SylabUZ

Generate PDF for this page

Ethics in sociological practice - course description

General information
Course name Ethics in sociological practice
Course ID 14.2-WP-SOCP-EPZS
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Sociology
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Dorota Bazuń
  • mgr Agnieszka Urbaniak
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z podstawowymi zasadami etycznymi dotyczącymi realizacji badań socjologicznych i wykonywania zawodu socjologa. Dodatkowym celem jest zapoznanie studenta z prawnymi aspektami ochrony danych osobowych i własności intelektualnej.

Prerequisites

Znajomość metod i technik badawczych stosowanych w socjologii, wiedza z zakresu przebiegu procesu badawczego.

Scope

  1. 1. Etyka zawodu socjologa. Wytyczne kodeksowe krajowe (PTS) i zagraniczne (Kodeksy ISA i ESOMAR)

    2. Realizacja badań w sposób jawny i w sposób ukryty i związane z tym dylematy.

    3. Dobór metod badawczych – przegląd poszczególnych metod i technik badawczych ze szczególnym uwzględnieniem problemów etycznych związanych z ich stosowaniem.

    4.Trudne przedsięwzięcia badawcze (tematy i tereny badań).

    5. Ustawa o ochronie danych osobowych.

    6. Prawne aspekty ochrony własności intelektualnej. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

    7. Socjolog: badacz, ekspert, nauczyciel. Role społeczne w etycznej perspektywie. Plagiaryzm.

Teaching methods

praca z książką, metoda omawiania przypadków, pokaz fragmentów filmów, gry symulacyjne polegające na postawieniu studentów wobec konieczności dokonania wyboru w związku z jakimiś aspektami etycznymi badań społecznych, praca w grupach, dyskusja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie na ocenę.

Tak

Kolokwium pisemne.

W formie pytań otwartych i zamkniętych – test.

Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

Zakres materiału obejmującego kolokwium.

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem.

Aktywność podczas zajęć (w ramach zadań indywidualnych
 i grupowych).

Merytoryczne przygotowanie, umiejętność podania przykładów, umiejętność wykorzystania omawianych tekstów.

Przygotowanie pracy pisemnej – esej.

Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.

Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.

Zasady uzyskania oceny końcowej z ćwiczeń.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ważoną z oceny z  kolokwium (60%) i oceny z eseju (20%)i aktywności na zajęciach (20%).*

*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej

 

Ocena końcowa z przedmiotu* = ocena końcowa z ćwiczeń.

Recommended reading

1. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2003, s. 511-536.

2. Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, PWN, Warszawa 2007, s. 280-327.

3. Ustawa z dnia 4 lutego 1994 o prawie autorskim i prawach pokrewnych - aktualna wersja.

4. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 o ochronie danych osobowych – aktualna wersja.

5. Kodeks etyki socjologa: www.pts.org.pl

 

Further reading

  1. 1. Chomczyński P., Wybrane problemy etyczne w badaniach. Obserwacja uczestnicząca ukryta, Przegląd Socjologii Jakościowej tom II, nr 1, 2006. (tekst dostępny w Internecie).

    2. Dyoniziak R., Sondaże a manipulowanie społeczeństwem, Universitas, Kraków 1997.

    3. Goćkowski J., Społeczne role uczonych jako sprawdzian ich ethosu. Studia Socjologiczne Nr 5/1988.

    4. Gromkowska  - Melosik  A., Ściągi, plagiaty, fałszywe dyplomy. Studium z socjopatologii edukacji, GWP, Gdańsk 2007, s.  9-61.

    5. Hammaersle y M. , Atkinson P., Metody badań terenowych, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań, 2000, s. 268-292.

    6. Kamiński M., Badacz w instytucji totalnej, Kultura i Społeczeństwo nr 1/1990 s. 247-250.

    7. Kurzępa J., Młodzież pogranicza „Juma”, Lubuskie Towarzystwo Naukowe, Zielona Góra 1998, (rozdz. dot. metodologii   badań).

    8. Kurzępa J., Młodzież pogranicza „Świnki”, Impuls, Kraków 2001 (rozdz. dot. metodologii badań).

    9. Mirowski S., Ustawa o ochronie danych osobowych, (w:) Sztabiński P.B., Mirowski S. (2005) Problemy etyczne związane z pracą ankietera, (w:) Sztabiński P.B., Sawiński Z., Sztabiński F. (red.) Fieldwork jest sztuką. Jak dobrać respondenta, skłonić do udziału w wywiadzie, rzetelnie i sprawnie zrealizować badanie, Wyd. IFiS PAN, Warszawa 2005.

    10. Miszewski K., Kiedy badacz jest tajnym agentem, Przegląd Socjologii Jakościowej, Tom III, nr 2. 2007, (tekst dostępny w  Internecie) (pdf).

    11. Sztabiński P.B.,, MIirowski S., Problemy etyczne związane z pracą ankietera, (w:) Sztabiński P.B., Sawiński Z., Sztabiński  F. (red.) Fieldwork jest sztuką. Jak dobrać respondenta, skłonić do udziału w wywiadzie, rzetelnie i sprawnie zrealizować badanie, Wyd. IFiS PAN, Warszawa 2005.

    12. Tyszka E., Sondaż. Odbicie czy kreowanie rzeczywistości, Warmińsko – Mazurski Kwartalnik Naukowy. Nauki Społeczne, nr 2/2012 (pdf).

     

     

     

Notes

Prezentacja filmu „Pięć kroków do tyranii”, ilustrującego różnego rodzaju eksperymenty podejmowane w ramach nauk społecznych.


Modified by dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (last modification: 24-04-2017 20:45)