SylabUZ

Generate PDF for this page

Theory of Literature - course description

General information
Course name Theory of Literature
Course ID 09.2-WH-FiPlD-TEO-2/10-W-S14_pNadGenVO40F
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Polish Philology
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 10
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. zw. dr hab. Małgorzata Mikołajczak
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 - - Exam
Class 30 2 - - Credit

Aim of the course

Zapoznanie studentów z najważniejszymi poglądami i koncepcjami teoretycznoliterackimi od starożytności do czasów współczesnych; zaznajomienie z procedurami i metodami badawczymi ukształtowanymi na gruncie badań literackich; kształtowanie myślenia teoretycznego i opanowanie terminologii teoretycznoliterackiej; doskonalenie umiejętności swobodnego wypowiadania się, dyskutowania, wysuwania hipotez, wygłaszania własnych ocen i opinii oraz właściwego argumentowania (przy czym na wykładach będzie prezentowana ogólna i szczegółowa wiedza uschematyzowana dotycząca zagadnień, koncepcji i pojęć teoretycznoliterackich, natomiast na ćwiczeniach studenci będą analizować konkretne teksty źródłowe, omawiać i dyskutować problemy teoretycznoliterackie).

Prerequisites

brak

Scope

Zagadnienia i problemy teoretycznoliterackie, które wiążą się z kształtującymi się w przeszłości koncepcjami i poglądami literaturoznawczymi, w szczególności:

  • poglądy Platona i Arystotelesa na temat poety i poezji, narodziny poetyki,
  • poetyka Horacego (List do Pizonów) i Pseudo-Longinosa (O wzniosłości),
  • poetyka renesansu (Poetyka… J. C. Scaligera) i wczesnego baroku (De perfecta poesi M. Sarbiewskiego),
  • doktryny klasycystyczne,
  • romantyczne szkoły i poglądy na temat literatury (Niemcy-Anglia-Francja); poglądy G.W.F. Hegla na temat sztuki i literatury,
  • pozytywistyczne kierunki w nauce o literaturze (A. Comte, H. Taine, F. Brunetière, H. Spencer),
  • przełom antypozytywistyczny i jego konsekwencje,
  • fenomenologia literacka (krytyka tematyczna; teoria dzieła literackiego R. Ingardena),
  • formalizm rosyjski, formalizm amerykański (New Criticism),
  • strukturalizm (I i II faza rozwoju),
  • semiotyka, 
  • hermeneutyka,
  • krytyka mitograficzna,
  • psychoanaliza,
  • poststrukturalizm i dekonstrukcjonizm,
  • postmodernizm,
  • badania kulturowe.

Metody i procedury badawcze ukształtowane w ramach wyżej wymienionych szkół i kierunków.

Teaching methods

  • Na wykładach – wykład problemowy; wykład analityczny i syntetyczny.
  • Na ćwiczeniach – studenci powinni być przygotowani na poszczególne zajęcia, brać czynny udział w rozmowach na zadane tematy, odpowiedzieć poprawnie na zadane na kolokwiach pytania. Metody: metoda heurystyczna; rozmowa nauczająca, dyskusja. 

 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Na ćwiczeniach studenci oceniani są za aktywność i poziom merytorycznego przygotowania się do poszczególnych zajęć. Przewidziane są też tzw. „wejściówki” oraz (zapowiadane wcześniej) kolokwia. Na koniec zajęć student przygotowuje pracę pisemną. 

Recommended reading

 

  1. Mitosek Z., Teorie badań literackich. Przegląd historyczny, Warszawa 1983.
  2. Platon, Fajdros, Kęty 1999 (fragmenty).
  3. Platon, Państwo, Kęty 2003 (fragmenty).
  4. Postmodernizm. Antologia przekładów, red. R. Nycz, Kraków 1996 (wybór).
  5. Sarnowska-Temeriusz E., Przeszłość poetyki. Od Platona do Giambattisty Vica, Warszawa 1995.
  6. Teorie badań literackich za granicą. Antologia, pod red. S. Skwarczyńskiej, Kraków 1965, t. 1, cz. 1; t. 2, cz. 1-3 (wybór). 
  7. Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, pod red. Burzyńskiej, M.P. Markowskiego, Kraków 2006 (wybór).
  8. Trzy poetyki klasyczne. Arystoteles. Horacy. Pseudo-Longinos, przeł. i oprac. T. Sinko, BN II nr 57, Wrocław 1951.
  9. Współczesna teoria badań literackich za granicą, red. H. Markiewicz, t. 1-4, Kraków 1976-1992 (wybór).

