SylabUZ

Generate PDF for this page

Podstawy edytorstwa z elementami teorii i historii książki - course description

General information
Course name Podstawy edytorstwa z elementami teorii i historii książki
Course ID 15.9-WH-FOIEP-PE- 15
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Language services on the Internet and e-editing
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 5
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Tomasz Ratajczak, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 - - Credit
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Przedmiot ma kilka celów: 1) uzyskanie przez studentów wiedzy z zakresu podstaw edytorstwa; 2) omówienie definicji i typologii książki; 3) ukazanie przemian w budowie i funkcji książki w poszczególnych etapach historycznych; 4) zapoznanie z morfologią książki współczesnej; 5) przybliżenie wybranych zagadnień związanych z książką w komunikacji społecznej.

Prerequisites

brak

Scope

(wykład)

problematyka teorii edytorskiej ze szczególnym uwzględnieniem następujących zagadnień: edytor i jego sylwetka, zasady postępowania edytorskiego, kodeks zawodowy edytora, klasyfikacja kręgów nadawczych i kręgów odbiorczych, specyfika nośnika tekstu, różne definicje tekstu, sposoby odczytywania i prawidłowe rozumienie tzw. woli autorskiej, warsztat edytora – zakres kompetencji i konsultacji specjalistycznych, klasyfikacja wydań, edycja jako zjawisko społeczne;

(konwersatorium)

współczesna nauka o książce (bibliologia), definicje i typologia, struktura i właściwości książki, książki starożytne, książki w wiekach średnich, Gutenberg i książka XV stulecia, książka renesansowa, książka XVII i XVIII stulecia, książka XIX i XX wieku, ekspresja książkowa, ilustracja w książce, kompozycja graficzna książki.

Teaching methods

wykład: wykład informacyjny, analityczny, syntetyczny, konwersatoryjny, problemowy;

ćwiczenia: wykład informacyjny, dyskusja, praca z tekstem źródłowym.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

wykład: przedstawienie pracy pisemnej końcowej.

ćwiczenia: obecność i aktywność na zajęciach, zaliczenie kolokwium.

Recommended reading

(wykład)

  1. Z. Goliński, Edytorstwo. Tekstologia. Przekroje, Wrocław 1969.
  2. K. Górski, Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa 1978.
  3. J. Trzynadlowski, Edytorstwo: tekst, język, opracowanie, Warszawa 1983.
  4. R. Loth, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006.
  5. L. Marszałek, Edytorstwo publikacji naukowych, Warszawa 1986.
  6. J. Starnawski, Praca wydawcy naukowego, Wrocław 1978.

 

(konwersatorium)

  1. B. Bieńkowska, Staropolski świat książek, Wrocław 1976.
  2. B. Bieńkowska, H. Chamerska, Zarys dziejów książki, Warszawa 1987.
  3. P. Buchwald–Pelcowa, Historia literatury i historia książki. Studia nad książką i literaturą od średniowiecza po wiek XVIII, Kraków 2005.
  4. R. Cybulski, Książka współczesna, Warszawa 1986.
  5. S. Dahl, Dzieje książki, Wrocław 1965.
  6. R. Escarpit R., Rewolucja książki, Warszawa 1969.
  7. K. Głombiowski, Książka w procesie komunikacji społecznej, Wrocław 1980.
  8. K. Głombiowski K., Szwejkowska A., Książka rękopiśmienna w starożytności i średniowieczu, wyd. III, Warszawa 1983.
  9. K. Migoń, Nauka o książce, Wrocław 1984.
  10. A. Szwejkowska, Książka drukowana XV–XVIII w., Wrocław 1980.
  11. J. Wiercińska, Sztuka i książka, Warszawa 1986.
  12. A. Żbikowska-Migoń, Książka naukowa w kulturze polskiego oświecenia, Wrocław 1977.

Further reading

wg bieżących potrzeb.

Notes

W przypadku wyboru „lżejszej” formy końcowego zaliczenia przedmiotu kierunkowego, tj. pracy pisemnej (której przypisano mniejszą wartość punktów ECTS) zamiast egzaminu (wyżej punktowanego), studenci są zobligowani do zaliczenia w tym samym semestrze dodatkowego przedmiotu obieralnego (spośród oferty Instytutu Filologii Polskiej, Wydziału Humanistycznego lub ogólnouczelnianej), by w końcowym rozliczeniu semestru uzyskać co najmniej 30 punktów ECTS (uzyskanie co najmniej 30 pkt. ECTS jest warunkiem zaliczenia semestru).

Fakt wybrania niżej punktowanej formy zaliczenia danego przedmiotu oraz wybór w związku z tym dodatkowego przedmiotu należy zgłosić osobie prowadzącej zajęcia oraz w sekretariacie IFP najpóźniej do końca drugiego tygodnia właściwego semestru.


Modified by dr hab. Tomasz Ratajczak, prof. UZ (last modification: 04-09-2016 16:53)