SylabUZ

Generate PDF for this page

Historia literatury polskiej: literatura XIX wieku w perspektywie edytorskiej - course description

General information
Course name Historia literatury polskiej: literatura XIX wieku w perspektywie edytorskiej
Course ID 09.2-WH-FOIEP-HLXIX-S16
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Language services on the Internet and e-editing
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 7
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. dr hab. Marta Ruszczyńska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 - - Exam
Class 30 2 - - Credit

Aim of the course

Poszerzenie i uporządkowanie wiedzy o literaturze XIX wieku w perspektywie historycznej, kulturowej i edytorskiej; kształtowanie umiejętności rozpoznawania charakterystycznych cech literatury XIX wieku oraz wykształcenie umiejętności analizy i interpretacji ówczesnych tekstów literackich. Zapoznanie z problemami edytorstwa i zagadnieniami wydawniczymi w perspektywie klasycznego układu: autor-dzieło-wydawca.

Prerequisites

zaliczenie poprzedniego kursu historii literatury polskiej w perspektywie edytorskiej

Scope

Pochodzenie i znaczenie terminu „romantyzm”; periodyzacja; opozycja wobec oświeceniowego racjonalizmu; romantyczna estetyka ekspresji i kreacji; typowe gatunki literackie; romantyzm krajowy i emigracyjny; romantyczny regionalizm; powieść międzypowstaniowa. Geneza i tło polskiego pozytywizmu; antynomie światopoglądu pozytywistycznego; teoria i praktyka literatury tendencyjnej; życie literackie – rola publicystyki w kulturze XIX wieku; przemiany powieści i noweli; ewolucja pojmowania realizmu; proza naturalistów; żywotność poetyki romantycznej w poezji – przemiany liryki; twórczość przedburzowców; zapowiedzi przełomu modernistycznego. Książka dziewiętnastowieczna jako produkt na rynku kultury i jej miejsce wśród innych środków ówczesnej komunikacji społecznej.

Teaching methods

wykład analityczny i wykład problemowy; dyskusja, klasyczna metoda problemowa, opis wyjaśniający

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

ocena aktywności studentów, zaliczenie kolokwium, zdanie egzaminu

Recommended reading

  1. Biliński L., Zarys ruchu wydawniczego w Polsce, Warszawa 1977.
  2. Górski K., Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa 1975.
  3. Janion M., Żmigrodzka M., Romantyzm i historia, Warszawa 1978.
  4. Kowalczykowa A., Dramat i teatr romantyczny, Warszawa 1997.
  5. Kulczycka-Saloni J., Literatura polska lat 1876-1902 a inspiracja Emila Zoli. Studia, Wrocław 1974.
  6. Markiewicz H., Pozytywizm, Warszawa 1980.
  7. Martuszewska A., Poetyka polskiej powieści dojrzałego realizmu (1876-1895), Wrocław 1977.
  8. Martuszewska A., Pozytywistyczne parabole, Gdańsk 1997.
  9. Obraz literatury polskiej XIX i XX wieku. Literatura krajowa w okresie romantyzmu 1831-1863, pod red. M. Janion, t.1-3, Warszawa-Kraków 1975-1992.
  10. Słownik literatury polskiej XIX wieku, pod red. J. Bachórza i A. Kowalczykowej, Wrocław 1994.
  11. Trzynadlowski J., Autor, dzieło, wydawca, wyd.2 uzup., Wrocław 1988.
  12. Witkowska A., Przybylski R., Romantyzm, Warszawa 1997.
  13. Klemensiewicz-Bajerowa I., Modernizacja pisowni w tekstach z pierwszej poł. XIX wieku. Artykuł dyskusyjny, „Pamiętnik Literacki” 1955, z. 3.

Further reading

  1. Maria” i Antoni Malczewski. Kompendium źródłowe, oprac. H. Gacowa, przedm. J. Maciejewski, Wrocław 1974.
  2. Bachórz J., „Realizm bez chmurnej jazdy”. Studia o powieściach Józefa Korzeniowskiego, Warszawa 1979.
  3. Bachórz J., Od romantyzmu do powieści tendencyjnej, [w:] Studia o narracji, pod red. J. Błońskiego, Wrocław 1982.
  4. Fita S., „Pozytywista ewangeliczny”. Studia o Bolesławie Prusie, Lublin 2008.
  5. Janion M., Zygmunt Krasiński. Debiut i dojrzałość, Warszawa 1962.
  6. Kowalczykowa A., Słowacki, Warszawa 1999.
  7. Literatura zabroniona. 1832-1862. Zjawisko, rynek, rozpowszechnianie, Kielce 1989.
  8. Mazur A., Parnasizm w poezji polskiej drugiej połowy XIX wieku i początku XX wieku, Opole 1993.
  9. Sobieraj T., Fabuły i „światopogląd”. Studia z historii polskiej powieści XIX-wiecznej, Poznań 2004.
  10. Tomkowski J., Mój pozytywizm, Warszawa 1993.
  11. Witkowska A., Mickiewicz. Słowo i czyn, Warszawa 1975.
  12. Woźniakiewicz-Dziadosz M., Między buntem a rezygnacją. O powieściach Narcyzy  Źmichowskiej, Warszawa 1978.
  13. Wyka K., Cyprian Norwid. Studia, artykuły, recenzje, Kraków 1989.
  14. Z warsztatu edytora dzieł romantyków, red. M. Lutomierski, M. Bisior-Dombrowska, Toruń 2008.
  15. Żmigrodzka M., Orzeszkowa. Młodość pozytywizmu, Warszawa 1965.

Notes

Przewidziano także „lżejszą” formę zaliczenia końcowego tego przedmiotu, tj. zamiast egzaminu – pracę pisemną, niżej punktowaną; w przypadku wyboru pracy pisemnej obowiązuje sylabus przedmiotu uwzględniający ten fakt (dostępny w systemie).


Modified by dr Krystian Saja (last modification: 04-01-2018 13:28)