SylabUZ

Generate PDF for this page

Contemporary theories of education - course description

General information
Course name Contemporary theories of education
Course ID 14.2-WP-SOCP-WTS
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Sociology
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 6
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. zw. dr hab. Mirosław Chałubiński
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 - - Exam
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi współczesnymi teoriami socjologicznymi. Dodatkowym celem jest przygotowanie studentów do wykorzystywania teorii przy wyjaśnianiu zjawisk i opisie struktur społecznych.

Prerequisites

Scope

Zakres tematyczny WYKŁADU:

- Pojęcie teorii i paradygmatu, przegląd głównych teorii socjologicznych w XXI wieku, socjologia a inne nauki społeczne

- Neopozytywizm i jego kontynuacje

- Teorie konfliktu (R. Dahrendorf  i L. Coser)

- Neomarksizm i szkoła frankfurcka

- Współczesna socjologia humanistyczna (teoria dramaturgiczna, socjologia życia codziennego, A. Giddens, interakcjonizm symboliczny)

- Próbą syntezy P. Bourdieu

- Zmiany współczesnego świata a teoria socjologiczna (postmodernizm, teorie globalizacji i społeczeństwa sieci, feminizm)

- Nurty biologizujące we współczesnej socjologii (socjobiologia, psychologia ewolucyjna)

 

 

ZAKRES TEMATYCZNY ĆWICZEŃ:

 

 - Pojęcie teorii i paradygmatu, przegląd głównych teorii socjologicznych w XXI wieku, socjologia a inne nauki społeczne

- Neopozytywizm i jego kontynuacje

- Teorie konfliktu (R. Dahrendorf  i L. Coser)

- Neomarksizm i szkoła frankfurcka

- Współczesna socjologia humanistyczna (teoria dramaturgiczna, socjologia życia codziennego, A. Giddens, interakcjonizm symboliczny)

- Próbą syntezy P. Bourdieu

- Zmiany współczesnego świata a teoria socjologiczna (postmodernizm, teorie globalizacji i społeczeństwa sieci, feminizm)

- Nurty biologizujące we współczesnej socjologii (socjobiologia, psychologia ewolucyjna)

Teaching methods

Wykład konwencjonalny.

Ćwiczenia: klasyczna metoda problemowa i praca z książką/tekstem źródłowym.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie wykładu

Forma zaliczenia wykładu

Uwagi

Zaliczenie na ocenę.

Tak

Egzamin pisemny.

W formie pytań problemowych, otwartych.

Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

Zakres materiału dotyczący egzaminu.

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem (wykład)

Zasady uzyskania oceny końcowej z wykładu.

Ocena z wykładu to ocena z egzaminu pisemnego.

*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej

 

Zaliczenie ćwiczeń

Forma zaliczenia ćwiczeń

Uwagi

Zaliczenie na ocenę.

Tak

Kolokwium pisemne.

W formie pytań otwartych. Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

Zakres materiału. obejmującego kolokwium

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem.

Aktywność podczas zajęć

Merytoryczne przygotowanie, umiejętność podania przykładów, umiejętność wykorzystania omawianych tekstów.

Przygotowanie pracy pisemnej – esej.

Praca na jeden spośród kilkunastu tematów – wyboru dokonuje student.

Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.

Zasady uzyskania oceny końcowej z ćwiczeń.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ważoną z oceny z  kolokwium (50%) i aktywności na zajęciach (20%), oceny z eseju (30%).

*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej

 

 

Ocena końcowa z przedmiotu*

Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej

UWAGI:

Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny.

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0).

Zasady uzyskania oceny końcowej.

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i wykładu.

Recommended reading

  1. Turner J. H. Strukturasocjologicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004.
  2. Szacki J. Historia myśli socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2003.
  3. Jasińska-Kania A., Nijakowski L.N., Szacki J., Ziółkowiski M. (red.) Współczesne teorie socjologiczne. Wybór tekstów, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa, 2006.
  4. Elliott A. Współczesna teoria społeczna, Wydawnictwo Naukowe
  5. Szczepański M.S., Śliz A. (red.) Współczesne teorie socjologiczne. W kręgu ujęć paradygmatycznych, Wydawnictwo UO, Opole 2014.
  6. Baert P., Carreira de Silva F., Teorie społeczne w XX wieku i dzisiaj, Zakład Wydawniczy „Nomos”,Kraków 2013.

