SylabUZ

Generate PDF for this page

Social Psychology - course description

General information
Course name Social Psychology
Course ID 14.4-WP-SOCP-PSSP
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Sociology
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 6
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Danuta Chmielewska-Banaszak
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 - - Exam
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Zamierzeniem prowadzącego jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej problematyki, podstawowych teorii oraz wyników badań w dziedzinie psychologii społecznej.

Prerequisites

Brak

Scope

Zakres tematyczny wykładów:

  1. Psychologia społeczna jako nauka.
  2. Psychologia społeczna a psychologia potoczna.
  3. Wiedza o świecie społecznym.
  4. Proces atrybucji w teoriach i badaniach.
  5. Postawy i ich zmiana.
  6. Wpływ społeczny: konformizm, ślepe posłuszeństwo wobec autorytetu, hiperuległość.
  7. Kultura narzekania, zyski i straty.

 

Zakres tematyczny ćwiczeń:

  1. Stereotypy, uprzedzenia i dyskryminacja.
  2. Reguły i heurystyki w procesie oceniania społecznego.
  3. Poznawcza psychologia społeczna o motywach ludzkiego działania.
  4. Wpływ społeczny a manipulacja.
  5. Atrakcyjność interpersonalna i autoprezentacja.
  6. Emocje w życiu społecznym.

Teaching methods

Wykład konwencjonalny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny oraz aktywne metody: dyskusja oceniana, metoda seminaryjna, metoda aktywnego opisu, metoda sytuacyjna i inscenizacyjna, praca w grupie.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie wykładów

Forma zaliczenia wykładu

Uwagi

Zaliczenie na ocenę.

Tak

Egzamin pisemny

W formie pytań otwartych i zamkniętych (test z progami punktowymi).

Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów.

Zakres materiału dotyczący egzaminu.

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem (wykład).

Zasady uzyskania oceny końcowej z wykładu.

Ocena z wykładu jest oceną z egzaminu pisemnego.

 

Zaliczenie ćwiczeń

Forma zaliczenia ćwiczeń

Uwagi

Zaliczenie na ocenę.

Tak

Praca pisemna

Esej napisany na jeden spośród kilkunastu tematów zaproponowanych przez prowadzącego zajęcia, lista tematów do wyboru zostanie przedstawiona na pierwszych zajęciach.

Praca grupowa

Współpraca w ramach zadań realizowanych podczas zajęć a także w ramach prac przygotowywanych poza zajęciami.

Proporcje zadań i ich wpływ na ocenę końcową z ćwiczeń

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ważona ocen z pracy pisemnej (60%) i  pracy grupowej (40%).

 

Ocena końcowa z przedmiotu*

Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej

UWAGI:

Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny.

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0).

Zasady uzyskania oceny końcowej .

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z wszystkich form zajęć*.

Recommended reading

  1. Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M., Psychologia społeczna: serce i umysł, Wydawnictwo „Zysk i S-ka”, Poznań 2006.
  2. Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Wydawnictwo GWP, Gdańsk 1995.
  3. Drogosz D., Jak Polacy wygrywają, jak Polacy przegrywają, Wydawnictwo GWP, Gdańsk 2005.
  4. Farnicka M., Liberska H., Niewiedział D., Psychologia agresji. Wybrane problemy, Warszawa 2016
  5. Lewicka M. (red.), Jednostka i społeczeństwo. Podejście psychologiczne, Wydawnictwo GWP, Gdańsk 2001.

Further reading

 

  1. Aronson E., Człowiek – istota społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
  2. Domachowski W., Przewodnik po psychologii społecznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.
  3. Farnicka M., Między wyborem a przymusem : Rodzina a sposób radzenia sobie w różnych sytuacjach życiowych,  Warszawa, 2013
  4. Forsterling F., Atrybucja: podstawowe teorie, badania i zastosowania, Wydawnictwo GWP, Gdańsk 2005.
  5. Hammer H., Psychologia społeczna: teoria i praktyka, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2005.
  6. Hock R.R. (red.), 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii. Fascynująca podróż w krainę nauki, Wydawnictwo GWP, Gdańsk 2003.
  7. Janiszewska-Nieścioruk Z., Herberger J., Grzegorzewska I., Mróz A., Grunt-Mejer K., Niewiedział D.,
  8. Farnicka M., Gembara U., Człowiek wobec wyzwań i zagrożeń współczesności. Rozwój - rodzina – edukacja, Zielona Góra 2015.
  9. Krahe B., Agresja, Wydawnictwo GWP, Gdańsk 2005.
  10. Kofta M., Szustrowa T., Złudzenia, które pozwalają żyć, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.
  11. Lachowicz-Tabaczek K., Potoczne koncepcje świata i natury ludzkiej, Wydawnictwo GWP, Gdańsk 2004.
  12. Leary M., Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji, Wydawnictwo GWP, Gdańsk 1999.
  13. Nelson T.D., Psychologia uprzedzeń, Wydawnictwo GWP, Gdańsk 2003.
  14. Stephan W.G., Stephan C.W., Wywieranie wpływu przez grupy. Psychologia relacji, Wydawnictwo GWP, Gdańsk 1999.
  15. Zimbardo Ph.G, Efekt Lucyfera: dlaczego dobrzy ludzie czynią zło?, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008
  16. Zimbardo PH.G., Leippe M.R.,Psychologia zmiany postawy i wpływu , Wydawnictwo „Zysk i S-ka”, Poznań 2004

Notes


Modified by dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (last modification: 29-03-2018 12:53)