SylabUZ

Generate PDF for this page

Contemporary Polish Society - course description

General information
Course name Contemporary Polish Society
Course ID 14.2-WP-SOCP-WSP
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Sociology
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Artur Kinal
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 - - Exam
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

To prezentacja i dyskusja nad najistotniejszymi problemami współczesnego społeczeństwa polskiego z uwzględnieniem różnych perspektyw oglądu i różnych źródeł danych; Przedmiotem analizy i dyskusji będzie przebieg i następstwa ekonomiczne, społeczne i kulturowe transformacji zapoczątkowanej w 1989 r., Zajęcia kończyć się będą pytaniem o perspektywy rozwoju społeczeństwa i kraju.

Prerequisites

Scope

1.Transformacja ustrojowa w Polsce- cechy, i uwarunkowania
2.Polskie style życia -  analiza zróżnicowanych stylów życia Polaków, polska „miejskość”, polska „wiejskość”
3.Współczesna Polska rodzina – realia potransformacyjne.
4.Obszary wykluczenia społecznego - ubóstwo, dziedziczenie biedy, bezrobocie, dyskryminacja społeczna, rodzaje wykluczenia społecznego.
6.Współczesna polska obyczajowość i obowiązujące standardy moralne

7. Kapitały społeczne elit przed i po 1989 roku

Teaching methods

wykład akademicki

projekcje filmowe

dyskusja

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie wykładu

Forma zaliczenia wykładu

Uwagi

Egzamin

Tak

Egzamin pisemny

W formie pytań otwartych i zamkniętych (test). Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

Zakres materiału dotyczący egzaminu

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem (wykład)

Zasady uzyskania oceny z wykładu

Ocena z wykładu to ocena z egzaminu.

 

 

Zaliczenie ćwiczeń

 

Forma zaliczenia ćwiczeń

Uwagi

Zaliczenie z oceną

Tak

Kolokwium pisemne

W formie pytań otwartych i zamkniętych (test),

Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

Zakres materiału obejmującego kolokwium

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem.

Przygotowanie projektu w formie pisemnej

Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.

Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.

Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ważoną z oceny z  kolokwium (60%) i przygotowanego projektu (40%)

 

 

Ocena końcowa z przedmiotu*

Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej

UWAGI:

Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0)

Zasady uzyskania oceny końcowej

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i wykładu*.

Recommended reading

1.    Ciżewska E., Filozofia publiczna Solidarności. Solidarność 1980-1981 z perspektywy republikańskiej tradycji politycznej, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2010.
2.    Chwalba A., Po 1989 roku, w: Polska na przestrzeni wieków, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006. 
3.    Balcerowicz Leszek, 800 dni. Szok kontrolowany, zapisał Jerzy Baczyński, współpraca Jerzy Koźmiński, Polska Oficyna Wydawnicza „BGW”, Warszawa 1992.
4.    Jarosz M.( red.), Polska. Ale jaka?, Oficyna Naukowa, ISP PAN, Warszawa 2005.
5.    Krzemiński I., Raciborski J. (red.), Oswajanie wielkiej zmiany. Instytut Socjologii UW o polskiej transformacji, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2007.  
6.    Mariański J. (red.), Kondycja moralna społeczeństwa polskiego, Wydawnictwo WAM, Komitet Socjologii PAN, Kraków 2002.
7.    Mariański J.,  Smyczek L. (red.), Wartości, postawy i więzi moralne w zmieniającym się społeczeństwie, Wydawnictwo WAM, PTS, Kraków 2008. 
8.    Marody M. (red.), Wymiary życia społecznego. Polska na przełomie XX i XXI wieku. Wydanie nowe, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2007. 
9.    Raciborski J. (red.), Elity rządowe III RP 1997-2004, Wydawnictwo „Trio”, Warszawa 2006. 
10.    Wasilewski J. (red.), Współczesne społeczeństwo Polskie, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2006. 
11.Giza-Poleszczuk A.., Małgorzata Sikorska, Współczesne społeczeństwo polskie, Wydawnictwo Naukowe  PWN, Warszawa 2013.
 

Further reading

1.     Mucha J., Narkiewicz-Niedbalec E., Zielińska M (red.).,  Co nas Łączy, co nas dzieli?, Oficyna Wydawnicza UZ, Zielona Góra 2008. 
2.    Hirszowicz M., Skąd, ale dokąd. Społeczeństwo u progu nowej ery, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2007. 
3.    Gadomski W.,  Hartman J., Kowalska W., Krasnodębski Z. i inni, Jak uszlachetnić nasze Polski,  Wolność i Solidarność, Gdańsk 2010.
4.    Kochanowicz J., Marody M. (red.), Kultura i gospodarka, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2010; 
5.    Kochanowicz J.,  Mandes S., Marody M (red.)., Kulturowe aspekty transformacji ekonomicznej, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2007.
6.     Wesołowski W., Włodarek J. (red.), Kręgi integracji i rodzaje tożsamości. Polska – Europa – Świat , Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2005. 
7.    Ordyński J., Szlajfer H., Nie bądźcie moimi sędziami. Rozmowy z Mieczysławem F. Rakowskim, Rosner & Wspólnicy, Warszawa 2009. 
8.    Nisbett R.E., Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej, „Smak Słowa”, Sopot 2009; 
9.    Skórzyński J., Rewolucja Okrągłego Stołu, Wydawnictwo „Znak”, Kraków 2009.
 

Notes


Modified by dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (last modification: 29-03-2018 14:35)