching methods

Wykład problemowy, praca z tekstem, case study, pokaz, seminarium, dyskusja problemowa, praca w grupach.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie z oceną na podstawie pisemnych prac zaliczeniowych, kolokwium oraz aktywności na zajęciach.

Recommended reading

  • Cierpiałkowska, L. (red.). (2006). Oblicza współczesnych uzależnień. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

  • Cierpiałkowska, L. (2000). Alkoholizm. Zjawiska, psychoterapia, profilaktyka. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM

  • Cierpiałkowska, L., Ziarko, M. (2009). Psychologia uzależnień: Alkoholizm. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

  • Grzegorzewska I. (2013). Odporność psychiczna dzieci alkoholików. Warszawa: Scholar

  • Grzegorzewska I. (2011). Dorastanie w rodzinach z problemem alkoholowym. Warszawa: Scholar

  • Beattie, M. (2002). Koniec współuzależnienia. Poznań: Media Rodzina of Poznań.

  • Bradshaw, J. (1994). Zrozumieć rodzinę. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości. Polskie Towarzystwo Psychologiczne.

  • Johnson, E. V. (1987). Od jutra nie piję (s. 30-63). Warszawa: Studium pomocy psychologicznej. Polskie Towarzystwo Psychologiczne.

  • Wegscheider-Cruse, S. (2000). Nowa szansa. Nadzieja dla rodziny alkoholowej. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia. Polskie Towarzystwo Psychologiczne.

  • Woititz, J. G. (2002). Małżeństwo na lodzie. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości.

  • Woititz, J. G. (2000). Dorosłe dzieci alkoholików. Warszawa: Akuracik

Further reading

  • Robinson, B. E., Rhoden, J. L. (2000). Pomoc psychologiczna dla dzieci alkoholików. Warszawa: Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

  • Woronowicz, B. (2008). Uzależnienia. Geneza, terapia i powrót do zdrowia. Poznań: Media Rodzina

Notes


Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 17-07-2016 00:11)