SylabUZ
Course name | Psychological diagnosis |
Course ID | 14.4-WP-PSChM-DPs-L-S14_pNadGen4ZGAR |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Psychology / Psychologia zdrowia seksualnego |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2016/2017 |
Semester | 4 |
ECTS credits to win | 4 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Laboratory | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Credit with grade |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Exam |
Celem przedmiotu jest zapoznanie ze specyfiką problematyki psychologicznej diagnozy klinicznej dziecka. W tym, ze sposobami ujmowania procesu diagnozowania w psychologii. Rodzajami diagnoz. Podstawowymi założeniami studium przypadku.
Warunkiem uczestniczenia w zajęciach jest wiedza z zakresu psychologii rozwojowej.
Podstawy diagnozy psychologicznej. Rodzaje diagnozy, etapy postępowania diagnostycznego. Kontakt diagnostyczny. Rola testów w badaniu psychologicznym. Pomiar w psychologii. Metody i techniki diagnostyczne: wywiad, obserwacja, testowanie. Konstrukcja i charakterystyka przeprowadzania różnych form wywiadu. Rodzaje i struktura obserwacji. Rodzaje metod testowych: kwestionariusze, techniki projekcyjne, próby zadaniowe, technika Q-sort, eksperyment diagnostyczny. Zasady prowadzenia badań, przykładowa interpretacja uzyskanych wyników badań z możliwością praktycznego ich wykorzystania. Normy i znaczenie wyników testowych. Umiejętności praktyczne i kompetencje interpersonalne w diagnozowaniu: sztuka słuchania i stawiania pytań, umiejętności nawiązywania kontaktu i komunikacji. Umiejętności techniczne diagnosty: stawianie hipotez diagnostycznych, konceptualizacja przypadku, opracowanie raportu, udzielanie informacji zwrotnych. Analiza błędów w diagnozowaniu. Główne obszary zastosowania diagnozy psychologicznej: praktyka kliniczna, edukacja, wychowanie, psychologia pracy, zarządzanie. Etyka postępowania psychologa w procesie diagnostycznym.
Wykład, ćwiczenia, ćwiczenia własne, opis przypadków, praca z materiałem źródłowym, prace pisemna.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykłady: egzamin pisemny z progami procentowymi lub punktowymi;
Laboratoria: kolokwium, ocena prezentacji i/lub pracy pisemnej, aktywność na zajęciach
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z laboratoriów.
Na ocenę końcową składa się średnia z oceny z zajęć laboratoryjnych i egzaminu. Warunkiem zaliczenia jest pozytywna ocena z zajęć laboratoryjnych i wykładów.
Stemplewska – Żakowicz K., Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna; Gdańsk 2009.
Paluchowski W.J., Diagnoza psychologiczna. Proces-narzędzia-standardy; Warszawa 2007
Anastasi A., Urbina S., Testy psychologiczne; Warszawa 1999.
Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania; Warszawa 2006.
Suchańska A., Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej; Warszawa 2007.
Szustrowa T., Swobodne techniki diagnostyczne. Wywiad i obserwacja, Warszawa 1991.
Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 27-07-2016 14:34)