SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Historia literatury angielskiej I |
Kod przedmiotu | 09.2-WH-FAP-HLT1-Ć-14_pNadGen5NOUB |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia / Filologia angielska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | angielski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Egzamin |
Zapoznanie studentów z historią literatury angielskiej od jej początków po czasy współczesne – z konwencjami i wybranymi utworami je reprezentującymi oraz kontekstem społeczno-kulturowym, w jakim powstały. Kurs ma również za zadanie rozwinąć umiejętność krytycznego myślenia o literaturze.
Brak.
Wykład:
Wybrane zagadnienia z zakresu historii literatury angielskiej od czasów anglo-saksońskich do współczesności: początki literatury angielskiej – poezja heroiczna i religijna; literatura średniowieczna: wpływy francuskie; romans średniowieczny obraz świata w średniowieczu i w renesansie; dominacja sonetu; rozwój dramatu – od średniowiecznych początków do rozkwitu w renesansie; twórczość Szekspira; literatura baroku – poezja metafizyczna; Oświecenie – obraz świata (filozofia i nauka), neoklasycyzm w literaturze; rozwój prozy (powieść); zapowiedź romantyzmu; romantyzm: podłoże filozoficzne nurtu, najważniejsze cechy i dzieła; wielowątkowość literatury epoki wiktoriańskiej; zapowiedź modernizmu; modernizm – geneza, cechy charakterystyczne, główni przedstawiciele; literatura współczesna – główne nurty i ich przedstawiciele.
Ćwiczenia: analiza i interpretacja tekstów wymienionych w wykazie literatury podstawowej (od początków piśmiennictwa w Anglii do czasów romantyzmu).
Wykład: wykład konwencjonalny i konwersatoryjny.
Ćwixzenia: praca z tekstami źródłowymi, dyskusja, praca w grupach.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie ćwiczeń wymaga aktywnego uczestniczenia w zajęciach i wykazania się znajomością utworów wybranych do analizy i interpretacji w semestrze, jak również napisania prac zaliczeniowych, których forma zostanie ustalona przez nauczyciela prowadzącego kurs.
2) zaliczenia wykładu wymaga obecności i aktywnego uczestniczenia w wykładzie – znajomości wskazanych tekstów i wykorzystania tej wiedzy w trakcie wykładów konwersatoryjnych.
3) Podczas egzaminu należy wykazać się dobrą znajomością historii literatury angielskiej oraz utworów literackich należących do omawianych epok.
Szczegółowe warunki i formy zaliczenia i egzaminu zostaną ustalone przez nauczyciela prowadzącego kurs.
Beowulf (fragmenty)
The Wanderer
Sir Gawain and the Green Knight
Geoffrey Chaucer, The Canterbury Tales (The Prologue – fragments; wybrane opowieści).
William Shakespeare – wybrany utwór dramatyczny
Philip Sidney, wybrane sonety (z tomu Astrophil and Stella)
Edmund Spencer, wybrane sonety
William Shakespeare, wybrane sonety
John Donne, The Flea, The Sun Rising, Holy Sonnets 10 and 14
George Herbert, The Collar
Robert Herrick, To the Virgins to Make Much of Time
John Milton, On His Blindness; Paradise Lost (fragments)
Alexander Pope, The Rape of the Lock (fragments)
William Blake, The Lamb, The Tyger
Charlotte Smith, On Being Cautioned Against…
William Wordsworth, We Are Seven, The World Is Too Much with Us, Prelude
G.G. Byron, Don Juan (fragmenty)
P.B. Shelley, Ode to the West Wind
Abrams, M. H. (ed.), The Norton Anthology of English Literature, vols. I, W.W. Norton, New York, 1986.
Burgess, Anthony, English Literature, Longman, Harlow, 1991.
Calvo, Clara, Jean-Jacques Weber, The Literature Workbook, Routledge, London, 1998.
Carter, Ronald, John McRae, The Routledge History of Literature in English, Routledge, London, 2002
Sanders, Andrew, The Short Oxford History of English Literature, Oxford University Press, Oxford, 2004
Lektury uzupełniające wykłady:
Caedmon’s Hymn, The Dream of the Rood
Everyman, Christopher Marlow – Doctor Faustus
Andrew Marvell: To His Coy Mistress
S.T. Coleridge: The Rime of the Ancient Mariner
Virginia Woolf, Modern Fiction, w: Norton II, str. 1993-9; A Room of One’s Own, w: Norton II, str.1999-1006
Lista lektur dodatkowych do przygotowania na egzamin zostanie ustalona na wykładzie.
Brak.
Zmodyfikowane przez dr Mirosława Kubasiewicz (ostatnia modyfikacja: 13-09-2016 14:45)