SylabUZ

Generate PDF for this page

Introduction to educational psychology - course description

General information
Course name Introduction to educational psychology
Course ID 14.4-WP-PSChM-WPEiW-W-S14_pNadGenWVZ95
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology / Psychologia edukacyjna i wychowawcza
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Anna Mróz
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Wprowadzenie studentów do problematyki psychologii wychowawczej i zapoznanie ich z charakterystyką pracy psychologa wychowania w instytucjach opiekuńczo-wychowawczo-edukacyjnych. Zaprezentowanie najważniejszych problemów rozwojowo-wychowawczych w odniesieniu do wieku życia i środowiska wychowania oraz wskazanie na swoistość mechanizmów wpływu wychowawczego ze względu na charakterystykę psychofizycznego i psychospołecznego rozwoju dzieci i młodzieży oraz społeczny kontekst wychowania.

Prerequisites

Niezbędna podstawowa wiedza z zakresu psychologii rozwoju człowieka w ciągu życia.

Scope

Socjologiczno-kulturowy kontekst wychowania. Istota dzieciństwa. Wychowanie w szerokim i wąskim znaczeniu. Wychowanie w różnych koncepcjach i teoriach psychologicznych.

Cele wychowania i funkcje wychowawcze osób znaczących. Sposoby wpływu wychowawczego. Stopnie ingerencji wychowawczej w zachowania oraz rozwój dzieci i młodzieży. Rodzina jako tradycyjne środowisko wychowania. Funkcje rodziny. Style wychowania rodzinnego. Postawy rodzicielskie z perspektywy rodziców i z perspektywy dzieci.

Typowe problemy wychowania rodzinnego i codzienne rodzinne postępowanie wychowawcze w odniesieniu do prawidłowości rozwojowych okresu dzieciństwa i dorastania. Nieformalna rola psychologa w odniesieniu do problemów wychowania rodzinnego. Nowoczesny, transakcyjny model wychowania rodzinnego. Wstęp do systemowej psychologii rodziny. Zadania zawodowe psychologa wychowania i psychoterapeuty rodzinnego. Psycholog w systemie opiekuńczo-wychowawczym i systemie edukacji. Zadania zawodowe psychologa a wstęp do diagnozy, poradnictwa i pomocy psychologicznej w systemie edukacji.

Teaching methods

Wykład problemowy, pogadanka

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie z oceną na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych w wyniku indywidualnej aktywności studenta, w ramach pracy z książką, a także sprawdzenia poziomu wiedzy teoretycznej studenta w formie kolokwium zawierającego pytania otwarte i zamknięte i opatrzonego w progi punktowe (60%-70% ocena dostateczna, 71%-85% ocena dobra, 86%-100% ocena bardzo dobra).

Recommended reading

  • Dołęga Z. - Psychologiczne podstawy i społeczny aspekt wychowania integrującego, Kraków 2010.

  • Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z. - Psychologia wychowawcza, Warszawa 2002.

Further reading

  • Brzezińska A. (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańsk 2005.

  • Gaś Z. (red.), Psychologia wychowawcza stosowana : wybrane zagadnienia , Lublin 1995.

  • Dembo M. - Stosowana psychologia wychowawcza, Warszawa 1999.

Notes


Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 16-07-2016 23:44)