SylabUZ
Course name | Philosophy of the Mind |
Course ID | 08.1-WH-DiksP-BP-TEI-Ć-S14_pNadGen1D26D |
Faculty | Faculty of Humanities |
Field of study | Popular literature and world creation in games |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2016/2017 |
Semester | 2 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | optional |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 30 | 2 | - | - | Credit with grade |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie Studenta do najbardziej kluczowych zagadnień współczesnej filozofii umysłu, zarówno w ich ujęciu teoretycznym, jak i w kontekście praktycznym, tj. w relacji do nauk takich jak kognitywistyka czy psychologia.
brak
Praca z tego przedmiotu będzie dotyczyła następujących zagadnień: świadomość (i samoświadomość), mózg a świadomość i umysł, zagadnienie dualizmu/monizmu na przykładzie pojęcia świadomości w systemach naturalnych i sztucznych; qualia i reprezentacja w kontekście eksperymentu myślowego Chiński Pokoju ” (The Chinese Room Argument) Johna Searle) oraz „Jak to jest być nietoperzem?” Thomasa Nagela; intencjonalność w kontekście Theorii Umysłu; pojęcie intencjonalności a etologia [„strategia interpretatora” (Intentional Stance) Daniela Dennetta]; dwa eksperymenty myślowe Hilarego Putnama: Ziemi Bliźniaczej (kwestia eksternalizmu semantycznego) oraz mózgu w naczyniu (The Brain in a Vat Argument); eksperyment „filozoficzne zombi” Davida Chalmersa; neurofilozofia a świadome sprawstwo w kontekście etyki eksperymentalnej (x-phi Joshua Knobe, m.in. doświadczenia dotyczące determinizmu i indeterminizmu, intencjonalności, etc. wchodzące w dialog z klasycznymi ujęciami tych zagadnień, np. Arystotelesa); filozofia umysłu w relacji do innych działów filozofii, np. etyki, na przykładzie eksperymentu etycznego „Łodzi ratunkowej” (Lifeboat Ethics) Garetta Hardina, zagadnienia „tragedii wspólnych pastwisk” (the tragedy of the commons) oraz altruizmu odwzajemnionego (reciprocal altruism).
wykład informacyjny i konwersatoryjny, eksperymenty myślowe wykorzystane jako podstawa do klasycznej metody problemowej
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Na ocenę końcową składać się będą dwie oceny. Pierwsza – z pisemnego testu końcowego; druga ocena – za aktywność. Sposób rozliczenia oceny z aktywności: punktowane będą trafne sformułowanie dyskutowanej tezy, znajomość tekstu źródłowego, wykazanie znajomości zagadnienia spoza tekstu, umiejętność budowania argumentów i formułowania wniosków.
Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalizacji broker informacji.
Modified by dr hab. Tomasz Ratajczak, prof. UZ (last modification: 21-09-2016 22:31)