SylabUZ

Generate PDF for this page

Introduction to sociology - course description

General information
Course name Introduction to sociology
Course ID 14.2-WP-SOCP-WDS
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Sociology
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 6
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Magdalena Pokrzyńska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 - - Exam
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami opisującymi życie społeczne oraz procesów leżących u jego podstaw. Intencją prowadzącego jest przekazanie zasobu wiadomości na temat elementów składowych struktury społecznej, działania różnych instytucji społecznych oraz ruchliwości przestrzennej oraz społecznej.

Prerequisites

Scope

Zakres tematyczny wykładu:

  1. Człowiek istota społeczna.
  2. Wiedza potoczna i jej charakterystyka a wiedza naukowa.
  3. Perspektywa i wyobraźnia socjologiczna jako podstawa naukowej interpretacji zjawisk społecznych. Koncepcja społeczeństwa G.Simmla.
  4. Funkcje socjologii.
  5. Struktura społeczna i jej podstawowe elementy – ujęcie tradycyjne struktury społecznej.
  6. Pozycja społeczna, rola oraz status społeczny.
  7. Ruchliwość społeczna i przestrzenna a różne typy społeczeństw.
  8. Instytucje społeczne i proces instytucjonalizacji.

 

Zakres tematyczny ćwiczeń:

  1. Zbiorowości społeczne. Grupa społeczna jako przykład zorganizowanej i ustrukturalizowanej zbiorowości społecznej.
  2. Cecha i kategoria społeczna, kręgi społeczne, diady, struktura grupy.
  3. Typologia małych grup społecznych.
  4. Więź społeczna. Rodzaje i typy styczności. Wzajemne oddziaływania. Stosunki i zależności społeczne.
  5. Interakcja społeczna. Interakcja jako kategoria pojęciowa.
  6. Socjalizacja jako kategoria pojęciowa. Osobowość i tożsamość jako podstawowe elementy socjalizacji.
  7. Kontrola społeczna oraz jej mechanizmy.

Teaching methods

Wykład konwencjonalny; wykład problemowy; konwersatoryjny.

Treści dotyczące ćwiczeń realizowane są za pomocą pracy z literaturą – monografiami, podręcznikami oraz artykułami. Preferowana jest praca w grupach, gdzie efektem końcowym jest dyskusja nad prezentowanymi problemami.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie wykładów

Forma zaliczenia wykładu

Uwagi

Zaliczenie na ocenę

Tak

Egzamin pisemny.

W formie pytań problemowych, otwartych. Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

Zakres materiału dotyczący egzaminu

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem (wykład).

Zasady uzyskania oceny końcowej
 z wykładu.

Ocena z wykładu to ocena z egzaminu pisemnego.

 

Zaliczenie ćwiczeń

Forma zaliczenia ćwiczeń

Uwagi

Zaliczenie na ocenę

Tak

Kolokwium pisemne.

W formie pytań otwartych i zamkniętych (test). Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów  z pracy pisemnej.

Zakres materiału obejmującego kolokwium.

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem.

Praca w grupie

Współpraca w ramach zadań realizowanych podczas zajęć a także w ramach prac przygotowywanych poza zajęciami.

Zasady uzyskania oceny końcowej z ćwiczeń.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ważoną z oceny z kolokwium (80%) i praca w grupie (20%).

 

 

Ocena końcowa z przedmiotu*

Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej

UWAGI:

Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny.

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnych ocen z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0).

Zasady uzyskania oceny końcowej.

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z wszystkich form zajęć.

Recommended reading

  1. Szczepański J., Elementarne pojęcia socjologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1971.
  2. Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa 2003.
  3. Sztompka P., Socjologia. Analiza społeczeństwa, Wydawnictwo Naukowe „Znak”,Kraków 2003.
  4. Giddens A., Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
  5. Marody M., Giza-Poleszczuk A. Przemiany więzi społecznych, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2004.
  6. Ossowski ST., O osobliwościach nauk społecznych [w:] Dzieła. O nauce, tom IV, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1967.
  7. Turner J., Socjologia. Koncepcje i ich zastosowanie, Wydawnictwo Zyski Ska, Warszawa 1998.

Further reading

  1. Goodman N., wstęp do socjologii, Wydawnictwo Zysk i Ska, Poznań 1997.
  2. Turowski J., Socjologia. Małe struktury społeczne, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 1994.
  3. Turowski J., Socjologia. Wielkie struktury społeczne, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 1994.
  4. Berger P., Zaproszenie do socjologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.
  5. Norbert Elias, Czym jest socjologia? Warszawa 2010

  6.  

    Lubuszanie u progu XXI wieku. Raport z badań: dyfuzja kulturowa i ruchliwość społeczna na zachodnim pograniczu po akcesji Polski do Unii Europejskiej, Krzysztof Lisowski, Krystyna Janicka, Żywia Leszkowicz-Baczyńska, Jerzy Leszkowicz - Baczyński, Dorota Szaban, Maria Zielińska, Zielona Góra 2010

    5. Wybrane artykuły z serii wydawniczej „Transgraniczność w perspektywie socjologicznej”

Notes


Modified by dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (last modification: 12-04-2017 13:26)