SylabUZ

Generate PDF for this page

Sociology - course description

General information
Course name Sociology
Course ID 14.2-WP-WFP-Soc-W_pNadGen3DTP9
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Physical Education
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Beata Trzop, prof. UZ
  • dr hab. Jerzy Leszkowicz-Baczyński, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Wiedza: Student poznaje sport jako zjawisko społeczne, zdobywa wiedzę na temat sportu jako przedmiotu badań socjologii student uczy się koncepcji teoretycznych z zakresu socjologii sportu. Student poznaje społeczne funkcje sportu oraz komponenty współczesnego sportu. Umiejętności: student umie koncepcje filozoficzno-socjologiczne w wyjaśnianiu roli społecznych podstaw działalności w zakresie wychowania fizycznego i sportu. Kompetencje społeczne: student otrzymuje wiedzę w zakresie funkcji społecznej, która pozwoli mu na socjalizację przez sport.

Prerequisites

Podstawowe wiadomości z zakresu teorii wychowania fizycznego i sportu

 

Scope

Wiedza: Sport jako zjawisko społeczne. Sport jako przedmiot zainteresowania socjologii, koncepcje teoretyczne w socjologii sportu, społeczne funkcje sportu, komponenty współczesnego sportu. Edukacyjny wymiar sportu, bohater wysiłku sportowego, współczesny idol sportu, celebryci w sporcie.

Globalny i lokalny wymiar sportu. Proces polaryzacji sportu. Widowisko sportowe i jego specyfika z perspektywy socjologa. Spektatorskie przejawy sportu. Sport w mediach, sport a pop kultura. Profesjonalizacja i komercjalizacja sportu, typy kariery sportowca. Dewiacje i patologie w współczesnego sportu. Współczesne współzawodnictwo w wyczynie sportowym, olimpizm jako zjawisko społeczne. Umiejętności: Student potrafi interpretować sport jako zjawisko społeczne. Student umie zdobytą wiedzę na temat sportu analizować i wykorzystać jako przedmiot badań socjologii. Kompetencje społeczne: Student będzie wiedział jak wykorzystać nabytą wiedzę do realizowana funkcji wychowawczej poprzez wpływ na przyszłych wychowanków w zakresie kompetencji społecznych. 

Teaching methods

Metody eksponujące z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, metoda podająca, wykład konwencjonalny, dyskusja problemowa

 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Pozytywna ocena z pisemnej pracy zaliczeniowej.

 

Recommended reading

1. Heinemann K. 1990., Wprowadzenie do socjologii sportu, Warszawa 1989.

2. Krawczyk Z., Sport w zmieniającym się społeczeństwie, AWF, Warszawa 2000.

3. Socjologia kultury fizycznej. (red) Z. Krawczyk Z Warszawa 1995.

4. Znaniecki F., 1973., Socjologia wychowania, T. II, PWN, Warszawa.

Further reading

 Media-Eros-Przemoc. Sport w czasach podkultury.., (red) A. Gwóźdź, Kraków 2003.

2. Logos i etos polskiego olimpizmu. (red.) Lipiec J, Kraków 1994.

3. Słapek D., Sport i widowiska w świecie antycznym, Kraków-Warszawa 2010.

4. Guttmann A., From Ritual to Record. Nature of Modern Sports, New York 1978.

 

Notes


Modified by dr Grażyna Biczysko (last modification: 23-09-2016 12:30)