SylabUZ

Generate PDF for this page

Wstęp do pisania i redagowania tekstów naukowych - course description

General information
Course name Wstęp do pisania i redagowania tekstów naukowych
Course ID 09.0-WH-FiPlP-PKP-RTN-L-S14_pNadGenDURJ5
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Popular literature and world creation in games
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 3
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Sławomir Kufel, prof. UZ
  • dr hab. Radosław Sztyber, prof. UZ
  • dr hab. Tomasz Ratajczak, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Zasadniczym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi wymogami, których spełnienie pozwala na właściwe opracowanie tekstów o charakterze naukowym zarówno w aspekcie treściowym, jak i formalnym. Na kolejnych zajęciach słuchacze winni wykształcić umiejętności, dające szanse na poprawne skomponowanie wypowiedzi naukowej (struktura i jej składowe), wyposażonej w: 1) stosowne ekspozycje (np. tezy, konkluzje, wiedza o tzw. stanie badań), 2) egzemplifikacje (np. a. przedstawianie niezbędnych ekscerptów, ilustrujących badany fenomen, b. przywoływanie spostrzeżeń „autorytetów”, które dodatkowo mogą przekonać o słuszności pełnego dowodu lub jego części), 3) dokumentację źródłową (sposoby organizacji przypisów, bibliografii). Podczas laboratoriów studenci – jak się planuje – będą mieli okazję, by zyskać i następnie doskonalić kompetencje w zakresie technicznego opracowania tekstu przy użyciu narzędzi komputerowych, czemu posłużą konkretne zadania.

Prerequisites

podstawowa umiejętność obsługi edytora tekstu

Scope

W czasie cyklu zajęć omówione zostaną zagadnienia związane ze strukturą kompozycyjną typowych studiów (rozpraw, monografii, a także studiów różnoimiennych, np. reedycji poprzedzonych rozważaniami historycznoliterackim, jak w wypadku serii BN): a) partie wstępne (tezy, hipotezy, założenia metodologiczne, zarysowanie obszaru namysłu, stan badań, niezbędne definicje itp.), b) rozwinięcie (dowodzenie, egzemplifikacja, elementy polemiki), c) zakończenie (wnioski, ewentualne postulaty). Ponadto zajmą inne aspekty, jak np. relacja (adekwatność) tytułu względem tematyki zawartej w treści studium, ukształtowanie językowe wypowiedzi uprzywilejowującej analizowany fenomen, nie zaś opinie piszącego. Podczas kolejnych spotkań studentom przybliżone zostaną również inne aspekty wypowiedzi naukowej, decydujące o jej kompletności (streszczenie, słowa kluczowe, indeksy, zestawienia itd). Zainteresują także fragmenty prac o proweniencji innej niż autorska inwencja – cytaty, parafrazy oraz formy dokumentacji źródłowej zaczerpniętych informacji (przypisy i ich rozmaitość). Sporo czasu planuje się poświęcić technicznej stronie opracowania tekstu naukowego (na przykładzie wybranych wytycznych formułowanych przez redakcje istniejących w rzeczywistości czasopism bądź wydawnictw akademickich).

Teaching methods

wykład, wykład konwersacyjny, analiza tekstów źródłowych i przykładowych prac naukowych, dyskusja, realizacja zadań z wykorzystaniem edytora tekstu

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

przygotowanie do zajęć i aktywny w nich udział; przedstawienie pracy pisemnej

Recommended reading

  1. Bogusławski L., Korekta drukarska i wydawnicza, Warszawa 1964
  2. Chwałowski R., Typografia typowej książki, Gliwice 2002
  3. Gajda S., Współczesna polszczyzna naukowa. Język czy żargon?, Opole 1990
  4. Malinowska T., Syta L., Redagowanie techniczne książki, Warszawa 1977
  5. Marszałek L., Edytorstwo publikacji naukowych, Warszawa 1986
  6. Osuchowska B., Poradnik redaktora i autora. Nauki ścisłe i technika, Warszawa 1988
  7. Starzec A., Współczesna polszczyzna popularnonaukowa, Opole 1999
  8. Trzaska F., Podstawy techniki wydawniczej, Warszawa 1987
  9. Trzaska F., Poradnik redaktora, Warszawa 1976
  10. Trzynadlowski J., Autor – dzieło – wydawca, Wrocław 1979
  11. Trzynadlowski J., Edytorstwo. Tekst, język, opracowanie, Warszawa 1978

Further reading

wybrane prace przykładowe

Notes

Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalizacji pisanie kreatywne.


Modified by dr Krystian Saja (last modification: 08-01-2018 11:51)