Przygotowanie studenta do samodzielnego prowadzenia zajęć nauczania i doskonalenia pływania – dzieci, młodzieży i osób dorosłych poprzez:
opanowanie podstawowych umiejętności pedagogicznych niezbędnych do prowadzenia zajęć nauczania i doskonalenia pływania,
poznanie regulaminów, przepisów i zasad bezpieczeństwa prowadzenia zajęć,
opanowanie współczesnej wiedzy o technikach pływania, metodyce nauczania, a także podstawowych zagadnień treningu sportowego – rekreacyjnego,
poznanie przepisów FINA – PZP,
zdobycie podstawowych umiejętności w zakresie organizacji imprez pływackich, pracy z grupami sportowymi, pływania rekreacyjnego oraz pływania osób niepełnosprawnych.
Wymagania wstępne
zaliczony I semestr specjalizacji instruktorskiej z pływania
Zakres tematyczny
Wykłady
Technika pływania:
poznanie analiza i umiejętność korekty błędów w technikach pływania;
pływanie sportowe osób niepełnosprawnych, organizacje, przepisy.
Metodyka nauczania pływania:
ewolucja metod nauczania pływania;
szybkość uczenia się pływania jako przejaw uzdolnień ruchowych człowieka, inne czynniki decydujące o skuteczności uczenia się i nauczania pływania, pokaz ruchu na lądzie ,wybór pierwszego sposobu pływania;
metodyka nauczania pływania niemowląt i dzieci w wieku przedszkolnym;
rola i dobór gier i zabaw w procesie nauczania pływania;
zapoznanie kursanta z programami nauczania pływania:
ogólnopolski program nauczania pływania - K. Kucia, A. Stachura (2014),
ogólnopolski program nauki pływania PZP, Mały Mistrz (2013),
20, 30 lekcji nauki pływania E. Bartkowiaka (1974),
20, 30 R. Karpińskiego (2011),
60 lekcji pływania I. Baranyego (1970),
kontrola i ocena procesu nauczania.
Laboratorium
Wstępny etap nauczania pływania - ćwiczenia oswajające z wodą, ćwiczenia wypornościowe, leżenia i poślizgi, wślizgi z siadu, ćwiczenia oddechowe.
Gry i zabawy stosowane w nauczaniu pływania - umiejętność doboru gier i zabaw w procesie nauczania i doskonalenia pływania.
Pomoce dydaktyczne, przybory, urządzenia stosowane w procesie nauczania pływania.
Hospitacje zajęć nauki pływania niemowląt, dzieci i młodzieży.
Samodzielne prowadzenie lekcji nauki i doskonalenia pływania.
Metody kształcenia
wykład informacyjny, metoda audytoryjna, panel dyskusyjny, metoda projektowa, samodzielne opracowanie materiałów metodycznych, zajęcia praktyczne
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykłady z przedmiotu kończą się testem w formie pisemnej zgodnym z podanymi kryteriami (test z progami punktowymi składający się z pytań zamkniętych i otwartych). Minimum na uzyskanie zaliczenia to 60% punktów.
Laboratoria kończą się zaliczeniem na ocenę. Podstawą zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach, hospitacja zajęć ruchowych w wodzie, udział w organizacji zawodów sportowych w pływaniu. Ocenie podlegają:
zaprezentowanie poprawnej techniki pływania st. zmiennym wraz ze startami i nawrotami oraz uzyskanie limitów czasowych na dystansie 100 metrów – 50%,
test sprawnościowy w zakresie ratownictwa wodnego na poziomie Ratownika WOPR – 10%,
wykonanie grupowego projektu (przygotowanie, realizacji i dokumentacja z przeprowadzonych zawodów) – 10%,
samodzielne przeprowadzenie zajęć ruchowych w wodzie – 20%.
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z wykładów (25%) i laboratoriów (75%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z wykładu i laboratorium.
Literatura podstawowa
Bartkowiak E.: Pływanie sportowe. Warszawa 2008
Bartkowiak E.: Sportowa technika pływania. Warszawa 1995
Czabański B., Fiłon M.: Elementy teorii pływania. Wrocław 1991
Czabański B. (red.): Elementy teorii pływania. Wrocław 2003
Karpiński R.: Pływanie. Podstawy techniki. Nauczanie. Katowice 2011
Karpiński R.: Nauczanie pływania i podstaw nurkowania, Katowice 2012
Karpiński R.: Pływanie. Tarnowiec 2000
Waade B. (red.): Pływanie i ratownictwo wodne. Gdańsk 2003
Matynia J., Rostkowska E.: Zabawy i gry ruchowe w nauczaniu pływania. Poznań 1989
Literatura uzupełniająca
Barany I.: 60 lekcji pływania dla dzieci. Warszawa 1970
Bartkowiak E.: 20 lekcji pływania. Warszawa 1974
Białecki R.: Wykorzystanie skoków do wody w nauczaniu pływania. Gdańsk 1996
Czekalska J.: Pływanie synchroniczne (wybrane elementy nauczania). Materiały Przeglądowej Konferencji Młodych Pracowników Naukowych. Warszawa 1985
Czabański B.: Optymalizacja uczenia się i nauczania sportowych czynności sportowych. Wrocław 1986
Krawczyk Z., Czekalska J.: 10-lekcyjny kurs nauki pływania dzieci w wieku 1–3 lat. Warszawa 1995
Szwarc Z.: Pływanie osób dorosłych jako proces nabywania umiejętności. [w.]: Osiński W., Muszkieta R. (red.): Wychowanie fizyczne i sport w badaniach naukowych. Poznań 2000
Program specjalizacji w treściach jak i ich wymiarach godzinowych został opracowany na podstawie „Programu kształcenia na stopień licencjonowanego instruktora sportu w pływaniu Polskiego Związku Pływackiego”.
Zmodyfikowane przez mgr Beata Wojciechowska (ostatnia modyfikacja: 20-04-2017 14:21)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.