SylabUZ

Generate PDF for this page

Przedmiot do wyboru: Warsztaty krytyczno-publicystyczne - course description

General information
Course name Przedmiot do wyboru: Warsztaty krytyczno-publicystyczne
Course ID 09.2-WH-FiPlP-WKP-S16
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Popular literature and world creation in games
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Dorota Kulczycka, prof. UZ
  • prof. zw. dr hab. Małgorzata Mikołajczak
  • dr hab. Anastazja Seul, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Rozwijanie kompetencji tekstotwórczej, umiejętności sprawnego posługiwania się różnymi formami wypowiedzi krytycznej przy świadomym wykorzystywaniu ich składników pod kątem osiągania zamierzonych celów komunikacyjnych; zaznajomienie z podstawowymi narzędziami warsztatu krytycznego (środki wyrazu, strategie krytyczne, kryteria oceny). Wykształcenie umiejętności przygotowania wypowiedzi pisemnej o charakterze krytyczno-publicystycznym i przygotowanie do pisania tekstów krytycznoliterackich i publicystycznych, występujących w czasopismach literacko-kulturalnych oraz w różnego typu przekazach medialnych (prasa, radio, telewizja, internet). 

Prerequisites

zaliczenie kursu: elementy krytyki literacko-artystycznej

 

 

Scope

Style i odmiany wypowiedzi krytyczno-publicystycznych: nota krytyczna, recenzja, esej, polemika, pamflet, szkic – wyznaczniki gatunkowe, stylistyka. Narzędzia warsztatu krytycznego (środki wyrazu, strategie krytyczne, kryteria oceny). W zasadniczej części zajęcia zostaną poświęcone na samodzielne pisanie i redagowanie tekstów realizujących różnorodne reguły gatunkowe po uprzednim teoretycznym wprowadzeniu oraz szczegółowej analizie przykładowych wypowiedzi krytyczno-publicystycznych. 

Teaching methods

praca z tekstem źródłowym i opracowaniem krytycznym, studium przypadku, dyskusja wokół tekstów pisanych przez uczestników warsztatów; projekt – przygotowanie tekstu krytyczno-publicystycznego w oparciu o temat i instrukcje podane przez prowadzącego

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

aktywny udział w zajęciach, złożenie i zaliczenie pracy końcowej pisemnej (tekstu krytyczno-publicystycznego wybranego wydarzenia o charakterze literackim, teatralnym, filmowym itd.)

 

 

Recommended reading

  1. Cyranowicz M., Jak krytyka nie służy krytykowi – czyli o tym, co traci krytyk jako czytelnik, pisząc recenzję, [w:] Dyskursy krytyczne u progu XXI wieku. Między rynkiem a uniwersytetem, red. D. Kozicka, T. Cieślak-Sokołowski, Kraków 2007.
  2. Głowiński M., Próba opisu tekstu krytycznego, w: Badania nad krytyką literacką, s. 2, Wrocław 1984, s. 73 – 85.
  3. Kozłowska E., Recenzja jako forma podwójnego dialogu, [w:]  Praktyka stylistyczna nie tylko dla polonistów, red. E. Bańkowska, A. Mikołajczuk, Warszawa 2003.
  4. Kuziak M., Rzepczyński S., Jak dobrze napisać..., Bielsko-Biała 2002.
  5. Sendyka R., Nowoczesny esej. Studium historycznej świadomości gatunku, Kraków 2006.
  6. Wolny-Zmorzyński K., Kaliszewski A., Furman W., Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język, Warszawa 2006.

Wybrane książki oraz teksty polskich krytyków, współczesne czasopisma kulturalno-literackie i prasa - lista zgodnie z decyzjami prowadzącego zajęcia.

Further reading

  1. Antologia polskiego eseju literackiego, red. M. Krakowiak, Katowice 1998.
  2. Bortnowski S., Warsztaty dziennikarskie, Warszawa 1999.
  3. Kosmopolityzm i sarmatyzm. Antologia powojennego eseju polskiego, red. D. Heck, Wrocław 2003.
  4. Kozicka D., „Chamuły”, „gnidy”, „przemilczacze”. Antologia dwudziestowiecznego pamfletu polskiego, Kraków 2010.
  5. Loba M., Francuska szkoła pisania eseju, „Polonistyka” 1994, nr 2.
  6. Śliwiński P., Esej – forma wolności, „Polonistyka” 1994, nr 2.

Recenzje, noty o książkach, eseje, polemiki, pamflety, szkice krytyczne ukazujące się w bieżących czasopismach o charakterze literackim i literacko-kulturalnym.

 

Notes

Jest to przedmiot opcjonalny, wybierany z oferty przedmiotów do wyboru Instytutu Filologii Polskiej; przedmiot zostanie uruchomiony w zależności od potrzeb i zainteresowania w danym semestrze studiów I stopnia (na podstawie deklaracji studentów/elektronicznego wyboru przedmiotów).


Modified by dr Krystian Saja (last modification: 11-01-2018 17:39)