SylabUZ

Generate PDF for this page

Teoria gier - course description

General information
Course name Teoria gier
Course ID 09.2-WH-LPKSGP-tg- 16
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Popular literature and world creation in games
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 7
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Marcin Sieńko
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 - - Exam
Tutorial 30 2 - - Credit

Aim of the course

Celem przedmiotu jest prezentacja problematyki gier w kontekście kulturowym i społecznym. Studenci będą mieli okazję poznać główne nurty w humanistycznej refleksji nad grami oraz podjąć samodzielną, krytyczną analizę gier. Studenci będą zachęcani do dostrzegania różnych aspektów gier — nie tylko rozrywkowego, lecz także ideologicznego, etycznego, politycznego, ekonomicznego i społecznego.  

Prerequisites

W trakcie zajęć i w przygotowaniu do nich przydatna będzie przynajmniej bierna znajomość języka angielskiego.

Scope

  1. Podstawowe pojęcia i koncepcje teorii gier. 
  2. Wybrane nurty w badaniach nad grami (narratologia, ludologia, game studies, itp.)
  3. Strategie rozumienia gier — semiotyka, retoryka, hermeneutyka, i inne. 
  4. Media i gry — od interaktywnych opowieści do gier komputerowych.
  5. Gracz z perspektywy socjologicznej, psychologicznej i filozoficznej. 
  6. Poza zabawą — gry jako sztuka i krytyka społeczna. 
  7. Etyka gier — gry zaangażowane, problematyka przemocy i zła, gry jako pułapka. 
  8. Gry poza grami — grywalizacja codziennego życia. 

Teaching methods

wykład, dyskusja, analiza tekstów źródłowych

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

systematyczny i aktywny udział w zajęciach, zapoznawanie się ze wskazanymi lekturami i grami, zdanie egzaminu

Recommended reading

  1. Lev Manovich, Język nowych mediów, WaiP, Warszawa 2006.
  2. J. Huizinga, Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, Czytelnik, Warszawa 1985.
  3. Mirosław Filiciak (red.), Światy z pikseli. Antologia studiów nad grami komputerowymi, SWPS 2010.
  4. Jesper Juul, Sztuka przegrywania. Esej o bólu, jaki wywołują gry wideo, Ha!art, Warszawa 2016.

Further reading

  1. Jarosław Kopeć i Krzysztof Pacewicz (red.), Gamification. Critical Approaches, Warszawa 2015.
  2. "Homo Ludens. Czasopismo ludologiczne Polskiego Towarzystwa Badania Gier".
  3. Alexander R. Galloway, Gaming: Essays on Algorithmic Culture, University of Minnesota Press 2006.
  4. Paul Levinson, Nowe nowe media, Wydawnictwo WAM, Kraków 2010.
  5. J. D. Bolter, R. Grusin, Remediation. Understanding new media, MIT Press, 2000. 
  6. M. Filiciak, Wirtualny plac zabaw, WAIP, Warszawa 2006.
  7. Piotr Sterczewski, Czytanie gry. O proceduralnej retoryce jako metodzie analizy ideologicznej gier komputerowych, Teksty Drugie 2012/6, s. 210-228.

Notes

Przewidziano także „lżejszą” formę zaliczenia końcowego tego przedmiotu, tj. zamiast egzaminu – pracę pisemną, niżej punktowaną; w przypadku wyboru pracy pisemnej obowiązuje sylabus przedmiotu uwzględniający ten fakt (dostępny w systemie).


Modified by dr hab. Tomasz Ratajczak, prof. UZ (last modification: 13-09-2016 10:39)