SylabUZ

Generate PDF for this page

Family and institutional environment in child development - course description

General information
Course name Family and institutional environment in child development
Course ID 14.4-WP-PSChM-SRiIRD
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology / Psychologia edukacyjna i wychowawcza
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 9
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Marzanna Farnicka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Prezentacja szerokiego spektrum zagadnień związanych z istotą  prawidłowego i dysfunkcjonalnego środowiska rodzinnego i jego roli w rozwoju jednostki w okresie dzieciństwa. Prezentacja spektrum zagadnie związanych z istotą środowiska instytucjonalnego i jego roli we wspieraniu rozwoju dzieci o różnych charakterystykach środowiskowych i rozwojowych.

Prerequisites

Przedmiot wymaga wcześniejszego opanowania wiedzy z zakresu biologicznych podstaw zachowań i psychologii rozwoju.

Scope

Analiza środowiska rodzinnego w ujęciu psychologicznym(rodzina jako system, zadania i strategie rodziny, modele funkcjonowania rodzin), pedagogicznym (rodzina, jako istotny element systemu wychowawczego wyznaczający warunki wychowania i rozwoju dziecka) i socjologicznym(analiza środowiska rodzinnego, jako grupy i instytucji wychowawczej funkcjonującej wewnątrz społeczeństwa i stanowiącej jego integralny składnik). Rodzice a rozwój dziecka. Wpływ relacji rodzice -dziecko na jego rozwój. Postawy rodzicielskie a rozwój dziecka. Jakość relacji małżeńskich i zasoby małżonków a relacje z dziećmi i ich rozwój. Typy rodzin a rozwój dziecka. Środowisko rodzinne a rozwój kompetencji społeczno- emocjonalnych dziecka. Rola więzi w rodzinie w rozwoju dziecka( przywiązanie a podstawy rozwoju emocjonalno- społecznego, socjalizacja emocji, rodzice a rozwój ekspresji emocji). Rola środowiska rodzinnego w kontekście społeczno- poznawczej teorii i rozwoju Wygotskiego (rola środowiska rodzinnego w opanowywaniu strategii rozwiazywania problemów, rola efektywnej pomocy rodzicielskiej a rozwój dziecka). Analiza warunków rozwoju dziecka w rodzinach dysfunkcjonalnych ( niewydolnych wychowawczo i patologicznych). Analiza warunków rozwoju i wychowania dziecka w rodzinach z dzieckiem z niepełnosprawności lub przewlekłą  choroba somatyczną. Rola podstawowych środowisk wychowawczych w rozwoju dziecka. Rola instytucji w środowisku lokalnym w rozwoju dziecka. Rola środowiska społeczno-wychowawczego przedszkola w stymulacji rozwoju dzieci z prawidłowym lub zaburzonym rozwojem. Rola środowiska społeczno-wychowawczego szkoły w stymulacji rozwoju dzieci prawidłowo rozwijających się i z utrudnieniami w rozwoju. Analiza roli wybranych instytucji w rozwoju i wychowaniu dzieci zagrożonych (dzieci z niepełnosprawnością i dzieci sieroce).

Teaching methods

Wykładowa prezentacja zagadnień i problemów badawczych związanych z rodziną w procesie uspołecznienia. Dodatkowo wykłady wzbogacone prezentacjami multimedialnymi odnoszącymi się do omawianych zagadnień.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia – na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte na kolokwium zaliczeniowym i/lub referacie (80%)oraz aktywność na zajęciach (20%). Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.

Wykład – egzamin pisemny w formie testu i/lub formie opisowej

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z egzaminu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i egzaminu.

Recommended reading

·         Plopa  M., Psychologia rodziny, Elbląg, 2005,

·         Kawula S., Brągiel J., Janke A.W.,  Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki., Toruń, 2002,

Further reading

·         Dąbrowska-Jabłońska I. , Sytuacja szkolna dziecko urodzonego w zamartwicy. Rodzaje zagrożeń i możliwości pomocy.,

·         Ochmański M. _ Alkoholizm ojców a sytuacja rodzinna i szkolna dzieci, Lublin, 2001,

Notes


Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 20-07-2016 14:18)