SylabUZ

Generate PDF for this page

Psychology of social rehabilitation - course description

General information
Course name Psychology of social rehabilitation
Course ID 14.4-WP-PSChM-PRes-W-S14_pNadGen0C8TF
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology / Psychologia edukacyjna i wychowawcza
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 8
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 18 1,2 Exam

Aim of the course

Zapoznanie słuchaczy z podstawowymi zagadnieniami związanymi z resocjalizacją jako procesem modyfikacji osobowości jednostki. W trakcie kursu poruszone zostaną między innymi następujące problemy: metody resocjalizacji penitencjarnej, trudności w resocjalizacji z punktu widzenia genezy zachowań przestępczych, rola i zadania kurateli sądowej, środki probacyjne w praktyce resocjalizacyjnej, diagnozowanie w resocjalizacji. Ukształtowanie postawy otwartego i kreatywnego podejścia do osób wymagających resocjalizacji.

Prerequisites

Brak.

Scope

Psychologia resocjalizacyjna – jej historia, pojęcie, subdyscypliny i miejsce wśród innych dyscyplin naukowych

Przystosowanie, adaptacja i dezadaptacja społeczna; nieprzystosowanie społeczne, jego rodzaje (typy)
i mechanizmy psychologiczne; proces społecznego wykolejania się; wykolejenie obyczajowe i przestępcze; formy adaptacji w procesie wykolejenia przestępczego

Przestępczość, stadia i mechanizmy psychologiczne

Przestępczość a zaburzenia psychiatryczne

Uwarunkowania przestępczości: biologiczne, psychologiczne i socjologiczne; psychologiczne stanowiska dotyczące przyczyn przestępczości (psychoanaliza, koncepcje behawiorystyczne, teorie biopsychologiczne, H. J. Eysencka typologiczno – kontrolny model przestępczości, W. C. Recklesa teoria kontroli, teoria poszukiwania mocnych wrażeń, G. D. Waltersa teoria przestępczości jako stylu życia)

Pojęcie, cele i formy resocjalizacji; współczesne nurty w resocjalizacji

Resocjalizacja i jej efektywność w środowisku otwartym, w zakładach dla nieletnich i zakładach karnych

Typy zakładów karnych; zakład karny jako instytucja resocjalizacyjna

Zróżnicowanie społeczności więźniów; przystosowanie do środowiska więziennego i psychologiczne następstwa izolacji więziennej

Personel penitencjarny; osobowość, płeć, staż pracy i rodzaj kontaktów personelu z osadzonymi w zakładach karnych; objawy syndromu wypalenia zawodowego i percepcja jego przyczyn

Profilaktyka przestępczości

Definicja pojęcia niedostosowania społecznego i analiza jego objawów

Diagnoza psychologiczna dla potrzeb resocjalizacji: humanistyczny i behawioralny model diagnozy resocjalizacyjnej; specyfika kontaktu diagnostycznego; problemy etyczne w pracy psychologa

Przyczyny przestępczości nieletnich, możliwości jej przeciwdziałania

Przemoc w rodzinie i sposoby jej zapobiegania

Agresja na tle seksualnym. Oddziaływania wobec przestępców seksualnych;

Wsparcie społeczne w procesie resocjalizacji: znaczenie wsparcia społecznego dla efektywności oddziaływań resocjalizacyjnych skazanych, skazani na rynku pracy; readaptacja społeczna jako warunek skuteczności oddziaływań resocjalizacyjnych; założenia a praktyka

Rola psychologa w placówkach resocjalizacyjnych

Teaching methods

Wykład konwencjonalny, wykład problemowy.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady kończą się egzaminem pisemnym. Minimalny próg procentowy do uzyskania pozytywnej oceny wynosi 70%.

Recommended reading

  • Ciosek M. (2003). Psychologia sądowa i penitencjarna. Warszawa: Wyd. Prawnicze LexisNexis.

  • Moir A., Jessel D. (1998). Zbrodnia rodzi się w mózgu. Zagadka biologicznych uwarunkowań przestępczości. Warszawa: Książka i Wiedza.

  • Ostrowska K. (2008). Psychologa resocjalizacyjna. W kierunku nowej specjalności psychologii. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.

  • Ostrowska K., Milewska E. (1986). Diagnozowanie psychologiczne w kryminologii. Warszawa: Wyd. ATK.

  • Pospiszyl K. (1998). Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań. Warszawa: Wyd. Akad. „Żak”.

  • Pospiszyl K. (2005). Przestępstwa seksualne. Warszawa: Wyd. PWN.

  • Rostowski J. (1998). Próba ujęcia przestępczości młodzieży w świetle współczesnych teorii psychologicznych. W: J. Szałański (red.), Wina – kara – nadzieja – przemiana, 59 – 72. Łódź – Warszawa – Kalisz: Wyd. COSSW.

  • Urban B., Stanik J. M. (red.), (2007). Resocjalizacja. Teoria i praktyka pedagogiczna. t. 1, 2. Warszawa: Wyd. Pedagogium Wyższa Szkoła Pedagogiki Resocjalizacyjnej i PWN.

  • Wysocka E. (2008). Diagnoza w resocjalizacji. Warszawa: Wyd. PWN.

Further reading

  • Ciosek M. (1995). Przestępczość jako styl życia, czyli Glenna D. Waltersa próba integracji różnych modeli przestępczości. Przegląd Więziennictwa Polskiego, 11, 21 – 23.

  • Foucault M., Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, Warszawa, 2009,

  • Kuć M., Prawne podstawy resocjalizacji, Warszawa, 2011,

  • Krause A., Przybyliński S., (red.), Resocjalizacja penitencjarna aktualne wyzwania i rozwiązania, Kraków, 2012,

  • Bałandynowicz A., Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa, Warszawa, 2011

Notes


Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 27-07-2016 15:11)