SylabUZ

Generate PDF for this page

Work with Information Recipients - course description

General information
Course name Work with Information Recipients
Course ID 15.9-WH-DiksP-UIN-Ć-S14_pNadGenY8NI8
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Journalism and social communication
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 4
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Kaja Rostkowska-Biszczanik
  • dr hab. Małgorzata Czerwińska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit
Lecture 30 2 - - Exam

Aim of the course

Celem zajęć jest zapoznanie się z problematyką pracy z użytkownikiem informacji a także wprowadzenie studenta do nowoczesnego projektowania graficznego oraz składu gazet/czasopism i publikacji multimedialnych. Student zdobywa wiedzę o zastosowaniu typografii i fotoedycji w praktyce graficzno-kreacyjnej. Rozumie korelację treści z formą w procesie integrowania słowa i obrazu w spójny przekaz. Poznaje “wizualny język redagowania”. Zdobywa podstawowe umiejętności projektowania i składu (w zakresie mikro- i makrotypografii). Uczy się wdrażać nowoczesne rozwiązania DTP w publikacjach prasowych oraz promocyjnych (katalogi, prospekty, programy etc.). Poznaje również potrzeby i specyfikę multimedialnych nośników treści. Pracuje w profesjonalnym programie komputerowym stosując różne funkcjonalności niezbędne do wydajnego tworzenia prostych i złożonych publikacji. Zdobywa świadomość wagi współpracy między dziennikarzem a grafikiem oraz pracy zespołowej.

Prerequisites

brak

Scope

Praca z użytkownikiem informacji: definicja, typologia, charakterystyka użytkowników informacji i ich potrzeb.

Uwarunkowania potrzeb informacyjnych i metody ich diagnozowania.

Formy, metody zaspokajania potrzeb informacyjnych różnych grup użytkowników.

Podstawy nowoczesnego projektowania graficznego.

Podstawy nowoczesnego składu gazet/czasopism i publikacji multimedialnych.

Zastosowanie typografii i fotoedycji w praktyce graficzno-kreacyjnej.

Integrowanie danych celem budowy poprawnej informacji medialnej.

Obsługa nowoczesnych programów do edycji treści i obrazu.

Rola i zadania zespołu redakcyjnego.

Teaching methods

wykład informacyjny i konwersatoryjny, pokaz, praca w grupach, dyskusja

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

wykład: zdanie egzaminu; ćwiczenia: aktywność na zajęciach (udział w dyskusjach), przygotowanie wypowiedzi ustnej na wskazany temat/problem

Recommended reading

A. Kwaśny, DTP, Księga eksperta, wydawnictwo Helion, Gliwice 2002.

B. Sosińska-Kalata, Materska K., Gliński W. (red.), Społeczeństwo informacyjne i jego technologie, Warszawa 2004.

H. Batorowska, Kultura informacyjna w perspektywie zmian w edukacji, Warszawa 2012.

K. Materska, Chuchro E., Sosińska-Kalata B. (red.), Organizowanie środowiska informacji i wiedzy, Warszawa 2008. 

M. Kocójowa, Społeczeństwo informacyjne. Jakość edukacji i pracy bibliotekarzy, Kraków 2001.

Further reading

N. French, InDesign itekst. Profesjonalna typografia w Adobe InDesign, Warszawa 2010.

Gołąb, DTP. Od projektu aż po druk. O współpracy grafika z drukarzem, Gliwice 2012.

R. Williams, DTP od podstaw. Projekty z klasą.

 

Notes

Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalizacji broker informacji.


Modified by dr hab. Tomasz Ratajczak, prof. UZ (last modification: 25-09-2017 16:55)