SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Badania eksperymentalne |
Kod przedmiotu | 14.2-WP-PEDT-BE-Ć_pNadGenKJ2ZC |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | doktoranckie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów ze specyfiką badań eksperymentalnych w naukach społecznych (socjologii, pedagogice, psychologii); przebiegiem procesu badawczego z wykorzystaniem różnych planów eksperymentalnych; zasadami oceny trafności planu eksperymentalnego; zasadami interpretacji wyników eksperymentu i problemami etycznymi związanymi z realizacją badań eksperymentalnych.
elementarna wiedza z zakresu metod i technik badawczych w naukach społecznych
1. Badania eksperymentalne w naukach społecznych, eksperymenty klasyczne, eksperymenty naturalne
2. Struktura procesu badawczego z wykorzystaniem metody eksperymentalnej
3. Eksperyment – podstawowe pojęcia i założenia (istotność, kontrola, randomizacja, manipulacja)
4. Podstawowe plany eksperymentalne i quasi-eksperymentalne
5. Dobór próby w badaniach eksperymentalnych
6. Testy istotności różnic
7. Trafność planu eksperymentalnego – trafność zewnętrzna i wewnętrzna
8. Interpretacja rezultatów eksperymentu
9. Zalety i wady badań eksperymentalnych
10. Zagadnienia etyczne w badaniach eksperymentalnych
klasyczna metoda problemowa, dyskusja, prezentacja, praca z dokumentem źródłowym, praca w grupach, metoda projektowa
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Forma zaliczenia ćwiczeń |
Uwagi |
Kolokwium |
Kolokwium w formie testu z progami punktowymi. Zaliczenie kolokwium na podstawie uzyskania przynajmniej 50% punktów. |
Raport metodologiczny (I) |
I część raportu dotycząca założeń metodologicznych projektu badawczego. |
Raport z realizacji badania (II) |
II część raportu z realizacji projektu badawczego zawierająca analizę otrzymanych wyników i oryginalne wnioski. |
Prezentacja dokumentująca przebiegu projektu |
Prezentacja dokumentująca przebieg projektu i komunikująca podstawowe ustalenia empiryczne. |
Zasady uzyskania oceny końcowej |
Ocena stanowić będzie średnią ważoną Ocena końcowa stanowi średnią ważoną z oceny z raportu (50%), prezentacji (20%) i kolokwium (30%) |
Ocena końcowa z przedmiotu = ocena z ćwiczeń
1. Brzeziński J. (2012), Metodologia badań psychologicznych, Warszawa
2. Brzeziński J. (2012), Metodologia badań społecznych. Wybór tekstów, Poznań
3. Brzeziński J. (2013), Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice, Warszawa
4. Maszczyk D., Rodziewicz-Winnicki (1979), Charakterystyka badań eksperymentalnych [w:] Maszczyk D., Rodziewicz-Winnicki, Metody badań w naukach społecznych, Katowice.
5. Nowak S. (2012), Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa
6. Sułek A. (1979), schematy eksperymentalne w badaniach społecznych [w:] Sułek A., Logika analizy socjolgoicznej. Wybór tekstów, Warszawa.
7. Wysieńska K. Badanie eksperymentalne dotyczące podwójnych standardów oceny aplikantów cudzoziemskich i polskich, Instytut Spraw Publicznych
1. Babbie E. (2004), Badania społeczne w praktyce, Warszawa
2. Kołodziej A. (2013), Teoria estymacji w praktyce badań społecznych, Warszawa
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 25-07-2016 12:49)