SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodyka zajęć dydaktycznych - course description

General information
Course name Metodyka zajęć dydaktycznych
Course ID 06.0-WE-AEIT-MZD
Faculty Faculty of Computer Science, Electrical Engineering and Automatics
Field of study Automatic control engineering and robotics, Electrotechnology, Computer science
Education profile academic
Level of studies PhD studies
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Elżbieta Kołodziejska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 - - Exam

Aim of the course

Celem kursu jest przygotowanie doktorantów do pełnienia roli nauczyciela akademickiego, w szczególności wykonania zadań związanych z planowaniem, organizowaniem i realizowaniem procesu kształcenia studentów. Cele szczegółowe to: zapoznanie doktorantów z wybranymi zagadnieniami z dydaktyki ogólnej oraz szczegółowej, wyposażenie ich w podstawowe umiejętności praktyczne niezbędne do prowadzenia zajęć dydaktycznych, przekonanie do konieczności budowania własnego warsztatu dydaktycznego i doskonalenia umiejętności pedagogicznych

Prerequisites

Podstawy psychologii i pedagogiki

Scope

Wprowadzenie: podstawowe pojęcia dydaktyki, cele kształcenia w szkole wyższej, modele rozwoju zawodowego nauczycieli.

Style i strategie uczenia się dorosłych. Podstawa prawna kształcenia w szkole wyższej. Kształcenie akademickie jako proces komunikacji.

Metody kształcenia: klasyfikacja, metody pożądane w kształceniu akademickim: dyskusja, metody aktywizujące, samodzielna praca studenta. Dobór metod kształcenia do zamierzonych celów i efektów kształcenia.

Nowe media w kształceniu akademickim. Metody weryfikacji i oceny osiągnięć studentów.

Projektowanie i dokumentacja kursu i jednostki dydaktycznej (ćwiczeń, laboratoriów, kursów e-learningowych).

Refleksyjny nauczyciel akademicki - ewaluacja zajęć

Teaching methods

wykład problemowy, wykład konwencjonalny

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen z kolokwiów pisemnych lub ustnych przeprowadzonych co najmniej raz w semestrze.

Składowe oceny końcowej = wykład: 100%

Recommended reading

1. Bereźnicki F., Zagadnienia dydaktyki szkoły wyższej, Szczecin 2009, Rozdział 2. Metody i formy kształcenia s.61-112, Rozdział 3. Przygotowanie pedagogiczne nauczycieli akademickich, s.121-128

2. Edukacja dorosłych, red M.S. Knowles i inni, PWN, Warszawa 2009, Rozdział 10. Poza andragogikę, s. 186-208

3. Okraj Zofia, Wspólne nauczanie – uczenie się studenta i nauczyciela akademickiego w dyskusji, [w:] Proces kształcenia akademickiego studenta, red. D. Ciechanowska, Szczecin 2009, s.129-142

 

Further reading

Media w edukacji - poglądy, zastosowania, społeczne spostrzeganie, red. B. Siemieniecki, T. Lewowicki, Toruń 2010

Pedagogika 2, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, PWN, Warszawa 2003

Notes


Modified by dr Elżbieta Kołodziejska (last modification: 19-09-2016 16:08)