SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Emisja głosu |
Kod przedmiotu | 05.9-WL-WFSP-EG |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Wychowanie fizyczne / nauczycielska |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie z budową i funkcjonowaniem aparatu głosotwórczego, a także z zagrożeniami i chorobami głosu oraz z formami terapii głosu. Uświadomienie zasad prawidłowej emisji i higieny głosu. Wyćwiczenie prawidłowego toru oddechowego, w trakcie mówienia. Wiedza o podstawowych prawidłowościach wymowy polskiej. Konstruowanie wypowiedzi publicznej. Umiejętność świadomego posługiwania się ćwiczeniami emisyjnymi. Sposoby skutecznej komunikacji społecznej i aktywności głosowej w pracy dydaktyczno-wychowawczej.
Dobra kondycja psychofizyczna studenta. Elementarna wiedza z zakresu psychologii rozwoju człowieka.
Głos podstawowym instrumentem kreowania wizerunku i ważnym narzędziem pracy nauczyciela, trenera, instruktora. teoretyczne założenia rozwoju głosu i mowy człowieka. Zarys budowy i działania aparatu głosotwórczego. Podstawowe zasady emisji głosu. Rodzaje głosu. Podstawowe uwarunkowania prawidłowej higieny głosu m.in.:(warunki pracy, wysiłek głosowy, stres, dieta, używki, wypoczynek, organizacja procesu dydaktycznego). Profilaktyka i rehabilitacja głosu. Diagnoza sprawności głosowej. Działania profilaktyczno-terapeutyczne. Ćwiczenia prawidłowej postawy, oddechowe, artykulacyjne. Interpretacje teksów słownych. O sposobach komunikacji społecznej. Sztuka wystąpień publicznych. Relaksacja i masaż dźwiękowy. Samokształcenie i autokorekta w pracy nad głosem. Ćwiczenia - mowa ciała.
Metoda tekstu źródłowego, inscenizacja, prelekcja, metoda sytuacyjna, gra dydaktyczna, dyskusja
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Samoocena na ćwiczeniach. Autoprezentacja z wykorzystaniem poznanych środków komunikacji. Samoocena kierowana.
1. Gawrońska M.:: Podstawy wymowy i impostacji głosu. Dla studentów i absolwentów Akademii Wychowania Fizycznego, Wrocław, 2001.
2. Kataryńczuk-Mania L., Kowalkowska I., red. Profilaktyka i rehabilitacja głosu, mowy, Zielona Góra, 2006.
3. Kisiel M., Emisja i higiena głosu w pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela, Dąbrowa Górnicza, 2012.
4. Klajman S.(red.): Zarys higieny głosu, Gdańsk, 1975.
5. Kustosik D.: Dykcja. PWSM, Wrocław, 1981.
6. Laskowska H., Podstawy emisji głosu, Bydgoszcz, 2000.
7. Oczkoś M., Abecadło mówienia, Wstęp do nauki poprawnej wymowy, Wrocław, 1999.
8. Tarasiewicz B.: Mówię i śpiewam świadomie. Kraków, 2003
9. Toczyska B. Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk, 2007.
10. Toczyska B. Sarabanda w chaszczach (ćwiczenia samogłosek), Gdańsk, 1997.
11. Toczyska B.): Łamańce z dykcją, czyli Makaka ma Kama, Gdańsk, 1998.
12. Toczyska B.: Glośno i wyraźnie: 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk, 2007.
13. Sznurowska - Przygocka B.: Profilaktyka i rehabilitacja osób narażonych na choroby narządu głosu. – materiały video. Gdańsk, 2001.
14. Śliwińska - Kowalska M.: Głos narzędziem pracy. Łódź, 1999.
15. Walencik-Topiłko A., Głos jako narzędzie. Materiał do ćwiczeń emisji głosu dla osób pracujących głosem i nad głosem, Gdańsk, 2009.
16. Wieczorkiewicz B.: Sztuka mówienia, Warszawa, 1988.
17. Wojtyński Cz. : Emisja głosu, Warszawa, 1970.
1. Apps J., Głos perswazji: jak mówić, aby inni nas słuchali, Warszawa, 2011.
2. Bochenek A, Reicher M.: Anatomia człowieka, t.1: Anatomia głowy. Kości, stawy, i więzadła. Mięśnie, Warszawa, 1990.
3. Bralczyk J., Język na sprzedaż, Warszawa, 2000.
4. Craze R., Relaksacja ciała i umysłu, Warszawa, 2007.
5. Kubiak S., Wiskirska-Woźnica B., Demenko G., Zarys higieny narządu głosu, Włocławek, 2006.
6. Obrębowski A., Narzad głosu i jego znaczenie w komunikacji społecznej, Poznań, 2008.
7. Pawłowski Z., red., Emisja głosu: struktura, funkcja, diagnostyka, pedagogizacja, Warszawa, 2008.
8. Piwko-Przybysz M., red., Emisja głosu nauczyciela. Wybrane zagadnienia, Warszawa, 2006.
9. Schwalbe H., Sztuka przemawiania, Warszawa, 1994.
10. Weller S.: Oddech, który leczy. 20 sposobów na odetchnięcie od stresu i zmęczenia, tłum. B. Odymała, Gdańsk, 2001.
11. Zaleska – Kręcicka M. Kręcicki T., Jeleń M.: Atlas chorób krtani, Wrocław, 1995.
12. Zielińska H.: Kształcenie głosu, 1998.
Netografia:
http:/www.akademia prezentacji.pl
http:/www.easyvoice.pl
Zmodyfikowane przez mgr Beata Wojciechowska (ostatnia modyfikacja: 20-04-2017 14:21)