SylabUZ
Course name | Sociology |
Course ID | 14.2-WP-WFP-Soc-W_pNadGen3DTP9 |
Faculty | Faculty of Medicine and Health Sciences |
Field of study | Physical Education |
Education profile | practical |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2016/2017 |
Semester | 1 |
ECTS credits to win | 1 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Wiedza: Student poznaje sport jako zjawisko społeczne, zdobywa wiedzę na temat sportu jako przedmiotu badań socjologii student uczy się koncepcji teoretycznych z zakresu socjologii sportu. Student poznaje społeczne funkcje sportu oraz komponenty współczesnego sportu. Umiejętności: student umie koncepcje filozoficzno-socjologiczne w wyjaśnianiu roli społecznych podstaw działalności w zakresie wychowania fizycznego i sportu. Kompetencje społeczne: student otrzymuje wiedzę w zakresie funkcji społecznej, która pozwoli mu na socjalizację przez sport.
Podstawowe wiadomości z zakresu teorii wychowania fizycznego i sportu
Wiedza: Sport jako zjawisko społeczne. Sport jako przedmiot zainteresowania socjologii, koncepcje teoretyczne w socjologii sportu, społeczne funkcje sportu, komponenty współczesnego sportu. Edukacyjny wymiar sportu, bohater wysiłku sportowego, współczesny idol sportu, celebryci w sporcie.
Globalny i lokalny wymiar sportu. Proces polaryzacji sportu. Widowisko sportowe i jego specyfika z perspektywy socjologa. Spektatorskie przejawy sportu. Sport w mediach, sport a pop kultura. Profesjonalizacja i komercjalizacja sportu, typy kariery sportowca. Dewiacje i patologie w współczesnego sportu. Współczesne współzawodnictwo w wyczynie sportowym, olimpizm jako zjawisko społeczne. Umiejętności: Student potrafi interpretować sport jako zjawisko społeczne. Student umie zdobytą wiedzę na temat sportu analizować i wykorzystać jako przedmiot badań socjologii. Kompetencje społeczne: Student będzie wiedział jak wykorzystać nabytą wiedzę do realizowana funkcji wychowawczej poprzez wpływ na przyszłych wychowanków w zakresie kompetencji społecznych.
Metody eksponujące z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, metoda podająca, wykład konwencjonalny, dyskusja problemowa
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Pozytywna ocena z pisemnej pracy zaliczeniowej.
1. Heinemann K. 1990., Wprowadzenie do socjologii sportu, Warszawa 1989.
2. Krawczyk Z., Sport w zmieniającym się społeczeństwie, AWF, Warszawa 2000.
3. Socjologia kultury fizycznej. (red) Z. Krawczyk Z Warszawa 1995.
4. Znaniecki F., 1973., Socjologia wychowania, T. II, PWN, Warszawa.
Media-Eros-Przemoc. Sport w czasach podkultury.., (red) A. Gwóźdź, Kraków 2003.
2. Logos i etos polskiego olimpizmu. (red.) Lipiec J, Kraków 1994.
3. Słapek D., Sport i widowiska w świecie antycznym, Kraków-Warszawa 2010.
4. Guttmann A., From Ritual to Record. Nature of Modern Sports, New York 1978.
Modified by dr Grażyna Biczysko (last modification: 23-09-2016 12:30)