SylabUZ

Generate PDF for this page

Social Course: Cultural Anthropology - course description

General information
Course name Social Course: Cultural Anthropology
Course ID 08.9-WH-FiPlP-PS-S16
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Popular literature and world creation in games
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 4
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. dr hab. Bogdan Trocha
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Cele szczegółowe przedmiotu obejmują: umiejętność rozpoznawania podstawowych wzorców i paradygmatów kultury w każdym typie kultury; umiejętność rozróżniania podstawowych metod antropologii kultury oraz ich stosowania w opisie poszczególnych elementów paradygmatu kultury; umiejętność wskazywania w otaczającej kulturze elementów charakterystycznych dla antropologii kultury i umiejętność racjonalizowania ich mechanizmów; umiejętność czytania różnych typów tekstów kultury w perspektywie antropologii kultury.   

Prerequisites

brak

Scope

Na zajęciach zostaną zaprezentowane rozmaite definicje kultury oraz zasadnicze elementy paradygmatu antropologicznego oglądu kultury: czas, przestrzeń, cielesność, tożsamość kulturowa, rodzina, związki społeczne, religia. Zaprezentowane zostaną potrzeby uprawiania antropologii kulturowej. Studenci zapoznają się z metodami współczesnej antropologii oraz poznają jej związki z etnologią XIX i XX wieczną. Zostaną zapoznani z wpływem języka na komunikację społeczną oraz z różnymi teoriami społeczeństwa. Zapoznają się ze współczesnymi teoriami tożsamości, osobowości i etniczności a także z antropologicznymi aspektami pojęć „płeć kulturowa”, „tożsamość polityczna”, „etniczność”, „inny” oraz „globalizacja” i „neokolonializm”. Zostaną im przedstawione mechanizmy powstawania grup społecznych oraz mechanizmy dbania o ład ekonomiczny. Ponadto omówione zostaną podstawowe typy kultury począwszy od kultury tradycyjnej przez rycerską i mieszczańską aż po masową i ponowoczesną.  Zaprezentowane zostaną najważniejsze metodologie badające antropologię kultury począwszy od klasycznego ewolucjonizmu, poprzez szkołę francuską i brytyjską aż po koncepcje Victora Turnera, Clifforda Geertza oraz semiotyczną teorię Jurija Łotmana. Tematyką zajęć będą także antropologiczne aspekty badania religii oraz kulturowy wymiar walki o tożsamość społeczną, niezależność ekonomiczną i kulturowe przetrwanie.

Teaching methods

wykład informacyjny, wykład problemowy i konwersatoryjny, praca z tekstem źródłowym, dyskusja

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

zaliczenie testu końcowego

Recommended reading

  1. Eller J. D., Antropologia kulturowa, przeł. A. Gąsior-Niemiec, Kraków 2012.
  2. Nowicka E., Świat człowieka – świat kultury, Warszawa 2007.
  3. Nowicka E., Głowacka-Grajper M. (red.), Świat człowieka świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii, Warszawa 2007.
  4. Mencwel A. (red.), Antropologia kultury Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa 2005.
  5. Barnard A., Antropologia Zarys teorii i historii, przeł. S. Szymański, Warszawa 2006.
  6. Goody J., Logika pisma a organizacja społeczeństwa, Warszawa 2006.
  7. Turner V., Gry społeczne, pola i metafory. Symboliczne działanie w społeczeństwie, przeł. W. Usakiewicz, Kraków 2005.
  8. Geertz C., Interpretacja kultur. Wybrane eseje, przeł. M. M. Piechaczek, Kraków 2005.
  9. Łotman J., Uniwersum umysłu. Semiotyczna teoria kultury, Gdańsk 2008.
  10. 10.Strinati D., Wprowadzenie do kultury popularnej, przeł. W. J. Burszta, Poznań 1998. 

Further reading

  1. Geertz C., Wiedza lokalna. Dalsze eseje z zakresu antropologii interpretatywnej, przeł. D. Wolska, Kraków 2005.
  2. Bauman Z., Ponowoczesność jako źródło cierpień, Warszawa 2000.
  3. Barber B. R., Skonsumowani Jak rynek psuje dzieci, infantylizuje dorosłych i połyka obywateli, przeł. H. Jankowska, Warszawa 2008.
  4. Cocchiara G., Dzieje folklorystyki w Europie, przeł. W. Jekiel, Warszawa 1971.
  5. Szyjewski A., Etnologia religii, Kraków 2001.

Notes

Jest to przedmiot obieralny w ramach wydziałowej oferty przedmiotów społecznych.


Modified by dr hab. Tomasz Ratajczak, prof. UZ (last modification: 21-09-2016 23:56)