SylabUZ

Generate PDF for this page

Elective Course: Art of Autopresentation - course description

General information
Course name Elective Course: Art of Autopresentation
Course ID 09.3-WH-FiPlP-SA-S16
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Popular literature and world creation in games
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Magdalena Hawrysz, prof. UZ
  • dr Magdalena Jurewicz-Nowak
  • dr Irmina Kotlarska
  • dr hab. Iwona Pałucka-Czerniak, prof. UZ
  • dr Dorota Szagun
  • dr Iwona Żuraszek-Ryś
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest kształcenie kompetencji w zakresie skutecznej autoprezentacji w obrębie form pisemnych (CV, list motywacyjny, formularz aplikacyjny itp.) oraz ustnych (wystąpienie publiczne, rozmowa kwalifikacyjna itp.). Efektem końcowym zajęć będzie przygotowanie przez studenta portfolio i wypowiedzi o charakterze autoprezentacyjnym.

Prerequisites

brak

Scope

  1. Język jako narzędzie komunikacji międzyludzkiej.
  2. Celowe użycia języka i ich retoryczne podstawy.
  3. Analiza audytorium i kreowanie roli nadawcy.
  4. Sztuka argumentacji.
  5. Elementy parawerbalne (akcent, intonacja, frazowanie, tempo, siła, barwa i modulacja głosu) i pozawerbalne wystąpień (proksemika, mimika, gesty, postawa ciała, wygląd zewnętrzny).
  6. Sposoby radzenia sobie z tremą podczas wystąpień publicznych.
  7. Estetyka słowa w wypowiedzi ustnej i pisemnej.
  8. Manipulacja i sposoby obrony przed nią.
  9. Zasady sporządzania podstawowych pism użytkowych.

Teaching methods

wykład konwersacyjny, heureza, praca w grupach, analiza przypadków, drama, metoda sytuacyjna, metoda improwizacji

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

przygotowanie do zajęć i aktywny w nich udział, przygotowanie portfolio, wygłoszenie autoprezentacji na forum grupy

Recommended reading

  1. Bierach A.J., Komunikacja niewerbalna, Wrocław 1999.
  2. Bugajski M., Język w komunikowaniu, Warszawa 2007.
  3. Chrzanowska M. Kozłowski M., Curriculum vitae. Listy motywacyjne. Listy z podziękowaniem, Warszawa 2000.
  4. Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańsk 1995.
  5. Drzycimski A., Sztuka kształtowania wizerunku, Warszawa 1997.
  6. Kamińska M., Siewierski B., Skwara A., Szóstak A., Panowanie nad stresem, Gliwice 2005.
  7. Kulczycka L., Jak napisać najlepsze CV i list motywacyjny, Warszawa 2007.
  8. Leary M., Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji, Gdańsk 2010.
  9. Marcjanik M., Polska grzeczność językowa, Kielce 2002.
  10. Mentzel W., Mistrzowska retoryka. Sekrety przekonujących wystąpień, Freiburg 2009.
  11. Oczkoś M., Sztuka mówienia bez bełkotania i faflunienia, Warszawa 2015.
  12. Rusinek M., Załazińska A., Retoryka podręczna czyli jak wnikliwie słuchać i przekonująco mówić, Kraków 2005.
  13. Sampson E., Jak tworzyć własny wizerunek, Warszawa 1996.
  14. Szmajke A., Autoprezentacja: maski, pozy, miny, Olsztyn 1999.
  15. Tokarz M., Argumentacja, perswazja, manipulacja. Wykłady z teorii komunikacji, Gdańsk 2006.

Further reading

  1. Boniecka B., Panasiuk J., Przełamywanie paradygmatu gatunkowo-stylistycznego tekstu życiorysu, [w:] Gatunki mowy i ich ewolucja, t. 1., Mowy piękno wielorakie, red. D. Ostaszewska, Katowice 2000, s. 47-73.
  2. Detz J., Sztuka przemawiania. Nie co mówić, ale jak mówić, Gdańsk 2008.
  3. Komunikatorzy.Wpływ.Wrażenie.Wizerunek, red. A. Drzycimski, Warszawa-Bydgoszcz 2000.
  4. Królik G., Autoprezentacja, czyli jak się sprzedać pracodawcy, Katowice 2012.
  5. Leathers D.G., Komunikacja niewerbalna. Zasady i zastosowania, Warszawa 2009.
  6. Malinowska E., Wypowiedzi administracyjne – struktura i pragmatyka, Opole 2001.
  7. Mika S., O różnych drogach samodoskonalenia, Warszawa 1992.
  8. Pease A., Język ciała, gestów i zachowań, Kraków 1992.
  9. Wiszniewski A., Jak przekonująco mówić i przemawiać, Warszawa 1994.
  10. Wolny M., List motywacyjny jako nowy gatunek językowy, „Poradnik Językowy” 1998, z. 4-5.

Notes

Jest to przedmiot opcjonalny, wybierany z oferty przedmiotów do wyboru Instytutu Filologii Polskiej; przedmiot zostanie uruchomiony w zależności od potrzeb i zainteresowania w danym semestrze studiów I stopnia (na podstawie deklaracji studentów/elektronicznego wyboru przedmiotów).


Modified by dr hab. Tomasz Ratajczak, prof. UZ (last modification: 17-05-2017 10:37)