SylabUZ
Course name | Medyczne podstawy sportu i pierwsza pomoc |
Course ID | 16.1-WL-WF-MPSiPP |
Faculty | Faculty of Medicine and Health Sciences |
Field of study | Physical Education |
Education profile | practical |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2016/2017 |
Semester | 5 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Exam |
Laboratory | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Credit with grade |
Przekazanie studentom wiedzy o systemie organizacji, aktach prawnych, podstawowych pojęciach z zakresu ratownictwa medycznego i zasad udzielani pierwszej pomocy. Zapoznanie z zasadami oceny stanów zagrożenia życia i algorytmów postępowania, bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach oraz placówkach oświatowo-wychowawczych i sportowych. Przekazanie podstaw orzecznictwa i kwalifikacji do sportu. Kształtowanie postaw szacunku i wrażliwości do wychowanka i podopiecznego.
Podstawowa wiedza z zakresu anatomii, fizjologii i rozwoju człowieka.
Wykład: Prawne podstawy udzielania pierwszej pomocy wynikające z ustawy o Państwowym ratownictwie medycznym, Kodeksu karnego, Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu. Podstawowe pojęcia z zakresu ratownictwa. Systemu organizacji pierwszej pomocy w Polsce. Zasady bezpieczeństwa ratującego, ratowanego, stany zagrożenia życia i zdrowia związane z układem nerwowym, krążeniowym, oddechowy, wstrząs, urazy – algorytmy postępowania. Wpływ warunków środowiska na organizm człowieka, zatrucia, oparzenia, udar cieplny, hipotermia odmrożenia zgodnie z Wytycznymi Resuscytacji krążeniowo-oddechowej 2005, 2010, 2015. Formalno –prawne aspekty opieki na dziećmi uprawiającymi sport, kwalifikacje dzieci i młodzieży do sportu. Sport dzieci i młodzieży z chorobą przewlekłą.
Laboratorium: praktyczne umiejętności postępowania zgodnie z zasadami i wytycznymi ILKOR 2005, 2010, 2015: zasady bezpieczeństwa ratującego, ratowanego, cena stanu poszkodowanego, badanie przedmiotowe, ocena funkcji życiowych, ocena miejsca zdarzenia, wzywanie pomocy, postępowanie w stanach nagłego zagrożenia życia, BLS- podstawowe czynności podtrzymywania życia, AED - zasady stosowania defibrylatora zewnętrznego- zajęcia praktyczne z życiem fantomów. Specyfika aktywności ruchowej i treningu u dzieci z chorobą przewlekłą: cukrzyca, padaczka, schorzenia kardiologiczne, astma.
Wykład: konwencjonalny, metoda podająca, informacyjna z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych oraz elementy prezentacji problemowej i dyskusji
Laboratorium: metoda poglądowa, metoda analityczna, dyskusja problemowa, metoda sytuacyjna, praca w grupach, praca projektowa.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykład: zaliczenie przeprowadzone w formie testu z progami punktowymi. Warunkiem zdania egzaminu jest zdobycie minimum 60% punktów z możliwych do zdobycia. Student jest dopuszczany do zaliczenia wykładów na podstawie zaliczenia laboratorium.
Laboratorium: warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć realizowanych w czasie laboratoriów. Ocenie podlegają: kolokwia sprawdzające wiedzę, zadania praktyczne algorytmów postępowania w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia, zaliczenie symulacji zdarzeń, wykonanie projekt grupowego. Student nieobecny na zajęciach powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym.
Ocena końcowa: to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0
Modified by dr Ewa Skorupka (last modification: 24-08-2016 17:05)