SylabUZ

Generate PDF for this page

Nauczanie wymowy i trudnych miejsc polszczyzny - course description

General information
Course name Nauczanie wymowy i trudnych miejsc polszczyzny
Course ID 09.0-WH-FiPlP-TMO-S16
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Popular literature and world creation in games
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. zw. dr hab. Stanisław Borawski
  • dr hab. Magdalena Hawrysz, prof. UZ
  • dr Magdalena Jurewicz-Nowak
  • dr Irmina Kotlarska
  • dr hab. Iwona Pałucka-Czerniak, prof. UZ
  • dr Dorota Szagun
  • dr Iwona Żuraszek-Ryś
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Zasadniczym celem zajęć jest przybliżenie studentom prawideł poprawnej wymowy w procesie komunikacji językowej oraz problemu świadomego posługiwania się głosem. W zakresie podejmowanych zagadnień znajdują się m.in. zjawiska fizjologiczne związane z tworzeniem głosu, jego poprawną emisją, patologią i higieną.

Prerequisites

zaliczenie kursu z metodyki nauczania języka polskiego jako obcego

Scope

Modele komunikowania się. Przegląd form komunikacji z odniesieniem ich do określonych sytuacji komunikacyjnych. Zróżnicowanie normy językowej. Typy błędów językowych, mechanizmy ich powstawania oraz sposoby eliminowania. Zjawiska fizjologiczne związane z tworzeniem głosu, jego poprawną emisją, patologią i higieną.

Teaching methods

polimetody z elementami ćwiczeń praktycznych

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

zaliczenie kolokwium, aktywne uczestnictwo w dyskusjach, wykonanie zleconych ćwiczeń

Recommended reading

  1. M. Bugajski, Język w komunikowaniu, Warszawa 2006.
  2. B. Dunaj, O zasadach kodyfikacji wymowy, (w:) Kultura języka dziś, red. W. Pisarek i H. Zgółkowa, Poznań 1995, s. 83-91.
  3. Encyklopedia kultury polskiej XX wieku. Tom 2. Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Wrocław 1993.
  4. Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce, red. K. Kłosińska, Warszawa 2004.
  5. J. Kram, Zarys kultury żywego słowa, Warszawa 1995.
  6. B. Lunden, L. Rossell, Techniki prezentacji, Gdańsk, 2003.
  7. B. Tarasiewicz, Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu, Kraków 2003.
  8. Wielki słownik poprawnej polszczyzny, red. A. Markowski, Warszawa 2004.
  9. Współczesne systemy komunikowania, red. Bogusława Dobek-Ostrowska, Wrocław 1998, s. 33-37.
  10. M. Zalesska-Kręcicka, T. Kręcicki, E. Wierzbicka, Głos i jego zaburzenia: zagadnienia higieny i emisji głosu, Wrocław 2004.

Further reading

  1. Logopedia: pytania i odpowiedzi: podręcznik akademicki, red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska, Opole 2003, s. 11-26.
  2. A. Łastik, Poznaj swój głos, Warszawa 2002.
  3. B. Maniecka-Aleksandrowicz, Klasyfikacja zaburzeń głosu, „Audiofonologia”, t. X , 1997, s. 61-67.
  4. H. Mierzejewska, M. Przbysz-Piwkowa, Zaburzenia głosu – badanie - diagnozowanie - metody usprawniania, Warszawa 1998.
  5. D. Ostaszewska, J. Tambor, Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego, Warszawa, 2000.
  6. M. Walczak-Deleżyńska, Aby język giętki... Wybór ćwiczeń artykulacyjnych od J. Tennera do B. Toczyskiej, Wrocław 2001.
  7. E. Sachajska,  Uczymy poprawnej wymowy, Warszawa 1992.

Notes

Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalizacji nauczanie języka polskiego jako obcego.


Modified by dr hab. Tomasz Ratajczak, prof. UZ (last modification: 21-09-2016 23:04)