Further reading

  1. Baudrillard J., Symulakry i symulacja, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2005.
  2. Baudrillard J., Społeczeństwo konsumpcyjne, Wydawnictwo Sic!,Warszawa, 2006.
  3. Blumer H., Społeczeństwo jako symboliczna interakcja, [w:] E. Mokrzycki (wyb.) Kryzys i schizma. t.1, Wydawnictwo PIW,Warszawa 1984.
  4. Blumer H., Niepokój społeczny i protest zbiorowy, (w:) E. Hałas, Obywatelska socjologia szkoły chicagowskiej, Wydawnictwo KUL, Lublin, 1994.
  5. Bourdieu P., Przemoc symboliczna, [w:] Socjologia. Lektury, (red.) P. Sztompka, ,M. Kucia Wydawnictwo „Znak”, Kraków 2005.
  6. Bourdieu P,. Struktury, habitus, praktyki, [w:] Socjologia. Lektury, (red.) P. Sztompka, M. Kucia, Wydawnictwo „Znak”, Kraków
  7. Bourdieu P., Wacquant L.J.D., Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, Oficyna Naukowa Warszawa 2001.
  8. Chodorow N. J., Osobowość płci a reprodukcja macierzyństwa, [w:] Współczesne teorie socjologiczne. Wybór tekstów (red.) Jasińska-Kania A., Nijakowski L.N., Szacki J., Ziółkowiski M., Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2006.
  9. Dobrzański D., Interpretacja jako proces nadawania znaczeń, Wydawnictwo UAM, Poznań 1999.
  10. Garfinkel H.Racjonalne cechy działalności naukowej i potocznej, [w:] Kryzys i schizma t.1, Wydawnictwo PIW, Warszawa 1984.
  11. Giddens A., Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa, 2001.
  12. Goffman E., Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, Gdańsk, Wydawnictwo GWP, Gdańsk 2005.
  13. Goffman E., Człowiek w teatrze życia codziennego, Wydawnictwo PIW, Warszawa 1981.
  14. Hałas E., Działanie symbolu. Założenia teorii Pierre’a Bourdieu [w:] Symbole w interakcji, E. Hałas, Oficyna Naukowa, Warszawa 2001.
  15. Haraway D.,orgów i pęknięte tożsamości, [w:] Współczesne teorie socjologiczne. Wybór tekstów, (red.) A. Jasińska-Kania, L.N. Nijakowski., J. Szacki, M. Ziółkowiski., Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2006.
  16. Hill Collins P., Czarna myśl feministyczna w macierzy dominacji, [w:] Współczesne teorie socjologiczne. Wybór tekstów, (red.) A.Jasińska-Kania, L.N. Nijakowski, J. Szacki., M. Ziółkowiski, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2006.
  17. Kłoskowska A, Teoria socjologiczna Pierre'a Bourdieu. Wstęp do wydania polskiego, [w:] Reprodukcja. Elementy systemu nauczania, Bourdieu P.,.Passeron J.C. , Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
  18. Smith D., Poznawanie społeczeństwa od wewnątrz: kobiecy punkt widzenia, [w:] Współczesne teorie socjologiczne (red.) A. Jasińska-Kania, L.N. Nijakowski , J. Szacki , M. Ziółkowski, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2006.
  19. Szacki J., Wstęp [w:] Człowiek w teatrze życia codziennego, E. Goffman, Wydawnictwo PIW, Warszawa 1981.
  20. Sztompka P., Teoria socjologiczna końca XX wieku. Wstęp do wydania polskiego, [w:] Struktura teorii socjologicznej, J.H. Turner, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1985.

Notes


Modified by dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (last modification: 29-04-2017 20:43)