 

Further reading

 

  1. Bachelard G., Wyobraźnia poetycka, przeł. A. Tatarkiewicz, Warszawa 1975.
  2. Balcerzan E., Metafora a interpretacja, „Teksty” 1980 nr 6, s. 37-60.
  3. Baluchowa A., Krytyka tematyczna, „Polonistyka” 1992 nr 5, s. 277-280.
  4. Burzyńska, Dekonstrukcja jako krytyka interpretacji, „Ruch Literacki” 1985, nr 2.
  5. Frye N., Mit, fikcja, przemieszczenie, przekł. E. Muskat-Tabakowska, [w:] Studia z teorii literatury, t. 1, red. M. Głowiński i H. Markiewicz, Wrocław 1977.
  6. Głowiński M., Wprowadzenie, [do:] Francuska krytyka tematyczna (przekłady), „Pamiętnik Literacki” 1971, z. 2, s. 175-187.
  7. Gołaszewska M., Wzniosłość, [w:] Słownik literatury XIX wieku, pod red. Bachórza J. i Kowalczykowej A., Wrocław 1997.
  8. Heck D., W stronę morfologii kultury. Z paradoksów dyskusji o perspektywach literaturoznawstwa wobec tzw. końca literatury (rekonesans),  Wrocław 2001
  9. Literatura. Teoria. Metodologia; red. D. Ulicka, Warszawa 1988 (wybór).
  10. Herder J. G., Wybór pism, wybrał i oprac. T. Namowicz, BN II 222, Wrocław 1987.
  11. Hermeneutyka i literatura. Ku nowej koine, pod red. K. Kuczyńskiej-Koschany, M. Januszkiewicza, Poznań 2006 (tu zwlaszcza: A. Bielik-Robson, ciasno, ciemno, duszno: metafizyka końca po Heideggerze i Vattimo; A. Zawadzki, Wiara w wiarę. Filozofia postmetafizyczna a religia w ujęciu Vattimo).
  12. Idee programowe romantyków polskich. Antologia, oprac. A. Kowalczykowa, BN I 262, Wrocław 2000.
  13. Kulturowa teoria literatury, red. M.P. Markowski, R. Nycz, Kraków 2006 (wybór).
  14. Kulturowa teoria literatury 2. Poetyki, problemtyki, interpretacje, red. T. Walas, R. Nycz, Kraków 2012 (wybór). 
  15. Kuźma E., Kategoria mitu w badaniach literackich, [w:] Nowe problemy metodologiczne literaturoznawstwa, red. H. Markiewicz, J. Sławiński, Kraków 1976.
  16. Lechte J., Panorama współczesnej myśli humanistycznej. Od strukturalizmu do postmodernizmu, przeł. T. Baszniak, Warszawa 1999 (wybór).
  17. Łotman J., Struktura tekstu artystycznego, przekł. A. Tanalska, Warszawa 1984 (wybór).
  18. Łotman J., Z. Minc, Literatura i mitologia, [w:] Sztuka w świecie znaków, wybór i przekład B. Żyłko, Gdańska 2002.
  19. Manifesty romantyzmu 1790-1830. Anglia, Niemcy, Francja, wybór tekstów i opracowanie A. Kowalczykowa, Warszawa 1995.
  20. Mchalle, Od powieści modernistycznej do postmodernistycznej: zmiana dominanty, przeł. P. Markowski, [w:] Postmodernizm, pod red. R. Nycza, Kraków 1997.
  21. Pisma teoretyczne niemieckich romantyków, wybrał i oprac. T. Namowicz, BN II 246, Wrocław 2000.
  22. Problemy teorii literatury, Seria I, red. H. Markiewicz, Wrocław 1987.
  23. Reale G., Historia filozofii starożytnej, t. 2, przeł. E. I. Zieliński, Lublin 1997.
  24. Ricœur P., Metafora i symbol [w:] tegoż, Język, tekst, interpretacja, Warszawa 1989, s. 123-155.
  25. Ricœur P., Symbol daje do myślenia, przeł. S. Cichowicz, [w:] Egzystencja i hermeneutyka. Rozprawy o metodzie, wybór, oprac. i posłowie S. Cichowicz, Warszawa 1975, s. 7-24.
  26. Sporne i bezsporne problemy współczesnej wiedzy o literaturze, praca zbiorowa pod redakcją W. Boleckiego i R. Nycza, Warszawa 2002 (wybór).
  27. Steiner G., Wtórne miasto, [w:] Rzeczywiste obecności, przeł. O. Kubińska, Gdańsk 1997.
  28. Szmydtowa Z., Platon w twórczości Norwida, [w:] Poeci i poetyka, Warszawa 1964.
  29. Tatarkiewicz W., Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 1976 (wybór).
  30. Teoria badań literackich w Polsce, oprac. H. Markiewicz, Kraków 1960, t. 1-2 (wybór).
  31. Ulicka D., O powieści formalistów. Jak był zrobiony rosyjski formalizm?, „Przegląd Humanistyczny” 1994, z. 4, 35-50.
  32. Vattimo G., Hermeneutyka – nowa koine, przeł. B. Stelmaszczyk, „Teksty Drugie” 1996, nr 1.
  33. Wysłouch S., Analiza strukturalno-semiotyczna, „Polonistyka”1992, nr 5.

 

Notes

Przewidziano także „lżejszą” formę zaliczenia końcowego tego przedmiotu, tj. zamiast złożenia pracy pisemnej – „zwykłe” zaliczenie na ocenę, niżej punktowane; w przypadku
wyboru zaliczenia na ocenę obowiązuje sylabus przedmiotu uwzględniający ten fakt (dostępny w systemie).

 

 


Modified by dr Krystian Saja (last modification: 11-01-2018 17:14)