SylabUZ
Course name | Introduction to educational psychology |
Course ID | 14.4-WP-PSChM-WPEiW-W-S14_pNadGenWVZ95 |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Psychology / Psychologia edukacyjna i wychowawcza |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2016/2017 |
Semester | 6 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Wprowadzenie studentów do problematyki psychologii wychowawczej i zapoznanie ich z charakterystyką pracy psychologa wychowania w instytucjach opiekuńczo-wychowawczo-edukacyjnych. Zaprezentowanie najważniejszych problemów rozwojowo-wychowawczych w odniesieniu do wieku życia i środowiska wychowania oraz wskazanie na swoistość mechanizmów wpływu wychowawczego ze względu na charakterystykę psychofizycznego i psychospołecznego rozwoju dzieci i młodzieży oraz społeczny kontekst wychowania.
Niezbędna podstawowa wiedza z zakresu psychologii rozwoju człowieka w ciągu życia.
Socjologiczno-kulturowy kontekst wychowania. Istota dzieciństwa. Wychowanie w szerokim i wąskim znaczeniu. Wychowanie w różnych koncepcjach i teoriach psychologicznych.
Cele wychowania i funkcje wychowawcze osób znaczących. Sposoby wpływu wychowawczego. Stopnie ingerencji wychowawczej w zachowania oraz rozwój dzieci i młodzieży. Rodzina jako tradycyjne środowisko wychowania. Funkcje rodziny. Style wychowania rodzinnego. Postawy rodzicielskie z perspektywy rodziców i z perspektywy dzieci.
Typowe problemy wychowania rodzinnego i codzienne rodzinne postępowanie wychowawcze w odniesieniu do prawidłowości rozwojowych okresu dzieciństwa i dorastania. Nieformalna rola psychologa w odniesieniu do problemów wychowania rodzinnego. Nowoczesny, transakcyjny model wychowania rodzinnego. Wstęp do systemowej psychologii rodziny. Zadania zawodowe psychologa wychowania i psychoterapeuty rodzinnego. Psycholog w systemie opiekuńczo-wychowawczym i systemie edukacji. Zadania zawodowe psychologa a wstęp do diagnozy, poradnictwa i pomocy psychologicznej w systemie edukacji.
Wykład problemowy, pogadanka
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Zaliczenie z oceną na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych w wyniku indywidualnej aktywności studenta, w ramach pracy z książką, a także sprawdzenia poziomu wiedzy teoretycznej studenta w formie kolokwium zawierającego pytania otwarte i zamknięte i opatrzonego w progi punktowe (60%-70% ocena dostateczna, 71%-85% ocena dobra, 86%-100% ocena bardzo dobra).
Dołęga Z. - Psychologiczne podstawy i społeczny aspekt wychowania integrującego, Kraków 2010.
Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z. - Psychologia wychowawcza, Warszawa 2002.
Brzezińska A. (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańsk 2005.
Gaś Z. (red.), Psychologia wychowawcza stosowana : wybrane zagadnienia , Lublin 1995.
Dembo M. - Stosowana psychologia wychowawcza, Warszawa 1999.
Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 16-07-2016 23:44)