SylabUZ

Generate PDF for this page

Mikrostruktury społeczne i struktury pośrednie II - course description

General information
Course name Mikrostruktury społeczne i struktury pośrednie II
Course ID 14.2-WP-SOCP-MIK2
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Sociology
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 5
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Magdalena Pokrzyńska
  • dr Izabela Kaźmierczak-Kałużna
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 - - Exam
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studenta z wybranymi klasycznymi teoriami z zakresu mikrosocjologii oraz struktur pośrednich, a także działaniami podstawowych elementów struktury społecznej takich, jak małe grupy społeczne, więzi społeczne, role społeczne i ich rodzaje, a także struktur pośrednich. Wskazanie na praktyczne zastosowanie koncepcji mikrostruktur
 i mezostruktur w interpretacji podstawowych procesów społecznych.

Prerequisites

Warunkiem koniecznym jest zaliczenie przedmiotu : Mikrostruktury społeczne i struktury pośrednie I.

Scope

Zakres tematyczny wykładu:

  1. Zbiorowości terytorialne jako przedmiot zainteresowań socjologii; koncepcje i ujęcia teoretyczne.
  2. Wieś jako typ struktury pośredniej (od ujęcia modelowego wsi tradycyjnej do historycznych cech i przemian wsi polskiej).
  3. Miasto jako typ struktury pośredniej (dychotomia wieś-miasto, urbanizm, urbanizacja, miasto socjalistyczne jako szczególna postać struktury pośredniej).
  4. Region typ struktury pośredniej, regionalizm, regionalizacja, ojczyzna regionalna.
  5. Rozwój lokalny i regionalny.
  6. Porządek makrospołeczny a ład lokalny – ujęcia teoretyczne i przykłady historyczne (przemiany struktur lokalnych
     w Polsce na przestrzeni dziejów w kontekście procesów makrostrukturalnych).
  7. Strukturalne konsekwencje migracji w kontekście przemian małych grup i społeczności lokalnych.
  8. Specyfika mikro- i mezostruktur w  zachodniej Polsce.

     

     

    Zakres tematyczny ćwiczeń

  1. Funkcjonowanie grup odniesienia w społeczności lokalnej.
  2. Rodzina, a społeczność lokalna – podobieństwa i różnice w realizowanych funkcjach.
  3. Mieszkaniec wsi i mieszkaniec miasta – zarys cech charakterystycznych postaci.
  4. Wymiary tożsamości społecznej.
  5. Kapitał społeczny a funkcjonowanie społeczności lokalnej.
  6. Problemy lokalne – kontekst teoretyczny i strukturalny.
  7. Problemy z miejską/wiejską przestrzenią – przestrzenny wymiar wykluczenia społecznego

Teaching methods

Wykład konwencjonalny; wykład problemowy.

Treści dotyczące ćwiczeń, ujęte we wskazanych punktach realizowane są za pomocą pracy z książką i dyskusji nad prezentowanymi problemami. W ramach ćwiczeń przewidziana jest również indywidualna praca studenta związana z realizacją prezentacji poświęconej wybranemu problemowi występującemu w małych grupach i strukturach pośrednich

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie wykładów.

Forma zaliczenia wykładu

Uwagi

Zaliczenie na ocenę.

Tak

Egzamin pisemny.

W formie pytań zamkniętych (test).

Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

Zakres materiału dotyczący egzaminu.

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem (wykład).

Zasady uzyskania oceny końcowej
z wykładu.

Ocena z wykładu to ocena z egzaminu pisemnego.

 

 

 

 

Zaliczenie ćwiczeń

Forma zaliczenia ćwiczeń

Uwagi

Zaliczenie na ocenę.

Tak

Kolokwium pisemne

W formie pytań otwartych.

Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

Zakres materiału obejmującego kolokwium.

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem.

Przygotowanie prezentacji

Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.

Aktywność podczas zajęć.

Merytoryczne przygotowanie, umiejętność podania przykładów, umiejętność wykorzystania omawianych tekstów.

Zasady uzyskania oceny końcowej
z ćwiczeń.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ważoną z oceny z  kolokwium (50%), przygotowanej prezentacji(25%) i  aktywności na zajęciach (25%).*

*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej

 

Ocena końcowa z przedmiotu*

Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej

UWAGI:

Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny.

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0).

Zasady uzyskania oceny końcowej.

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i wykładu.

Recommended reading

  1. Bukraba-Rylska I., Socjologia wsi polskiej, Wydawca WN PWN, Warszawa 2008.
  2. Sztumski J., Problem społeczny jako przedmiot badań socjologii, „Studia Socjologiczne”, nr 3/1977.
  3. Jałowiecki B., Majer A., Szczepański M. S. (red.), Przemiany miasta. Wokół socjologii Aleksandra Wallisa, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa. 2005
  4. Starosta P., Poza metropolią. Wiejskie i małomiasteczkowe zbiorowości lokalne a wzory porządku makrospołecznego, Wydawnictwo UŁ, Łódź 1995.

Further reading

  1. Machaj I., Społeczno-kulturowe konteksty tożsamości mieszkańców wschodniego i zachodniego pogranicza Polski, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2005
  2. Malikowski M., Solecki S. (red.), Społeczeństwo i przestrzeń zurbanizowana, Wydawnictwo Wyższej szkoły Pedagogicznej,  Rzeszów 1999.
  3. Kaźmierczak-Kałużna I., Ubóstwo jako problem społeczny. Kwestie terminologiczne i ustalenia empiryczne, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 1, 2012.
  4. Kawczyńska-Butrym Z. (red.), Mieszkańcy osiedli byłych pegeerów o swojej sytuacji życiowej. Raport z badań, Olsztyn 2001 (wybrane teksty).
  5. Korzeniewska K., Tarkowska E. (red.), Lata tłuste, lata chude… Spojrzenia na biedę w społecznościach lokalnych, Warszawa 2002 (wybrane teksty).
  6. Warzywoda-Kruszyńska W. (red.), (Żyć) na marginesie wielkiego miasta, Łódź 1999 (wybrane teksty).
  7. Giddens A., Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004
  8. Wasilewski J. (red.), Współczesne społeczeństwo polskie. Dynamika zmian, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa a 2006.

Notes


Modified by dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (last modification: 12-04-2017 13:57)