SylabUZ

Generate PDF for this page

Social opinion research methods - course description

General information
Course name Social opinion research methods
Course ID 14.2-WP-SOCP-MBOS
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Sociology
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Krzysztof Lisowski
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 - - Exam
Class 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą na temat metodologii i funkcji badań opinii społecznej we współczesnych społeczeństwach, ze szczególnym uwzględnieniem sondaży przedwyborczych i exit pool, rozwijanie umiejętności korzystania z danych sondażowych, rozwijanie umiejętności realizacji badań sondażowych.

Prerequisites

Scope

Zakres tematyczny WYKŁADÓW

  1. Opinia społeczna – koncepcje i ujęcia teoretyczne. Spirala milczenia, czym jest opinia publiczna?
  2. Charakterystyka badań opinii społecznej, historia i stan obecny.
  3. Funkcje badania opinii publicznej w ustroju demokratycznym. Folklor badań opinii społecznej – konsultacje, telesondy, referenda.
  4. Techniki badań opinii społecznej (PAPI, CAPI, CATI, CAWI) – podobieństwa i różnice.
  5. Badania wyborcze – sondaże exit poll, late poll.
  6. Sondaże a manipulowanie społeczeństwem. Zasady publikowania wyników badań w mediach.
  7. Archiwa danych sondażowych i możliwości korzystania z wyników (CBOS, TNS Polska, ADS).

Zakres tematyczny Ćwiczeń

  1. Przygotowanie koncepcji sondażowego badania opinii.
  2. Przygotowanie narzędzi do sondażowego badania opinii.
  3. Przygotowanie próby do sondażowego badania opinii.
  4. Realizacja sondażowego badania opinii.
  5. Przygotowanie zbioru i analiza wyników sondażowego badania opinii.
  6. Prezentacja wyników sondażowego badania opinii.

Teaching methods

Wykłady: wykład konwencjonalny.

Ćwiczenia: metoda projektów realizowana w grupach, analiza tekstów, dyskusja, prezentacje.

 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie wykładu

Forma zaliczenia wykładu

Uwagi

Zaliczenie na ocenę.

Tak

Egzamin pisemny.

W formie pytań otwartych i zamkniętych (test).

Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

Zakres materiału dotyczący egzaminu.

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem (wykład) .

Zasady uzyskania oceny końcowej z wykładu.

Ocena z wykładu to ocena z egzaminu pisemnego.

 

 

 

Zaliczenie ćwiczeń

Forma zaliczenia ćwiczeń

Uwagi

Zaliczenie na ocenę

Tak

Przygotowanie projektu w formie pisemnej, przeprowadzenie badania
 i prezentacja podczas zajęć.

Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.

Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.

Aktywność w ramach wykonywania prac zespołowych.

Współpraca w ramach zadań realizowanych podczas zajęć a także w ramach prac przygotowywanych poza zajęciami.

Zasady uzyskania oceny końcowej
 z ćwiczeń.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ważoną z oceny z  projektu i jego prezentacji (80%) i aktywności w ramach prac zespołowych (20%)*.

*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej

 

 

 

Ocena końcowa z przedmiotu*

Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej

UWAGI:

Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny.

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0).

Zasady uzyskania oceny końcowej.

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń
 i wykładu.

Recommended reading

  1. Sułek A., Sondaż polski, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2001.
  2. Młyniec E., Opinia publiczna, wstęp do teorii, Holding edukacyjny Paweł Pietrzyk, Poznań – Wrocław 2002.
  3. Szreder M., Metody i techniki sondażowych badań opinii, Wydawnictwo PWE, Warszawa 2004.
  4. Nowotny S., Opinia publiczna, Encyklopedia Socjologii, Tom III, Oficyna Naukowa, Warszawa 2000.
  5. Dioniziak R., Sondaż a manipulowanie społeczeństwem, Wydawnictwo „Universitas”, Kraków 1997.
  6. Strony internetowe: Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (www.ptbrio.com.pl), Organizacja Firm Badania Opinii i Rynku (www.ofbor.pl) ważniejszych ośrodków badawczych (www.obop.com.plwww.arc.com.plwww.case-mr.com.plwww.cbos.com.plwww.cem.plwww.estymator.com.plwww.gfk.com.pl.

Further reading

  1. Gostkowski Z., Daniłowicz P. (red.), Analizy i próby technik badawczych w socjologii, Tom X, Sondaże opinii społecznej, samowiedza współczesnych społeczeństw, Wydawnictwo ISUŁ, Łódź 2001.

  2. Noelle-Neumann E., Spirala milczenia, Wydawnictwo „Zysk i S-ka”, Poznań 2004.
  3. Kwiatkowski S., Szkicownik z CBOS-u, rysunki socjologiczne z tamtych lat,Wydawnictwo Wyższej szkoły Społeczno-Gospodarczej, Tyczyn 2004.
  4. Sztabiński P.B., Sztabiński F., Sawiński Z.(red.), Fieldwork jest sztuką, Wydawnictwo IFIS PAN, Warszawa 2005.
  5. Sztabiński P.B.,,Sztabiński F., Sawiński Z. (red.), Nowe metody, nowe podejścia w naukach społecznych, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2004

Notes


Modified by dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (last modification: 21-04-2017 14:17)