SylabUZ

Generate PDF for this page

Anthropological Contexts of Information - course description

General information
Course name Anthropological Contexts of Information
Course ID 15.9-WH-DiksP-AKI-Ć-S14_pNadGenH7LZU
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Popular literature and world creation in games
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. dr hab. Bogdan Trocha
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Rozpoznawanie podstawowych wzorców i paradygmatów kultury w każdym typie kultury. Umiejętność rozróżniania podstawowych metod antropologii kultury oraz ich stosowania w opisie poszczególnych elementów paradygmatu kultury. Umiejętność wskazywania w otaczającej kulturze elementów charakterystycznych dla antropologii kultury i umiejętność racjonalizowania ich mechanizmów. Umiejętność czytania tekstów kultury w perspektywie antropologii kultury.   

Prerequisites

brak

Scope

Na zajęciach zostaną zaprezentowane rozmaite definicje kultury oraz zasadnicze elementy paradygmatu antropologicznego oglądu kultury: czas, przestrzeń, cielesność, tożsamość kulturowa, rodzina, związki społeczne, religia. Ponadto omówione zostaną podstawowe typy kultury począwszy od kultury tradycyjnej przez rycerską i mieszczańską aż po masową i ponowoczesną.  Zaprezentowane zostaną najważniejsze metodologie badające antropologię kultury począwszy od klasycznego ewolucjonizmu, poprzez szkołę francuską i brytyjską aż po koncepcje Victora Turnera, Clifforda Geertza oraz semiotyczną teorię Jurija Łotmana. 

Teaching methods

wykład informacyjny, wykład problemowy i konwersatoryjny, praca z tekstem źródłowym (indywidualna i grupowa), dyskusja

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

aktywny udział w zajęciach (udział w dyskusjach), ocena wypowiedzi ustnej na forum (praca w grupach 2-3 osobowych) 

Recommended reading

  1. E. Nowicka, Świat człowieka – świat kultury, Warszawa 2007.
  2. E. Nowicka, M. Głowacka-Grajper (red.),Świat człowieka-świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii, Warszawa 2007.
  3. A. Mencwel (red.), Antropologia kultury Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa 2005.
  4. A. Barnard, Antropologia Zarys teorii i historii, przeł. S. Szymański, Warszawa 2006.
  5. J. Goody, Loogika pisma a organizacja społeczeństwa, Warszawa 2006.
  6. V. Turner, Gry społeczne, pola i metafory Symboliczne działanie w społeczeństwie, przeł. W. Usakiewicz, Kraków 2005.
  7. C. Geertz, Interpretacja kultur Wybrane eseje, przeł. M.M. Piechaczek, Kraków 2005.
  8. J. Łotman, Uniwersum umysłu. Semiotyczna teoria kultury, Gdańsk 2008.
  9. D. Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej, przeł. W.J. Burszta, Poznań 1998.  

Further reading

  1. C. Geertz, Wiedza lokalna. Dalsze eseje z zakresu antropologii interpretatywnej, przeł. D. Wolska, Kraków 2005.
  2. Z. Bauman, Ponowoczesność jako źródło cierpień, Warszawa 2000.
  3. B. R. Barber, Skonsumowani Jak rynek psuje dzieci, infantylizuje dorosłych i połyka obywateli, przeł. H. Jankowska, Warszawa 2008.

 

Notes

Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalizacji broker informacji.


Modified by dr hab. Tomasz Ratajczak, prof. UZ (last modification: 21-09-2016 22:55)