SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Nowe tendencje w badaniach ilościowych w naukach społecznych |
Kod przedmiotu | 14.2-WP-PEDT-NTBI-Ć_pNadGenKL123 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | doktoranckie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z: zaawansowaną wiedzą dotyczącą wybranych metod, technik i narzędzi badawczych wykorzystywanych w badaniach ilościowych z zakresu nauk społecznych; z zaawansowanymi sposobami gromadzenia i analizy danych o charakterze ilościowym, wykorzystywanymi we współczesnej naukach społecznych; ze specyfiką projektowania i przebiegu projektów badawczych prowadzonych w oparciu o strategie mieszane.
elementarna wiedza z zakresu metodologii nauk społecznych
1. Strategie badawcze „ilościowe”, „jakościowe” i „mieszane” podstawowe różnice, metody pomiaru.
2. Przygotowanie i przeprowadzanie badań empirycznych. Problemy badań kwestionariuszowych.
3. Badania panelowe, podłużne, dynamiczne.
4. Badania porównawcze. Harmonizacja danych.
5. Budowa indeksów, skal pomiarowych.
6. Sposoby doboru próby w badaniach ilościowych - próby reprezentatywne i kwotowe.
7. Problem błędów w badaniach.
8. Funkcje baz danych i zasady ich przygotowania.
9. Opracowanie materiału empirycznego o charakterze ilościowym.
klasyczna metoda problemowa, dyskusja, prezentacja, praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, praca w grupach, metoda projektowa
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Forma zaliczenia ćwiczeń |
Uwagi |
Zaliczenie z oceną |
Tak |
Kolokwium |
Kolokwium w formie testu z progami punktowymi. Zaliczenie kolokwium na podstawie uzyskania przynajmniej 50% punktów. |
Raport metodologiczny (I) |
I część raportu dotyczący założeń metodologicznych projektu badawczego. |
Raport z realizacji projektu (II) |
II część raportu z realizacji projektu badawczego zawierająca analizę otrzymanych wyników i oryginalne wnioski. |
Prezentacja – raport z realizacji projektu |
Prezentacja dokumentująca przebieg projektu i komunikująca podstawowe ustalenia empiryczne. |
Zasady uzyskania oceny końcowej |
Ocena stanowić będzie średnią ważoną z oceny z raportu (50%), prezentacji (20%) i kolokwium (30%) |
Ocena końcowa z przedmiotu = ocena z ćwiczeń
1. Billiet J., Matsuo H., Beullens K., Vehovar V. (2009), Non-Response Bias in Cross-National Surveys: Designs for Detection and Adjustment in the ESS, ASK Research & Methods Vol. 18 (1, 2009): 3–43
2. Coromina L., Davidov E., (2013) Evaluating Measurement Invariance for Social and Political Trust in Western Europe over Four Measurement Time Points (2002-2008) ASK Research & Methods Vol. 22 (1, 2013): 37–54
3. Haeder S., Lehnhoff I., Mardian E. (2010), Mobile Phone Surveys: Empirical Findings from a Research Project, ASK Research & Methods Vol. 19 (1, 2010): 3–19
4. Jabkowski P. (2007), Wpływ niezrealizowania części wywiadów na trafność wnioskowania statystycznego w badaniach społecznych. Technika wywiadu kwestionariuszowego oraz telefonicznego w świetle błędów nielosowych, ASK Research & Methods, 2007, nr 16, strony 67–86
5. Martin P. (2011), A Good Mix? Mixed Mode Data Collection and Cross-national Surveys, ASK Research & Methods Vol. 20 (1, 2011): 5–26
6. Perek-Białas J., Korzeniecka U. (2006), Wykorzystanie metod ilościowych w badaniach marketingowych w Polsce, ASK Research & Methods, 2006, nr 15, strony 51–73
7. Sztabiński P. (2003), Badacz jako współautor wyników badania, ASK, 2003, nr 12, strony 5 1-8 3
8. Sztabiński P., Sztabiński F., (1997), Wartość odpowiedzi w wywiadach telefonicznych ze wspomaganiem komputerowym (CATI), ASK Research & Methods SK, 1997, nr 1-2 (5-6), strony 73-92
9. Sztabiński P., Sztabiński F., Przybysz D. (2009), How Does Length of Fieldwork Period Influence Non-Response? Findings from, ASK Research & Methods ESS 2 in Poland Vol. 18 (1, 2009): 67–95
10. Sztabiński P.B., Sawiński Z., Sztabiński F. (2005), Fieldwork jest sztuką, Warszawa
11. Wilk K. (2007), Hierarchical modeling: properties and application, ASK Research & Methods, 2007, nr 16, strony 55–66
1. Kołodziej A. (2013), Teoria estymacji w praktyce badań społecznych, Warszawa
2. Nowak S. (2012), Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 25-07-2016 12:51)