SylabUZ
Course name | Metodyka zajęć dydaktycznych |
Course ID | 06.0-WE-AEIT-MZD |
Faculty | Faculty of Computer Science, Electrical Engineering and Automatics |
Field of study | Automatic control engineering and robotics, Electrotechnology, Computer science |
Education profile | academic |
Level of studies | PhD studies |
Beginning semester | winter term 2016/2017 |
Semester | 3 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | optional |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | - | - | Exam |
Celem kursu jest przygotowanie doktorantów do pełnienia roli nauczyciela akademickiego, w szczególności wykonania zadań związanych z planowaniem, organizowaniem i realizowaniem procesu kształcenia studentów. Cele szczegółowe to: zapoznanie doktorantów z wybranymi zagadnieniami z dydaktyki ogólnej oraz szczegółowej, wyposażenie ich w podstawowe umiejętności praktyczne niezbędne do prowadzenia zajęć dydaktycznych, przekonanie do konieczności budowania własnego warsztatu dydaktycznego i doskonalenia umiejętności pedagogicznych
Podstawy psychologii i pedagogiki
Wprowadzenie: podstawowe pojęcia dydaktyki, cele kształcenia w szkole wyższej, modele rozwoju zawodowego nauczycieli.
Style i strategie uczenia się dorosłych. Podstawa prawna kształcenia w szkole wyższej. Kształcenie akademickie jako proces komunikacji.
Metody kształcenia: klasyfikacja, metody pożądane w kształceniu akademickim: dyskusja, metody aktywizujące, samodzielna praca studenta. Dobór metod kształcenia do zamierzonych celów i efektów kształcenia.
Nowe media w kształceniu akademickim. Metody weryfikacji i oceny osiągnięć studentów.
Projektowanie i dokumentacja kursu i jednostki dydaktycznej (ćwiczeń, laboratoriów, kursów e-learningowych).
Refleksyjny nauczyciel akademicki - ewaluacja zajęć
wykład problemowy, wykład konwencjonalny
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen z kolokwiów pisemnych lub ustnych przeprowadzonych co najmniej raz w semestrze.
Składowe oceny końcowej = wykład: 100%
1. Bereźnicki F., Zagadnienia dydaktyki szkoły wyższej, Szczecin 2009, Rozdział 2. Metody i formy kształcenia s.61-112, Rozdział 3. Przygotowanie pedagogiczne nauczycieli akademickich, s.121-128
2. Edukacja dorosłych, red M.S. Knowles i inni, PWN, Warszawa 2009, Rozdział 10. Poza andragogikę, s. 186-208
3. Okraj Zofia, Wspólne nauczanie – uczenie się studenta i nauczyciela akademickiego w dyskusji, [w:] Proces kształcenia akademickiego studenta, red. D. Ciechanowska, Szczecin 2009, s.129-142
Media w edukacji - poglądy, zastosowania, społeczne spostrzeganie, red. B. Siemieniecki, T. Lewowicki, Toruń 2010
Pedagogika 2, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, PWN, Warszawa 2003
Modified by dr Elżbieta Kołodziejska (last modification: 19-09-2016 16:08)