SylabUZ

Generate PDF for this page

Addiction prevention in education - course description

General information
Course name Addiction prevention in education
Course ID 14.4-WP-PSChM-PUOR
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology / Psychologia edukacyjna i wychowawcza
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 8
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Celem kursu jest zapoznanie studentów z problematyką uzależnień, ich fenomenologią, epidemiologią, rodzajem szkód, jakie przynoszą, a w szczególności ze sposobami ich zapobiegania i leczenia.

Prerequisites

Wiedza z zakresu przedmiotów: psychologii rozwojowej, wychowawczej, klinicznej i społecznej

Scope

Uzależnienia definicje i teorie; pojęcie nałogowych zachowań. Profilaktyka uzależnień – typy profilaktyki i poziomy profilaktyki. Profilaktyka a promocja zdrowia.

Uzależnienia behawioralne. Ewolucja poglądów na temat profilaktyki uzależnień – konsekwencje praktyczne wynikające z najnowszych badań.

Sposoby przeciwdziałania uzależnieniom: lecznictwo odwykowe - ramy teoretyczne i organizacyjne (w tym historia i dokonania ruchu AA oraz terapia nastawiona na redukcję szkód, ang. harm reduction

Najważniejsze akty prawne regulujące lecznictwo odwykowe i profilaktykę uzależnień.

Nałogi i uzależnienia – ze szczególnym uwzględnieniem tzw. uzależnień pozachemicznych i behawioralnych (seks, hazard, zakupy, internet, praca, itp.).

Konstruowanie programów profilaktycznych, monitoring i ewaluacja programów profilaktycznych.

Teaching methods

Wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny, dyskusja, pogadanka, praca z podręcznikiem

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia – kolokwium zaliczeniowe w formie ustnej lub pisemnej. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.

Wykład – egzamin pisemny w formie opisowej lub testowej. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest uzyskanie minimum 70% poprawnych odpowiedzi.

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z egzaminu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i egzaminu.

Recommended reading

  • Cierpiałkowska, L. (red.). (2006). Oblicza współczesnych uzależnień. Poznań

  • Cierpiałkowska, L., Ziarko, M. (2010). Psychologia uzależnień - alkoholizm. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i profesjonalne.

  • Woronowicz B.T., Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia, Warszawa, 2009,

  • Ostaszewski K., Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych, Warszawa, 2003,

Further reading

  • Klingemann J.I., Horyzonty zmiany zachowania nałogowego w Polsce, Warszawa, 2010,

  • Cierpiałkowska, L. (2000). Alkoholizm. Przyczyny, leczenie, profilaktyka. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

  • Uzależnienia w praktyce klinicznej. Zagadnienia, Bętkowska- Korpała B (red.), Warszawa, 2009

  • Strategie rozwiązywania problemów uzależnień, Badora S., Mudrecka J. (red.) , Opole, 2006

  • Alkohol i narkotyki w życiu polskiej młodzieży dylematy, Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów (red.) , Warszawa, 2002

  • Oraz inna literatura podawana na bieżąco

Notes


Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 19-07-2016 23:13)