Celem zajęć jest wyposażenie studentów w wiedzę teoretyczną i praktyczną niezbędną do prowadzenia nauczania języka polskiego jako obcego. Prezentując zagadnienia z pogranicza różnych kultur, zwraca się uwagę na kształtowanie świadomości, postaw i systemów wartości.
Wymagania wstępne
brak
Zakres tematyczny
Podstawowa terminologia stosowana w glottodydaktyce.
Program nauczania. Poziomy kształcenia językowego.
Planowanie metodyczne.
Cele nauczania i treści nauczania.
Podręczniki i materiały dydaktyczne.
Typy lekcji.
Zasady i techniki nauczania poszczególnych sprawności językowych (mówienia, czytania, pisania).
Swoistości polskiej fonetyki. Techniki nauczania wymowy polskiej
Metodyka nauczania słownictwa i frazeologii.
Słowotwórstwo i fleksja języka polskiego w kształceniu obcokrajowców.
Nauczanie cudzoziemców składni i interpunkcji
Techniki nauczania ortografii polskiej - typy ćwiczeń ortograficznych. Trudności cudzoziemców w przyswajaniu ortografii polskiej.
Nauczanie cudzoziemców redakcji tekstów użytkowych w języku polskim
Kultura i wiedza o państwie w nauczaniu języka polskiego jako obcego.
Sposoby kontroli i oceny osiągnięć edukacyjnych.
Metody kształcenia
wykład, ćwiczenia praktyczne, rozwiązywanie problemów
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach, zdanie egzaminu końcowego
Literatura podstawowa
Bartnicka B., Satkiewicz H., Gramatyka języka polskiego dla cudzoziemców, Warszawa 1990.
Goszczyńska H., Magajewska M., Od przypadka do przypadka. Przewodnik dla cudzoziemców po fleksji imiennej języka polskiego, Łódź 2012.
Inne optyki. Nowe programy, nowe metody, nowe technologie w nauczaniu kultury polskiej i języka polskiego jako obcego, red. R. Cudak, J. Tambor, Katowice 2001.
Język polski jako obcy. Programy nauczania na tle badań współczesnej polszczyzny. Zbiór materiałów opracowanych przez Komisję Ekspertów MEN, red. W. Miodunka, Kraków 1997.
Kaleta Z., Gramatyka języka polskiego dla cudzoziemców, Kraków 1995.
Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa 2002.
Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego, red. W. Miodunka, Kraków 2004.
Polonistyczna edukacja językowa i kulturowa cudzoziemców. Poziom średni – stan obecny – problemy postulaty, red. B. Ostromęcka-Frączak, Łódź 1998.
Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1-C2. Kraków 2011.
Seretny A., Lipińska E., ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków 2005.
Vademecum lektora języka polskiego, red. B. Bartnicka, Warszawa 1992.
Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, red. E. Lipińska i A. Seretny, Kraków 2006.
Literatura uzupełniająca
Lechowicz J., Podsiadły J., Ten, ta, to. Ćwiczenia gramatyczne dla cudzoziemców, Łódź 2001.
Małolepsza M., Madelska L., Hurra!!! Odkrywamy j. polski. Gramatyka dla uczących się języka polskiego, Kraków 2008.
Pasieka M., Język polski dla cudzoziemców. Ćwiczenia dla początkujących, Wrocław 2001.
W poszukiwaniu nowych rozwiązań. Dydaktyka języka polskiego jako obcego u progu XXI wieku, red. W. Miodunka, A. Seretny, Kraków 2008 (cz. III Nauczanie systemu językowego polszczyzny).
Lipińska E., Z polskim na ty, Kraków 2003.
Garncarek P., Czas na czasownik, Kraków 2001.
Mędak S., Polski mega test. Polish in Exercises. Język polski w ćwiczeniach. Poziomy A1, A2 i B1. Kraków 2012.
Uwagi
Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalizacji nauczanie języka polskiego jako obcego.
Zmodyfikowane przez dr hab. Tomasz Ratajczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 24-05-2017 07:15)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.