SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia płci |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-PPł |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia / Psychologia zdrowia seksualnego |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 8 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem kursu jest wprowadzenie w problematykę psychologii rodzaju wpisującej się w nurt badań określanych jako „gender study”. Celem seminarium jest zapoznanie studentów z wybranymi aspektami zagadnienia konstrukcji płci/gender, co ma doprowadzić do zrozumienia przez nich zjawisk równości i różnorodności występujących w relacjach płci z kulturą i społeczeństwem. Celem zajęć jest zapoznanie z podstawową wiedzą związaną z podstawowymi terminami i pojęciami płci/gender Wiedza na temat społeczno-kulturowego uwarunkowania płci/gender powinna doprowadzić do zrozumienia, a co ważniejsze reagowania na mechanizmy społecznego wykluczenia związanego z społecznymi i kulturowymi kategoriami płci.
Celem zajęć jest także dostarczenia wiedzy na temat znaczenia, bardzo szeroko rozumianej, kategorii płci w "profilowaniu" tożsamości i osobowości człowieka, wyznaczaniu wzorów jego relacji z innymi, a także jakości stosunków międzygrupowych oraz weryfikacji stereotypów i uprzedzeń. Kształcąc wrażliwość i świadomość różnic osób lub określonych grup społecznych.
Podstawowa wiedza z psychologii poznawczej, rozwojowej, społecznej i klinicznej na temat rozwoju kontroli emocjonalnej i jej zaburzeń oraz motywacji prospołecznych.
Czy mózg ma płeć? Pryzmaty rodzajowe i ich znaczenie dla rozwoju kobiet i mężczyzn. Kształtowanie się tożsamości rodzajowej. Osobowość: kobiecość, męskość, androgynia
Tożsamość rodzajowa – ujęcie psychoanalityczne
Różnice w funkcjonowaniu poznawczym i sposobach poznawania świata przez kobiety i mężczyzn. Czy są podstawy, aby mówić o psychologii kobiety i psychologii mężczyzny?
Role rodzajowe i ich rozwój. Stereotypy rodzaju, dyskryminacja i seksizm. Znaczenie płci w edukacji. Kariera zawodowa kobiet i mężczyzn
Czym jest: androcentryzm, heteroseksizm, homofobia, homofonia? Stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja, przemoc.
Płeć w polityce i polityka płci.
Case – study, prezentacja, praca w zespołach, dyskusja grupowa, praca z książką.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Pozytywna ocena z pracy pisemnej i projektu, aktywność na zajęciach.Ocena końcowa jest średnią arytmetyczna uzyskanych ocen.
1. de Beauvoir S. (1949/2003). Druga płeć. Warszawa: Jacek Santorski &Co,
2. Bem S. (2000). Męskość.Kobiecość. Gdańsk:GWP.
3. Brannon L. (2002). Psychologia rodzaju, Gdańsk: GWP.
4. Buss D.M. (2001). Psychologia ewolucyjna. Gdańsk: GWP, r.4,5 i 6 .
5. Kschack E. (1996), Nowa psychologia kobiety. Gdańsk:GWP
6. Kuczyńska A., Dzikowska E. (2006). (red.): Zrozumieć płeć III. Wrocław.
7. Melosik Z. ( 2006). Kryzys męskości w kulturze współczesnej, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
8. Miluska J. (1996). Tożsamość kobiet i mężczyzn w cyklu życia. Poznań: Wyd. Naukowe UAM.
9. Wojciszke B. (2002)(red.). Kobiety i mężczyźni: odmienne spojrzenie na różnice. Gdańsk:GWP.
1. Archer, J., Mc Daniel, P. (1995). Violence and gender: Differences and similarities across society. In: B.R.Ruback, N.A.Weiner (eds.), Interpersonal violent behaviors (pp.63-87). New York: Springeries.
2. Bjorkqvist, K., Lagerspetz, K.M.J., Kaukiainen, A. (1992). Do Girls Manipulate and Boys Fight? Developmental Trends in Regard to Direct and Indirect Aggression. Aggressive Behavior, 18, 117-127.
3. Butovskaya M., Timentschik V., Burkova V. (2006). Aggression and Conflict Resolution : Gender Differences in: Osterman K, Bjorkvist K [eds.] Contemporary Research on Aggression, 3-10, Vasa: Abo Akademi.
4. Fromm E. (1951/1999). Miłość, płeć i matriarchat. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
5. Chodorow N.J. (1995), Gender as a Personal and Cultural Construction, Journal of Women in Culture and Society, vol.20,31
6. Erikson E. (1959/2004) Tożsamość a cykl życia, Poznań: Zysk i S-ka, r. 2.
7. Franz C.E., White K.M. (1985). Individuation and attachment in personality development: Extending Erikson’s theory. Journal of Personality 53, 2, s.224-256. Horney K. (2001). Nieufność pomiędzy płciami, w: K. Horney, Psychologia kobiety, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
8. Kimura D. (2006). Płeć i poznanie. Warszawa: PIW, r. 4-8.
9. Mandal E. (2007). Kobiety i mężczyźni a praca zawodowa, w: E. Mandal (red.) W kręgu gender, Katowice: Wyd. UŚ.
10. Melosik, Z., Kryzys męskości w kulturze współczesnej, Impuls 2006.
11. Mizielinska, J., Płeć, ciało seksualność, UNIVERSITAS, Kraków 2006
12. Mizielińska, J. (2004). (De)Konstrukcje kobiecości. Podmiot feminizmu a problem wykluczenia. Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria.
13. Renzetti C.M., Curran D.J.(2008). Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo, Warszawa: PWN.
14. Smuts B. (2002). Agresja mężczyzn wobec kobiet: Perspektywa ewolucyjna, w: B.Wojciszke (red.) Kobiety i mężczyźni: odmienne spojrzenie na różnice. Gdańsk:GWP.
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-07-2016 10:04)