SylabUZ

Generate PDF for this page

History of Social Thought I - course description

General information
Course name History of Social Thought I
Course ID 14.2-WP-SOCP-HMS1
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Sociology
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 6
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Artur Kinal
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 - - Exam
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Zaznajomienie studentów z historią myśli społecznej od czasów starożytnych. Zapoznanie studentów z wątkami z zakresu problematyki społecznej poruszanymi w myśli filozofów i myślicieli, zaznajomienie studentów z założeniami poszczególnych nurtów w historii myśli społecznej.

Prerequisites

Brak

Scope

Zakres tematyczny Wykładu:

  1. Przegląd koncepcji i ujęć świata społecznego w starożytności na przykładzie filozofii społecznej Platona i Arystotelesa.
  2. Średniowieczny model wyjaśniania zjawisk społecznych: Augustyn i Tomasz z Akwinu.
  3. Rozwój myśli społecznej- koncepcja N. Machiavellego.
  4. Renesansowe utopie.
  5. Nowożytne teorie prawa naturalnego i filozofia społeczna: T. Hobbes’a, J. Locke’a.
  6. Oświecenie brytyjskie i francuskie i jego główni reprezentanci.
  7. Teoria społeczna H. C. Saint-Simona.
  8. Pozytywizm A. Comte.
  9. Ewolucjonizm w myśli społecznej.
  10. Ujęcie demokracji - A. Tocqueville’a i polityczne implikacje tej teorii.
  11. Koncepcja K. Marksa i jej ideologiczne implikacje.

 

Zakres tematyczny Ćwiczeń:

  1. Kwestie społeczne w myśli filozofów starożytnych.
  2. zeństwo w myśli średniowiecza.
  3. Myśl społeczna epoki odrodzenia.
  4. Myśl społeczna w Oświeceniu.
  5. Socjologia historyczna.
  6. Materializm historyczny Marksa i Engelsa.
  7. w naukach społecznych.

Teaching methods

Wykład konwencjonalny.

Zajęcia ćwiczeniowe: interpretacja przeczytanych treści i dyskusja na ich temat

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie wykładów

Forma zaliczenia wykładu

Uwagi

Zaliczenie na ocenę.

Tak

Egzamin pisemny.

W formie pytań problemowych, otwartych. Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

Zakres materiału dotyczący egzaminu

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem (wykład + ćwiczenia).

Zasady uzyskania oceny końcowej
 z wykładu.

Ocena z wykładu to ocena z egzaminu pisemnego.

 

Zaliczenie ćwiczeń

Forma zaliczenia ćwiczeń

Uwagi

Zaliczenie na ocenę.

Tak

Zakres materiału obejmującego kolokwium.

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem.

Aktywność podczas zajęć.

Merytoryczne przygotowanie, umiejętność podania przykładów, umiejętność wykorzystania omawianych tekstów.

Przygotowanie pracy pisemnej.

Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.

 

Zasady uzyskania oceny końcowej
z ćwiczeń.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ważoną z oceny z  pracy pisemnej (75%) i aktywności na zajęciach (25%)*

*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej

 

Ocena końcowa z przedmiotu*

Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej

UWAGI:

Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny.

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0).

Zasady uzyskania oceny końcowej.

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i wykładu*.

Recommended reading

  1. Szacki J., Historia myśli socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
  2. Szczepański J., Socjologia. Rozwój problematyki i metod, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1969.

Further reading

  1. Comte A., Metoda pozytywna w szesnastu wykładach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1961.
  2. Durkheim E.,Zasady metody socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1986.
  3. Engels F.,Położenie klasy robotniczej w Anglii, Wydawnictwo KiW, Warszawa 1952.
  4. Freud Z., Kultura jako źródło cierpień, Wydawnictwo KR, Warszawa 1994.
  5. Gellner E.,Uwodzicielski urok psychoanalizy, Wydawca Książka i Wiedza, Warszawa 1997.
  6. Hałas E. (red.), Teoria socjologiczna Floriana Znanieckiego a wyzwania XXI wieku, Wydawnictwo KUL, Lublin 1999.
  7. Kasprzyk L., Spencer.,Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa 1967.
  8. le Bon G.,Psychologia tłumu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994.
  9. Machiavelli N., Książę ; Rozważania nad pierwszym dziesięcioksięgiem historii Rzymu Liwiusza, Zakład Narodowy Ossolińskich, Wrocław 1980.
  10. Maneli M., Machiavelli, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa 1968.
  11. Pareto V.,Uczucia i działania. Fragmenty socjologiczne Wydawnictwo Naukowe, PWN, Warszawa 1994.
  12. Skarga B., Comte, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa 1977.
  13. Szacki J.,Durkheim, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa 1964.
  14. Walicki A., Marksizm i skok do królestwa wolności. Dzieje komunistycznej utopii, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1996.

Notes


Modified by dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (last modification: 21-04-2017 12:50)