SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego - course description

General information
Course name Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego
Course ID 09.0-WH-FiPlP-MET-S16
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Popular literature and world creation in games
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 4
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Leszek Jazownik, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 - - Exam
Class 30 2 - - Credit

Aim of the course

Celem zajęć jest wyposażenie studentów w wiedzę teoretyczną i praktyczną niezbędną do prowadzenia nauczania języka polskiego jako obcego. Prezentując zagadnienia z pogranicza różnych kultur, zwraca się uwagę na kształtowanie świadomości, postaw i systemów wartości.

Prerequisites

brak

Scope

  1. Podstawowa terminologia stosowana w glottodydaktyce.
  2. Program nauczania. Poziomy kształcenia językowego.
  3. Planowanie metodyczne.
  4. Cele nauczania i treści nauczania.
  5. Podręczniki i materiały dydaktyczne.
  6. Typy lekcji.  
  7. Zasady i techniki nauczania poszczególnych sprawności językowych (mówienia, czytania, pisania).
  8. Swoistości polskiej fonetyki. Techniki nauczania wymowy polskiej
  9. Metodyka nauczania słownictwa i frazeologii.
  10. Słowotwórstwo i fleksja języka polskiego w kształceniu obcokrajowców.
  11. Nauczanie cudzoziemców składni i interpunkcji
  12. Techniki nauczania ortografii polskiej - typy ćwiczeń ortograficznych. Trudności cudzoziemców w przyswajaniu ortografii polskiej.
  13. Nauczanie cudzoziemców redakcji tekstów użytkowych w języku polskim
  14. Kultura i wiedza o państwie w nauczaniu języka polskiego jako obcego.
  15. Sposoby kontroli i oceny osiągnięć edukacyjnych.

Teaching methods

wykład, ćwiczenia praktyczne, rozwiązywanie problemów

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach, zdanie egzaminu końcowego

Recommended reading

  1. Bartnicka B., Satkiewicz H., Gramatyka języka polskiego dla cudzoziemców, Warszawa 1990.
  2. Goszczyńska H., Magajewska M., Od przypadka do przypadka. Przewodnik dla cudzoziemców po fleksji imiennej języka polskiego, Łódź 2012.
  3. Inne optyki. Nowe programy, nowe metody, nowe technologie w nauczaniu kultury polskiej i języka polskiego jako obcego, red. R. Cudak, J. Tambor, Katowice 2001.
  4. Język polski jako obcy. Programy nauczania na tle badań współczesnej polszczyzny. Zbiór materiałów opracowanych przez Komisję Ekspertów MEN, red. W. Miodunka, Kraków 1997.
  5. Kaleta Z., Gramatyka języka polskiego dla cudzoziemców, Kraków 1995.
  6. Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa 2002.
  7. Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego, red. W. Miodunka, Kraków 2004.
  8. Polonistyczna edukacja językowa i kulturowa cudzoziemców. Poziom średni – stan obecny – problemy postulaty, red. B. Ostromęcka-Frączak, Łódź 1998.
  9. Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1-C2. Kraków 2011.
  10. Seretny A., Lipińska E., ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków 2005.
  11. Vademecum lektora języka polskiego, red. B. Bartnicka, Warszawa 1992.
  12. Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, red. E. Lipińska i A. Seretny, Kraków 2006.

Further reading

  1. Lechowicz J., Podsiadły J., Ten, ta, to. Ćwiczenia gramatyczne dla cudzoziemców, Łódź 2001. 
  2. Małolepsza M., Madelska L., Hurra!!! Odkrywamy j. polski. Gramatyka dla uczących się języka polskiego, Kraków 2008.
  3. Pasieka M., Język polski dla cudzoziemców. Ćwiczenia dla początkujących, Wrocław 2001.
  4. W poszukiwaniu nowych rozwiązań. Dydaktyka języka polskiego jako obcego u progu XXI wieku, red. W. Miodunka, A. Seretny, Kraków 2008 (cz. III Nauczanie systemu językowego polszczyzny).
  5. Lipińska E., Z polskim na ty, Kraków 2003.
  6. Garncarek P., Czas na czasownik, Kraków 2001.
  7. Mędak S., Polski mega test. Polish in Exercises. Język polski w ćwiczeniach. Poziomy A1, A2 i B1. Kraków 2012.

Notes

Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalizacji nauczanie języka polskiego jako obcego.


Modified by dr hab. Tomasz Ratajczak, prof. UZ (last modification: 26-09-2016 09:32)