SylabUZ

Generate PDF for this page

Potrzeby społeczności lokalnych - course description

General information
Course name Potrzeby społeczności lokalnych
Course ID 14.2-WP-SOCP-PSL
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Sociology
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 3
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Artur Kinal
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest ukazanie specyfiki i złożoności środowiska lokalnego w kontekście różnych typów potrzeb zbiorowości i instytucji w jego obrębie. Przedmiot dostarcza wiedzy o obszarach instytucjonalnych typowych dla środowiska lokalnego. Ponadto ukazuje ich specyfikę, jak również dostarcza wiedzy o potrzebach i mechanizmach zaspokajania potrzeb poprzez różne usługi instytucjonalne. Celem przedmiotu jest także dostarczenie wiedzy o planowaniu i realizacji badań nad potrzebami w środowiskach lokalnych.

Prerequisites

Scope

1.       Diagnoza potrzeb – etapy

2.       Diagnoza potrzeb – źródła

3.       Diagnoza potrzeb – metody

4. Przykładowe diagnozy – analiza błędów i wskazanie dobrych praktyk

Teaching methods

analiza tekstu. dyskusja

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie ćwiczeń

Forma zaliczenia ćwiczeń

Uwagi

Zaliczenie na ocenę.

Tak

Kolokwium pisemne.

W formie pytań otwartych.

Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów za pozytywne odpowiedzi.

Zakres materiału obejmującego kolokwium.

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem.

Aktywność podczas zajęć.

Merytoryczne przygotowanie, umiejętność podania przykładów, umiejętność wykorzystania omawianych tekstów.

Proporcje zadań i ich wpływ na ocenę końcową z ćwiczeń.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią arytmetyczną z kolokwium i aktywności na zajęciach *.

*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej

 

Ocena końcowa z przedmiotu* = ocena końcowa z ćwiczeń.

Recommended reading

  1. Tomasz Schimanek, Diagnozowanie problemów społecznych, FISE Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych, Warszawa 2015

     

    2. Jak przeprowadzić diagnozę społeczną, czyli słów kilka o badaniu społeczności. Poradnik dla działaczy społecznych http://www.maszglos.pl/wp-content/uploads/2013/02/Jak-przeprowadzic-diagnoze.pdf

     

    3. Diagnoza potrzeb województwa lubuskiego - Załącznik  do Strategii Polityki Społecznej  Województwa Lubuskiego  na lata 2014-2020

Further reading

  1. Śmiarowski Mikołaj (red.) „Badania jakości usług publicznych w samorządzie lokalnym”, Związek Miast Polskich, Poznań 2011.
  2. Góra M., Sztanderska U. Wprowadzenie do analizy lokalnego rynku pracy. Przewodnik,  Ministerstwo Pracy
     i Polityki Społecznej, Warszawa, 2006.
  3. Podręcznik rewitalizacji. Zasady procedury i metody działania współczesnych procesów rewitalizacyjnych, DF.
  4. Kryńska E. (red.) Podręcznik użytkownika metod, narzędzi i procedur diagnozowania zapotrzebowania na kwalifikacje i umiejętności na regionalnym i lokalnym rynku pracy .Podręcznik dla urzędów pracy. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa 2010.
  5. „Animacja Życia Publicznego”. Zeszyty Centrum Badań Społeczności i Polityk Lokalnych WWW.decydujmyrazem.pl
  6. Monitorowanie jakości usług publicznych, Raport z badań, Kraków –Poznań 2012.
  7. Duda J. i In., Mierzenie ilości i jakości usług publicznych jako element programu rozwoju instytucjonalnego, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, Warszawa 2004.
  8. Baryluk M., Orłowska Magdalena Jakość usług instytucji sektora publicznego z perspektywy obywatela-klienta  http://www.pcc-cert.pl/down/jakosc_uslug_instytucji_sektora_publicznego _z_perspektywy_obywatela-klienta.pdf.

Notes


Modified by dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (last modification: 29-03-2018 13:59)