SylabUZ

Generate PDF for this page

Theory of sport - course description

General information
Course name Theory of sport
Course ID 16.1-WP-WFP-TS-C_pNadGen18A3I
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Physical Education
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. dr hab. n. med. Miłosz Czuba
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade
Lecture 15 1 9 0,6 Exam

Aim of the course

Zapoznanie z wybranymi zagadnieniami teorii sportu. Określenie miejsca i roli teorii sportu w systemie szkolenia sportowego oraz w programie studiów w uczelni wychowania fizycznego. Wykazanie interdyscyplinarnego charakteru teorii sportu jako nauki. Pokazanie miejsca teorii sportu w systemie nauk o kulturze fizycznej. Prezentacja nowych tendencji w procesie treningu sportowego. Opanowanie umiejętności samodzielnego programowania procesu treningowego, kontroli efektów oraz korygowania jego przebiegu.

Prerequisites

Wiedza z zakresu fizjologii ogólnej człowieka, podstaw pedagogiki i metodyki sportów indywidualnych i zespołowych.

Scope

Wykład:

1.     Środki treningowe (materialne i niematerialne, ogólne, ukierunkowane, specjalne, energetyczna klasyfikacja wysiłków fizycznych)

2.     Obciążenia treningowe i startowe (podstawy analizy obciążeń treningowych)

3.     Metody treningowe (podstawowe metody kształtujące zdolności motoryczne)

4.     Podstawy periodyzacji treningu sportowego (makrocykl, mezocykl, mikrocykl)  

5.     Podstawy kontroli procesu treningowego.

6.     Planowanie formy sportowej

7.     Zjawisko przetrenowania – przyczyny, objawy, rekonwalescencja, profilaktyka

8.     Podstawy żywienia w sporcie (rola żywienia w treningu sportowym).

9.     Suplementacja w sporcie ( charakterystyka podstawowych suplementów stosowanych w  sporcie).

Ćwiczenia:

1.     Specyficzne  i dydaktyczne zasady procesu treningowego.

2.     Dobór i selekcja w sporcie.

3.     Sport dzieci i młodzieży

4.     Etapy treningu sportowego

5.     Metodyka i uwarunkowania zdolności szybkościowych.

6.     Metodyka i uwarunkowania zdolności siłowych.

7.     Metodyka i uwarunkowania zdolności wytrzymałościowych.

8.     Metodyka i uwarunkowania poziomu gibkości.

9.     Metodyka i uwarunkowania sprawności koordynacyjnej.

10.   Kształtowanie nawyków czuciowo-ruchowych.

11.   Specyfika treningu sportowego kobiet

 

Teaching methods

Wykład: metoda podająca, wykład informacyjny,

Ćwiczenia: dyskusja problemowa, obserwacja, burza mózgów.

 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę obejmuje materiał ćwiczeniowy, warunkiem zaliczenia jest otrzymanie przez studenta minimum 3 pozytywnych ocen cząstkowych z pięciu pytań jakie są mu zadawane podczas sprawdzianu, aby uzyskać ocenę pozytywną z pytania cząstkowego student musi wykazać się minimum 50% wiedzą jaka była mu zaprezentowana na zajęciach.

Wykłady: egzamin na ocenę obejmuje materiał wykładowy i ćwiczeniowy, warunkiem zdawania egzaminu jest uzyskanie oceny pozytywnej z ćwiczeń. Warunkiem zdania egzaminu jest otrzymanie przez studenta minimum 50% punktów z możliwych do otrzymania z testu

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Recommended reading

1.    Bompa T. Zając A. Waśkiewicz Z. Chmura J. Przygotowanie sprawnościowe w zespołowych grach sportowych. AWF Katowice 2013.

2.    Czerwiński J. Sadowski J.Sozański H. Podstawy teorii i technologii treningu sportowego tom 1 i 2. AWF Warszawa 2015

3.    Naglak Z. Metodyka trenowania sportowca. Wrocław 1999. AWF.

4.    Raczek J.: Podstawy szkolenia sportowego dzieci i młodzieży. Warszawa 1991. RCMSzKFiS

5.    Sozański H. (red.) Podstawy teorii treningu sportowego. Warszawa 1999. RCMSzKFiS.

6.    Sozański H. Wybrane aspekty kwalifikacji dzieci i młodzieży do sportu i treningu. PFSM Warszawa 2005

7.    Zając A. Zydek G. Michalczyk M. Poprzęcki S. Czuba M. Gołaś A. Żywienie i suplementacja w sporcie rekreacji i stanach chorobowych. AWF Katowice 2014

8.    Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/

Further reading

1.    Ljach W. Kształtowanie zdolności motorycznych dzieci i młodzieży. COS, Warszawa, 2003.

2.    Prus G. Przygotowanie kondycyjne w sporcie. AWF, Katowice, 2003. Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu Kierunek: Wychowanie fizyczne 152

4.    Raczek J. Młynarski W. Ljach W. Kształtowanie i diagnozowanie koordynacyjnych zdolności motorycznych. AWF, Katowice, 2002.

5.    Rynkiewicz T. Kajakarstwo klasyczne, AWF Poznań 2009.

Notes


Modified by dr Ewa Skorupka (last modification: 28-02-2019 15:39)