SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Historia myśli psychologicznej |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-HMP-W-S14_pNadGenNNTRQ |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia / Psychologia zdrowia seksualnego |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Egzamin |
Zapoznanie studentów z historią myśli psychologicznej , jej podstawami i powiązaniami z innymi naukami –przyrodniczymi , humanistycznymi i społecznymi , ze szczególnym uwzględnieniem podstaw filozoficznych .Wskazanie na historyczne źródła współczesnych koncepcji psychologicznych.
Brak.
Psychologia w starożytności-poglądy Platona, Arystotelesa,Hipokratesa, Seneki, Epikura i Lukrecjusza.
Problem psychofizyczny w ujęciu Kartezjusza( dualizm) i monistów ( La Mettrie, Berkeley, Hume).Współczesne ujęcia problemu( funkcjonalizm, eliminatywizm).
Introspekcjonizm jako pierwsza systematyczna koncepcja psychologiczna (poglądy Wundta, Fechnera, Ebbinghausa, Titchenera), jej osiągnięcia i słabości.
Reakcje na psychologię introspekcyjną – szkoła wuirzburska ( Ach, Buehler), psychologia aktów (Brentano, Mach, Meinong) i psychologia postaci ( Wertheimer, Koffka, Koehler, Lewin).
Funkcjonalizm i pragmatyzm w psychologii ( Dewey, James).
Psychologia behawiorystyczna ( znaczenie postulatów Watsona i badań Pawłowa), poglądy Skinnera. Podstawowe założenia i tezy koncepcji.
Neobehawioryzm ( Hull, Tolman, Hebb, Berlyne), status teorii w neobehawioryzmie.
Psychoanaliza i jej źródła ( Freud, Adler i Jung –podobieństwa i różnice w poglądach twórców psychoanalizy). „Druga generacja” psychoanalizy ( Horney, Sullivan, Fromm).
Neopsychoanaliza i jej główne nurty – teorie związków z obiektem ( Klein, Mahler, Winnicot, Balint) i teorie self ( Kohut, Kernberg).
Psychologia humanistyczna jako reakcja na ograniczenia psychoanalizy ( teoria samorealizacji Maslowa, terapia skoncentrowana na kliencie Rogersa, koncepcja Gestalt Perlsa).
Psychologia pozytywna jako kontynuacja i modyfikacja psychologii humanistycznej (Seligman, Snyder, Csikszentmihalyi, Baumeister).
Psychologia poznawcza jako dominujący nurt psychologii współczesnej (Heider, Festinger, Neisser, Turing, Kahnemann).
Historia polskiej myśli psychologicznej (Ochorowicz, Abramowski, Dawid, Heinrich, Szuman, Twardowski, Witwicki, Kreutz, Tomaszewski, Lewicki).
wykład konwencjonalny, elementy wykładu konwersatoryjnego.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ocenę końcową stanowi ocena z egzaminu końcowego. Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest uzyskanie min. 70% poprawnych odpowiedzi.
Stachowski R., Historia współczesnej myśli psychologicznej. Od Wundta do czasów najnowszych warszawa 2007.
Stachowski R., Dobroczyński B., Historia psychologii, W: Psychologia.Podręcznik akademicki ( red.:J. Strelau, D. Doliński), Gdańsk 2008, tom 1.
Pieter J., Historia psychologii, Warszawa 1994.
Schultz D.P., Schultz S.E., Historia współczesnej psychologii, Kraków 2008.
Każdorazowo literatura ustalana przez prowadzącego.
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-07-2016 14:39)