SylabUZ
Course name | Demography |
Course ID | 14.2-WP-SOCP-DEM |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Sociology |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2017/2018 |
Semester | 2 |
ECTS credits to win | 5 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 30 | 2 | - | - | Exam |
Class | 15 | 1 | - | - | Credit with grade |
Zapoznanie studenta z uwarunkowaniami i konsekwencjami procesów ludnościowych w ujęciu historyczno – teoretycznym oraz wskazanie ich wpływu na zjawiska społeczne i współczesną politykę społeczną.
Wykłady
1. Przedmiot zainteresowań demografii, historia, związek z innymi naukami
2. Metody badań, źródła danych demograficznych
3. Podstawowe pojęcia demograficzne
4. Podstawowe zjawiska demograficzne
5. Transformacje demograficzne
6. Demografia współczesnej Polski Europy i Świata
7. Podstawowe teorie demograficzne
8. Polityka ludnościowa
9. Prognozy demograficzne
Ćwiczenia
1. Źródła danych demograficznych – korzystanie z danych GUS
2. Charakterystyka demograficzna województwa lubuskiego na tle kraju
3. Ruchy naturalne (małżeńskość, dzietność, rozwody, przyrost naturalny, itp.)
4. Procesy starzenia się społeczeństwa
5. Migracje, ruchy wędrówkowe, (migracje wewnętrzne, migracje zagraniczne)
6. Prognozy demograficzne dla województwa lubuskiego i ich skutki (edukacja, rynek pracy, służba zdrowia itp.).
Wykłady: wykład konwencjonalny, prezentacje.
Ćwiczenia: analiza tekstów, analiza danych statystycznych, dyskusja, prezentacje. Ćwiczenia prowadzone metodą problemową z akcentem na pracę grupową związaną z przygotowaniem prezentacji dotyczących zjawisk ludnościowych.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Zaliczenie wykładów
Forma zaliczenia wykładu |
Uwagi |
Zaliczenie na ocenę |
Tak |
Egzamin pisemny – praca pisemna |
Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu. Zaliczenie wykładów – egzamin, uzyskanie minimum 50% punktów z egzaminu pisemnego |
Zakres materiału dotyczący egzaminu. |
Zgodnie z przedstawionymi na pierwszych zajęciach Sylabusami (wykład). |
Zasady uzyskania oceny końcowej z wykładu. |
Ocena z wykładu stanowić będzie ocenę z egzaminu pisemnego. |
Zaliczenie ćwiczeń
Forma zaliczenia ćwiczeń |
Uwagi |
Zaliczenie na ocenę. |
Tak |
Prezentacja pracy pisemnej na zajęciach. |
zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu. Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału. |
Zasady uzyskania oceny końcowej |
Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ważoną z oceny z pracy pisemnej (60%) i oceny z prezentacji (40%) |
Ocena końcowa z przedmiotu*
Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej |
UWAGI: |
Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny. |
Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0). |
Zasady uzyskania oceny końcowej . |
Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z wszystkich form zajęć*. |
1. Marek Okólski, Agnieszka Fihel, Demografia współczesne zjawiska i teorie, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2012.
2. Marek Okólski, Demografia. Podstawowe pojęcia procesy i teorie w encyklopedycznym zarysie, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2005.
3. Stokowski Franciszek, Demografia, PWE, 2015, Warszawa
4. Jerzy Holzer, Demografia, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1989,
.
Modified by dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (last modification: 21-04-2017 13:05)