SylabUZ

Generate PDF for this page

Ethics in psychological profession - course description

General information
Course name Ethics in psychological profession
Course ID 08.1-WP-PSChM-EZP-W-S14_pNadGen7FKMS
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology / Psychologia edukacyjna i wychowawcza
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 7
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Joanna Dudek, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Uwrażliwienie studentów na problemy etyczne zawodu psychologa i kształtowanie umiejętności rozwiązywania ich. Zapoznanie z wiedzę o podstawowych narzędziach, do których można odwołać się w sytuacji wątpliwości etycznych.

Prerequisites

Brak.

Scope

Zasady rozwiązywania dylematów etycznych. Przykłady dylematów etycznych. Omówienie Karty Powinności Człowieka. Omówienie Kodeksu Etyczno-Zawodowego. Omówienie Kodeksu Etycznego Psychoterapeuty.

Teaching methods

Wykłady konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, prezentacje multimedialne, dyskusja, burza mózgów, studium przypadku, praca z dokumentem źródłowym, praca z książką, praca w grupach

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład: Egzamin ustny - pytania formułowane w oparciu o materiał omawiany na wykładach.

Ćwiczenia: Zaliczenie z oceną – ocena końcowa na podstawie punktów cząstkowych uzyskanych w wyniku indywidualnej aktywności studenta (student za jednorazową aktywność może uzyskać 0,1p. do 0,2p.), jak również, na podstawie aktywnego uczestnictwa studenta w pracy zespołowej (student za jednorazową aktywność może uzyskać 0,1p.) Podstawę oceny stanowi ocena punktowa wynikająca ze sprawdzenia poziomu wiedzy teoretycznej studenta (pytania zostają sformułowane w oparciu o zagadnienia omawiane na ćwiczeniach) - ustalona zostaje wartość punktów, którą student musi zdobyć w celu otrzymania oceny pozytywnej z testu – student powinien zdobyć minimum 56% punktów (progi ocen punktowych z testu (56-60% 3,0; 61-65% 3,25; 66-70% 3,5; 71-75% 3,75; 76-80% 4,0; 81-85% 4,25; 86-90% 4,5; 91-95% 4,75; 96-100% 5,0;). Studentowi po pozytywnym zaliczeniu testu do oceny końcowej doliczane są punkty z aktywności. Suma punktów z testu oraz aktywności stanowi ocenę końcową z przedmiotu (bardzo dobry 5,0 – 4,65; dobry plus 4,64 – 4,25; dobry 4,24 – 3,75, dostateczny plus 3,74 – 3,35; dostateczny 3,34 – 3,0).

Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.

Na ocenę końcową z przedmiotu składa się średnia ocen z ćwiczeń i egzaminu. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z ćwiczeń i wykładów.

Recommended reading

  • Brzeziński J., Toeplitz-Winiewska M. (red.)., Etyka zawodu psychologa, Warszawa, 2008, Brzeziński J. (2000). Problemy etyczne badań naukowych i diagnostycznych. W: J. Strelau (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. T. 1: Podstawy psychologii (s. 523-537). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

  • Stepulak M. Z., Dylematy etyczno - zawodowe psychologa, Lublin, 2002,

Akty prawne:

  • Ustawa/rozporządzenie w przedmiocie Kodeks etyczno - zawodowy psychologa z dnia 1992 Dz.U.PTP

  • Ustawa/rozporządzenie w przedmiocie Kodeks etyczny psychoterapeuty z dnia 2001 Dz.U.PTP

Further reading

  • Brzeziński J,; Toeplitz-Winiewska Z., Etyczne dylematy psychologii, Warszawa, 2004,

  • Jones, C., Shillito-Clarke, C., Casemore, R., Murdin, L. (2005). Co wolno, a czego nie wolno terapeucie. Zagadnienia etyczne w pytaniach i odpowiedziach. GWP.

Notes


Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 19-07-2016 20:27)