SylabUZ

Generate PDF for this page

Psychological diagnosis - course description

General information
Course name Psychological diagnosis
Course ID 14.4-WP-PSChM-DPs-L-S14_pNadGen4ZGAR
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology / Psychologia zdrowia seksualnego
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Marzanna Farnicka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 18 1,2 Credit with grade
Lecture 15 1 9 0,6 Exam

Aim of the course

Celem przedmiotu jest zapoznanie ze specyfiką problematyki psychologicznej diagnozy klinicznej dziecka. W tym, ze sposobami ujmowania procesu diagnozowania w psychologii. Rodzajami diagnoz. Podstawowymi założeniami studium przypadku.

Prerequisites

Warunkiem uczestniczenia w zajęciach jest wiedza z zakresu psychologii rozwojowej.

Scope

Podstawy diagnozy psychologicznej. Rodzaje diagnozy, etapy postępowania diagnostycznego. Kontakt diagnostyczny. Rola testów w badaniu psychologicznym. Pomiar w psychologii. Metody i techniki diagnostyczne: wywiad, obserwacja, testowanie. Konstrukcja i charakterystyka przeprowadzania różnych form wywiadu. Rodzaje i struktura obserwacji. Rodzaje metod testowych: kwestionariusze, techniki projekcyjne, próby zadaniowe, technika Q-sort, eksperyment diagnostyczny. Zasady prowadzenia badań, przykładowa interpretacja uzyskanych wyników badań z możliwością praktycznego ich wykorzystania. Normy i znaczenie wyników testowych. Umiejętności praktyczne i kompetencje interpersonalne w diagnozowaniu: sztuka słuchania i stawiania pytań, umiejętności nawiązywania kontaktu i komunikacji. Umiejętności techniczne diagnosty: stawianie hipotez diagnostycznych, konceptualizacja przypadku, opracowanie raportu, udzielanie informacji zwrotnych. Analiza błędów w diagnozowaniu. Główne obszary zastosowania diagnozy psychologicznej: praktyka kliniczna, edukacja, wychowanie, psychologia pracy, zarządzanie. Etyka postępowania psychologa w procesie diagnostycznym.

Teaching methods

Wykład, ćwiczenia, ćwiczenia własne, opis przypadków, praca z materiałem źródłowym, prace pisemna.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady: egzamin pisemny z progami procentowymi lub punktowymi;

Laboratoria: kolokwium, ocena prezentacji i/lub pracy pisemnej, aktywność na zajęciach

Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z laboratoriów.

Na ocenę końcową składa się średnia z oceny z zajęć laboratoryjnych i egzaminu. Warunkiem zaliczenia jest pozytywna ocena z zajęć laboratoryjnych i wykładów.

Recommended reading

  • Stemplewska – Żakowicz K., Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna; Gdańsk 2009.

  • Paluchowski W.J., Diagnoza psychologiczna. Proces-narzędzia-standardy; Warszawa 2007

Further reading

  • Anastasi A., Urbina S., Testy psychologiczne; Warszawa 1999.

  • Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania; Warszawa 2006.

  • Suchańska A., Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej; Warszawa 2007.

  • Szustrowa T., Swobodne techniki diagnostyczne. Wywiad i obserwacja, Warszawa 1991.

Notes


Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 27-07-2016 14:34)