SylabUZ

Generate PDF for this page

Social transformation processes - course description

General information
Course name Social transformation processes
Course ID 14.2-WP-SOCP-PZM
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Sociology
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 6
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Lech Szczegóła, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 - - Credit with grade
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studenta z problematyką socjologicznych teorii zmian i rozwoju społecznego. Umiejętność socjologicznej analizy zjawisk dynamiki społecznej, wyjaśniania genezy i prognozowania kierunku procesów rozwoju  cywilizacji. Orientacja w teoretycznej dyskusji wokół nowoczesności i jej przemian.

Prerequisites

Scope

  1. Statyka i dynamika w socjologii. Źródła zmian w życiu społecznym.
  2. Pojęcie procesu społecznego. Rodzaje procesów społecznych. Ważniejsze procesy społeczne: przystosowanie, współzawodnictwo,konflikt, dezorganizacja.
  3. Procesy anomii, innowacja, konformizm, rytualizm. Zachowania społeczne jako czynnik stabilności lub zmiany form ładu społecznego. Ruchy społeczne – powstawanie, instytucjonalizacja, struktura.
  4. Funkcje poznawcze badań nad zmianami społecznymi.
  5. Prehistoria teorii rozwoju. Cykliczne wizje zmian.
  6. Narodziny idei postępu. Założenia, treść i paradoksy teorii postępu.
  7. Zmiany i rozwój społeczny w koncepcji liberalnej. Wolność i konkurencja ekonomiczna jako podstawa zmian społeczno – cywilizacyjnych. Neoliberalizm.
  8. Marksowska teoria rozwoju. Formacje społeczno – ekonomiczne. Analiza kapitalizmu jako fazy w rozwoju społecznym. Walory i porażki doktryny marksowskiej.
  9. Ewolucjonizm. Założenia, metody i rezultaty badań nad ewolucją społeczną. Zmiana społeczna w ujęciu przedstawicieli ewolucjonizmu. Neo-ewolucjonizm.
  10. Socjologia historyczna. Rozwój i ewolucja w świetle historii porównawczej.
  11. A. Toynbee i jego koncepcja wyzwań rozwojowych.
  12. Dyfuzjonistyczne koncepcje rozwoju. Uwarunkowania i bariery dyfuzji kulturowej.
  13. Teorie modernizacji. Narodziny i ewolucja socjologicznych badań wokół nowoczesności. Teoria stadiów wzrostu, fazy rozwoju nowoczesności. Cechy, ograniczenia i dylematy nowoczesności.

Teaching methods

Ćwiczenia, dyskusja, analiza problemu. Wykład konwencjonalny.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie wykładów

Forma zaliczenia wykładu

Uwagi

Zaliczenie na ocenę

Tak

Kolokwium zaliczeniowe. pisemne

W formie pytań otwartych i zamkniętych (test).

Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

Zakres materiału dotyczący kolokwium.

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem (wykład ).

Zasady uzyskania oceny końcowej z wykładu.

Ocena z wykładu to ocena z pisemnego kolokwium zaliczeniowego.

 

Zaliczenie ćwiczeń

Forma zaliczenia ćwiczeń

Uwagi

Zaliczenie na ocenę.

Tak

Kolokwium pisemne

W formie pytań otwartych i zamkniętych (test).

Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

Zakres materiału obejmującego kolokwium.

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem.

Praca w grupach.

Realizacja zadań dotyczących wybranych tematów podejmowanych na zajęciach

Dyskusja w grupach Ocena merytorycznej argumentacji

Proporcje zadań i ich wpływ na ocenę końcową z ćwiczeń.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ważoną z oceny z kolokwium (80 %) i pracy w grupach (10%) oraz dyskusji (10%).*

*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej

 

Ocena końcowa z przedmiotu*

Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej

UWAGI:

Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny.

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0.)

Zasady uzyskania oceny końcowej.

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i wykładu.

Recommended reading

  1. Sztompka P., Socjologia zmian społecznych, Wydawnictwo „Znak”, Kraków 2005.
  2. Wallerstein I., Koniec świata jaki znamy, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2004.
  3. Jelonek A.W., Tyszka K., Koncepcje rozwoju społecznego, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2001.
  4. Szczepański M., Modernizacja, rozwój zależny, rozwój endogenny – socjologiczne studium teorii rozwoju społecznego, Wydawnictwo UŚ, Katowice 1998.
  5. Giddens A., Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2004.

Further reading

  1. Drucker. P. F., Społeczeństwo pokapitalistyczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.
  2. Dyoniziak R. (red.), Teoria rozwoju społecznego. Wypisy, Wydawnictwo. AE, Kraków 1976.
  3. Rychard R., Federowicz M. (red.) , Społeczeństwo w transformacji, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 1993.
  4. Giddens A., Nowoczesność i tożsamość. Ja i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, wyd. PWN, Warszawa 2012.

  5. Beck U., Społeczeństwo światowego ryzyka, wyd. Scholar, Warszawa 2012.

Notes


Modified by dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (last modification: 27-04-2017 19:09)