SylabUZ

Generate PDF for this page

Przedmiot do wyboru: Kreacyjna moc języka - course description

General information
Course name Przedmiot do wyboru: Kreacyjna moc języka
Course ID 09.3-WH-FiPlP-KMJ-S16
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Language services on the Internet and e-editing
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Iwona Żuraszek-Ryś
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Zasadniczym celem przedmiotu jest uświadomienie studentom możliwości kreacyjnych tkwiących w języku i roli tego narzędzia w kształtowaniu rzeczywistości.

Prerequisites

brak

Scope

  • Funkcje języka.
  • Typy aktów mowy.
  • Środki stylistyczne, retoryczne i erystyczne oraz zasady ich użyć w zachowaniach publicznych.
  • Przejawy mocy kreacyjnej języka: eufemizmy, różne typy onimów, język reklamy.

Teaching methods

polimetody

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

obecność na zajęciach i aktywny w nich udział, prezentacja efektów samodzielnej pracy

Recommended reading

  1. Austin J., Jak działać słowami, [w:] tegoż, Mówienie i poznawanie. Rozprawy i wykłady filozoficzne, Warszawa 1993, s. 543-729.
  2. Austin J., Wypowiedzi performatywne, [w:] Język, dyskurs, społeczeństwo. Zwrot lingwistyczny w filozofii społecznej, red. L. Rasiński, Warszawa 2009, s. 188-201.
  3. Bralczyk J., Język na sprzedaż, Gdańsk 2004.
  4. Grabias S., Język w zachowaniach społecznych, wyd. 2 uzup., Lublin 1997.
  5. Język a kultura, t. 4: Funkcje języka i wypowiedzi, red. J. Bartmiński, R. Grzegorczykowa, Wrocław 1991 (tu: R. Grzegorczykowa, Problem funkcji języka i tekstu w świetle teorii gatunków mowy, s. 11-28).
  6. Kiklewicz A., Dwanaście funkcji języka, „LingVaria” 2008, nr 2(6), s. 9-27.
  7. Marcjanik M., Kreatywna funkcja mowy, „Przegląd Humanistyczny” 1988, nr 11-12, s. 95-104.
  8. Polskie nazwy własne. Encyklopedia, pod red. E. Rzetelskiej-Feleszko, Warszawa-Kraków 1998.
  9. Spychalska M., Hołota M., Słownik sloganów reklamowych, Warszawa 2009.
  10. Šmid W., Język reklamy w komunikacji medialnej, Warszawa 2008.

Further reading

  1. Bühler K., Teoria języka – o językowej funkcji przedstawiania, tłum. J. Kozbiał, Kraków 2004.
  2. Handke K., Polskie nazewnictwo miejskie, Warszawa 1992.
  3. Jakobson R., Poetyka w świetle językoznawstwa, „Pamiętnik Literacki” 1960, LI, z. 2, s. 431-473.
  4. Język w marketingu, red. K. Michalski, Łódź 2008.
  5. Lizak J., Język reklam dla dzieci, Rzeszów 2006.
  6. Słownik imion współcześnie w Polsce używanych, wyd. K. Rymut, Kraków 1995.
  7. Uździcka M., Tytuł utworu literackiego. Studium lingwistyczne, Zielona Góra 2007.

Notes

Jest to przedmiot opcjonalny, wybierany z oferty przedmiotów do wyboru Instytutu Filologii Polskiej; przedmiot zostanie uruchomiony w zależności od potrzeb i zainteresowania w danym semestrze studiów I stopnia (na podstawie deklaracji studentów/elektronicznego wyboru przedmiotów).


Modified by dr hab. Tomasz Ratajczak, prof. UZ (last modification: 16-05-2017 10:58)