Zaznajomienie się z technikami i strategiami interpretacyjnymi, wypracowanymi na gruncie współczesnych szkół literaturoznawczych
Nabycie umiejętności interpretacji dzieła literackiego oraz wielokierunkowego czytania tekstów literackich.
Nabycie wysokich kompetencji lekturowych oraz umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy dla celów pragmatycznych, zwłaszcza w interpretacji utworów literackich i w tworzeniu samodzielnym tekstów.
Prerequisites
brak
Scope
Interpretacja jako rodzaj postępowania badawczego i jako „ars interpretandi”.
Strategie, modele i kierunki interpretacyjne we współczesnym literaturoznawstwie.
Najważniejsze kierunki w interpretacji dzieła literackiego (m.in. lektura hermeneutyczna, metoda strukturalistyczna, metoda dekonstrukcyjna, intertekstualna i semiotyczna, eksplikacja tekstu, konstruktywizm).
Kulturowe praktyki interpretacyjne.
Granice interpretacji, problem nadinterpretacji.
Interpretacja a użycie.
Etyka i filozofia interpretacji.
Spór o interpretację we współczesnym literaturoznawstwie.
Teaching methods
opis wyjaśniający, opis klasyfikujący, rozmowa nauczająca, dyskusja
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
aktywny udział w zajęciach, prezentacja wybranego zagadnienia cząstkowego
Recommended reading
Bieżące artykuły dotyczące analizy i interpretacji dzieła literackiego, publikowane na łamach „Pamiętnika Literackiego, „Tekstów Drugich”, „Ruchu Literackiego” oraz innych czasopism literaturoznawczych.
Barańczak S., Kim naprawdę byli „dwaj panowie stateczności”? albo: z frontu walki o gdybizm, albo: Sławiński nareszcie uzupełniony, [w:] Poezja i duch uogólnienia, Kraków 1996 lub „Teksty Drugie” 1994, nr 4.
Eco U., Rorty R., Culler J., Brooke-Rose Ch., Interpretacja i nadinterpretacja, red. S. Collini, przeł. T. Bieroń, Kraków 1996.
Lekcje czytania. Eksplikacje literackie. cz. 1, praca zbiorowa pod red. W. Dynaka i A. W. Labudy, Warszawa 1991,
Liryka polska. Interpretacje, pod red. red. J. Sławińskiego i J. Prokopa, Kraków 1966.
Filozofia i etyka interpretacji, red. A. F. Kola, A.. Szahaj, Kraków 2007 (wybór).
Pilch A., Kierunki interpretacji tekstu poetyckiego. Literaturoznawstwo i dydaktyka, Kraków 2003.
Sławiński J., Miejsce interpretacji, Gdańsk 206.
Sławiński J., Miron Białoszewski: Ballada od rymu, [w:] Liryka polska. Interpretacje. Pod red. J. Sławińskiego i J. Prokopa, Kraków 1966, s. 403-415.
Further reading
Cieliński A., Smużniak K., Strategie interpretacji tekstu poetyckiego, Wałbrzych 2000
Interpretacje aksjologiczne, red. W. Panas, a. Tyszczyk, Lublin 1997.
Markiewicz H., O falsyfikowaniu interpretacji literackich, „Pamiętnik Literacki” 1996, z. 1, s. 59-73 lub [w:] Wiedza o literaturze i edukacja. Księga referatów Zjazdu Polonistów. Warszawa 1995, pod red. t. Michałowskiej, Z. Golińskiego, Z. Jarosińskiego, Warszawa 1996, s. 505-522 lub [w:] H. Markiewicz, Dopowiedzenia. Rozprawy i szkice z wiedzy o literaturze, Kraków 2000, s. 77-101.
Mikołajczak M., „W cieniu heksametru”. Interpretacje wierszy Zbigniewa Herberta, Zielona Góra 2004.
Ricoeur P., Język, tekst, interpretacja. Wybór pism. Oprac. i przeł. K. Rosner, Warszawa 1989.
Sawicki S., Granice „sakralnych” interpretacji literatury, [w:] Wartość – sacrum – Norwid, Lublin 1994, s. 105-132.
„Teksty Drugie” 1996, nr 1 (wybrane artykuły).
Notes
Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalizacji pisanie kreatywne.
Modified by dr Krystian Saja (last modification: 11-01-2018 15:06)