SylabUZ

Generate PDF for this page

Fundamentals of Polish and World History - course description

General information
Course name Fundamentals of Polish and World History
Course ID 08.3-WH-DiksP-ZHI-Ć-S14_pNadGen2UUH1
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Journalism and social communication
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Ireneusz Wojewódzki
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Wiedza: zapoznanie studenta z przełomowymi wydarzeniami w historii Polski i świata od końca XIX w. oraz ich znaczeniem dla rozwoju obecnej sytuacji społecznej i politycznej.

Umiejętności: kształtowanie umiejętności formułowania ocen historycznych, poszukiwania i analizy źródeł z zakresu historii XIX i XX wieku, rozwinięcie umiejętności prowadzenia dyskusji, precyzyjnego formułowania problemów i argumentowania.

Kompetencje: uwrażliwienie studenta na kwestię znaczenia historii dla tożsamości narodowej, a także na manipulacje faktami historycznymi.

Prerequisites

brak

Scope

  1. Bić się czy nie bić? Powstanie styczniowe 1863-1864 jako wyraz dylematów Polaków w XIX wieku.
  2. Na drodze ku potędze: Stany Zjednoczone w II poł. XIX wieku.
  3. Polityka Bismarcka: przykład tryumfu siły czy realizmu politycznego?
  4. Wielka Wojna (1914-1918) jako przełom w historii świata.
  5. Bitwa Warszawska 1920 r.
  6. Początki totalitaryzmu w XX wieku.
  7. Kampania Polska 1939 r.
  8. Wokół sporów o powstanie warszawskie 1944.
  9. Konferencja jałtańska i początek dwubiegunowego podziału świata.
  10. Procesy dekolonizacyjne po drugiej wojnie światowej.
  11. „Zimna wojna”.
  12. Konflikt izraelsko-arabski.
  13. Polska ludowa: od stalinizmu do „okrągłego stołu”.

Teaching methods

Dyskusja, praca z tekstem źródłowym, projekt - prowadzący podaje temat projektu, czas na wykonanie zadania i sposób prezentacji wyników poszukiwań; metody aktywnego opisu, konsultacje indywidualne

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem uzyskania zaliczenia jest zdobycie minimum 12 punktów. Udział w dyskusji i merytoryczne przygotowanie do zajęć są oceniane w skali 0-3 pkt za każde zajęcia. Realizacja projektu jest oceniana w skali 0-10 punktów.

Punkty przeliczane są na ocenę przy zaliczeniu, według skali: 0-11 pkt – brak zaliczenia, 12-15 – dostateczny, 16-19 – dobry, 20 i więcej – bardzo dobry.

W przypadku braku aktywności brakujące punkty muszą zostać zdobyte na konsultacjach indywidualnych.

Recommended reading

  1. Historia polityczna świata XX wieku, t.1: 1900-1945, t. 2.: 1945-2000,  pod red M. Bankowicza, Kraków 2004.
  2. A. L. Sowa, Cz. Brzoza, Historia Polski 1918-1945, Kraków 2006.
  3. A. L. Sowa, Historia polityczna Polski 1944-1991, Kraków 2011.

Further reading

  1. A. Czubiński, Historia powszechna XX wieku, Poznań 2006.
  2. R. Kaczmarek, Historia Polski 1914-1989, Warszawa 2010.
  3. A. Paczkowski, Pół wieku dziejów Polski, Warszawa 2006.
  4. W. Roszkowski, Historia Polski 1914-2005, Warszawa 2006.
  5. J. Tyszkiewicz, E. Czapiewski, Historia powszechna. Wiek  XX, Warszawa 2010.

Notes

brak


Modified by dr hab. Tomasz Ratajczak, prof. UZ (last modification: 19-04-2017 13:25)